Az okosórák és az aktivitásmérők Magyarországon is egyre népszerűbbek. Eladásuk idén újabb kétszámjegyű növekedést érhet el. Elsősorban a jól ismert márkás készülékeket keressük, ugyanakkor már a luxusmárkák (Michael Kors, Fossil) is megtalálták a réspiacukat.

Okosórák

A termékcsoport valamennyi kategóriájában kedvezően alakul az értékesítés, még az aktivitásmérő karkötőké is, amelyek iránt több országban már inkább csökken a kereslet. Az aktivitásmérő karkötőkből nálunk az idén 14 százalékkal 176 ezer darabra nőhet az eladás. Ezek a belépő szintű termékek az idősebb korosztályt is képesek megcélozni, akik nem akarnak okosórát, vagy nem értik a bonyolultabb műveleteket – derül ki a Euromonitor International felméréséből.

Öt év múlva már közel egymillió új viselhető eszközt adnak el nálunk

A viselhető eszközök teljes kategóriáját figyelembe véve középtávon is folytatódik a növekedés, a kutatók előrejelzése szerint a következő öt évben évi 13 százalékkal több ilyen új készülék találhat gazdára. Ennek nyomán 2024-ben várhatóan már közel egymillió (956 ezer) viselhető eszköz kel majd el a magyarországi piacon.

Az aktivitásmérő órák, valamint az okosórák jóval drágábbak az egyszerűbb fitnesz karkötőknél, de esetükben a felhasználók díjazzák a komplexebb felhasználói élményt. Bár vannak, akik továbbra is csak az okostelefon praktikus kiegészítőiként tekintenek rájuk, a tudatos és egészséges életmód iránti fokozott érdeklődésnek köszönhetően ezek az eszközök sokak számára a mindennapok nélkülözhetetlen részeivé váltak.

Ahogyan a futás, biciklizés, valamint az edzőtermi sportok is egyre népszerűbbek Magyarországon, úgy növekszik a mozgás közben elért teljesítmények mérése, és az eredmények pontos követése iránti igény is. Ezek pedig mind pozitív hatást gyakorolnak az aktivitásmérők és az okos mérőeszközök forgalmának további alakulására.

A hazai forgalmazók visszajelzései alapján megállapíthatjuk, hogy a tudatos felhasználók élvezik a kényelmi funkciókat,nyitottak az innovációra, és szívesen fektetnek be egy olyan eszközbe, amely minden igényüket kielégíti – mondja Tisza Gabriella, a kutatócég magyarországi elemzője.

Azt is hozzáfűzi azonban, hogy a drágább termékek részesedése egyelőre még relatíve alacsonyabb a hordható elektronikai eszközök kategóriájában. Főként a fiatal, technológiavezérelt magyar fogyasztók szegmensében élénkül irántuk a kereslet, kiemelten a magasabb jövedelmű régiókban.

Az okosórák csökkenő átlagára miatt az elemző cég a kategória értékesítésének további intenzív bővülésére számít. A növekedés folyamatos, az okosórák forgalma idén mintegy 20 százalékkal haladja meg a tavalyit, darabszámban pedig év végére várhatóan eléri a 100 ezres határt.

A vevőkör zömét az egészségtudatos, technológiaorientált fiatalok alkotják

OkosórákA viselhető elektronikával a gyártók elsősorban a fiatalokat és az aktív életmód kedvelőit célozzák meg. Egy friss felmérés szerint az országban a felnőtt internethasználók fele már használ valamilyen módszert és eszközt fizikai aktivitásának vagy egészségi állapotának mérésére.

Ugyanakkor a viselhető okos eszközök átlagára várhatóan csökkenni fog, kiszélesítve ezáltal a fogyasztói kört. Miközben az eszközök fő vevői az egészségtudatos és technológiaorientált fiatal felnőttek maradnak, addig a gazdagabb fogyasztókat a gyártók még innovatív dizájnnal is megcélozzák.

Az aktivitásmérő órák digitális változatai viszik a prímet az idei eladásokban és a legnagyobb a részesedésük a kategórián belül– emeli ki Irina Suciu, a Euromonitor elemzője. Hozzáteszi: ezekből az eszközökből idén 213 ezres eladással számolnak, ami 19 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. A digitális aktivitásmérő órák a multisportos órák élményét adják a fogyasztónak, miközben megfizethetőbbek, mint az okosórák és az analóg aktivitásmérő órák.

Míg a digitális órák egységára a következő öt évben várhatóan csökken és ezáltal még megfizethetőbbé válnak, az analóg órák tovább drágulnak, kiskereskedelmi áruk 2022-re meghaladja majd a viselhető okos eszközök átlagárát.

Az analóg aktivitásmérő órák egyre inkább egy jól körülhatárolható, kis piacot jelentenek, a tehetős, technológiához értők körét, akik ezeket az eszközöket a klasszikus dizájnjuk miatt választják. Ezekből az időjelzőkből ebben az évben akár 42 százalékkal 37 ezer darabra is nőhet az értékesítés.

Kiélezett a verseny a szállítók között

Újabb erős évet zárhat a Xiaomi, miután tavaly sikeresen lekörözte az addig piacvezető Fitbitet az aktivitásmérők hazai piacán. A kínai piaci szereplő nagyot szakított az új Amazfit sorozattal, amit a vevők jó ár-érték arányúnak tartanak.

A harmadik helyen álló Polar ugyancsak növelte eladásait, fő célcsoportja, a futók révén. Aktív jelenlétével a cég nemcsak támogatja a hazai maraton- és más futóversenyeket, hanem önálló futóklubokat is működtet, ahol szakemberek segítik az edzeni vágyókat a felkészülésben.

Ugyanakkor egyre fontosabb számukra a széleskörű sporttechnológiai igények kielégítése is, ezt a célt szolgálják a Polar Vantage széria multisport modelljei, amelyek bármely sporttevékenység során prémium kategóriás edzőpartnernek számítanak.

Mindeközben a nagynevű versenytársak, mint a Fitbit, a Garmin, a Samsung és a Huawei egyre jobban megmutatják magukat a viselhető okos eszközök piacán. Az okosóra kategóriahazai piacvezető márkája a Samsung, amely idén is megőrzi első helyét, noha a Huawei és a Fitbit szorosan ott van a nyomában. Mindemellett mégis a dél-koreai márka kínálja a legszélesebb választékot a viselhető okos eszközökből. Vízálló Gear Sport modellje továbbra is népszerű.

A Huawei kimondottan fiataloknak szóló almárkája, a Honor piacra dobta a Watch Magic-et, egy újabb, sportra összpontosító okosórát, amely kompaktabb méretű, mint más hasonló eszközök, beleértve a Huawei Watch GT-t. A Honor órájához széles a választék a szíjakból, a „számlaphoz” pedig bőséges színválaszték tartozik.

A Garmin gyors ütemben megújuló portfóliója aktivitásmérőket és okosórákat is magában foglal, idei eredményei alapján az okosórák piacán a márka az ötödik helyen áll. Nemrég mutatta be a Garmin Instinct modellt, amely jól használható a szabadtéri sportok során, robusztus kialakításának és kiemelkedő a hő-, ütés- és vízállóságának köszönhetően. Mindeközben a Fenix sorozat, amely azontúl, hogy a multisportos okosórák kínálatát bővíti, mindennapi használatra tervezett, idén is új, prémium modellekkel gazdagodott.

A luxusmárkák, köztük a Fossil és a Michael Kors, is sorra jelennek meg a viselhető elektronikai eszközök piacán. A Fossil például olyan új érintőképernyős okosórákkal rukkolt elő, amelyek mind az Android telefonokkal, mind az iPhone-nal kompatibilisek, és lehetővé teszik a felhasználóknak, hogy a Google Pay alkalmazáson keresztül akár az órával fizessenek is.

A Michael Kors ezzel szemben inkább a divattudatos fogyasztóknak akar kedvezni az Access sorozatával, amely magában foglalja a nőket célzó Runway sorozatot is.

Az egyéb gyártók részarányának a csökkenésével és a vezető márkák közötti további konszolidációval valószínűsíthető, hogy a kisebb cégek, vagy az újabb luxusmárkák nem a tömegpiacot, hanem inkább réspiacokat céloznak majd meg a kategórián belül – állapítja meg a Euromonitor elemzése.

Okosórák jegyzet