Egyre dinamikusabban bővül a használt és felújított mobilkészülékek piaca Magyarországon is, főleg a szolgáltatókkal kombinált együttműködések kaptak nagyobb lendületet. A fenntarthatósági elvárások és a több évtizedes eszközökig visszanyúló újrahasznosítás egyre szélesebb fogyasztói kört vonz a körforgásos modell felé.

Egyre több a használt és felújított mobil
Forrás: Recommerce Group

Ma minden tizedik online eladott mobil felújított modell

A piacvezető Magyar Telekom 2023.októbere óta teszi elérhetővé a prémium kategóriás „refurbished” készülékek megvásárlását a webshopjában. A szolgáltató friss összegzése szerint az azóta eltelt idő alatt az üzleti modell mérlege már több mint 30 ezer felújított készülék, valamint az online piactérre feltöltött több tízmillió forint értékű használt mobil, tablet és játékkonzol.

Mindez jól mutatja, hogy a hazai vásárlók körében is kezd beérni a körforgásos gazdaság gondolata. A Telekom és a felújítást végző Recommerce platformján nem ritka, hogy 5–6 éves készülékek találnak új gazdára, de akadnak igazi „veteránok” is: 2016-os mobil, 2015-ös tablet és 2007-es konzol is gazdára talált. A legdrágábban eladott eszköz egy Samsung Galaxy S25 Ultra volt, 512 GB tárhellyel és dual SIM-mel.

A kínálatban 60 különböző modell 188 variánsa érhető el, a vásárlói preferenciák pedig egyértelműek. A 2025-ös év top 10 legkeresettebb készüléke kizárólag iPhone volt — elsősorban az iPhone 11, 13 és a 14 modellek húzzák fel az eladásokat. Nem meglepő módon a teljes felújított portfólión belül is meghatározó az Apple: az indulás óta eladott készülékek 84 százaléka iPhone.

A folyamat teljesen digitális, papírmentes: az értékbecslés online zajlik, a futár házhoz megy, és az eladók tízből kilenc esetben el is fogadják a felajánlott árat.

A trendet leginkább a fiatalok követik, körükben a legnépszerűbbek a felújított mobilok. Ez azért sem igazán meglepő, mert az árérzékeny, technológiában járatos generáció számára „multinormál” megoldást kínálnak: még a prémium kategóriás készülékeket is jóval kedvezőbb áron lehet így beszerezni.

A felújított telefonok másik legnagyobb vonzereje a környezetvédelmi hatás. Egy ilyen készülék átlagosan több tucat kilogramm széndioxixidot spórol meg az új gyártásához képest. A Telekom által forgalmazott felújított készülékekre két év jótállás jár is, így növelve a vásárlói bizalmat.

Mit mutatnak a globális trendek?

A világ másodlagos (felújított + használt) okostelefon-piaca 2024–2025-ben több tízmilliárd dolláros szegmenssé alakult. Szakértők szerint 2024-ben meghaladta a 28 milliárd dollárt, 2033-ra pedig akár meg is duplázódhat ez a forgalom.

Egyre több a használt és felújított mobil

A globális növekedés motorja is a költséghatékonyság, a környezeti tudatosság, valamint az, hogy sok régiós piacon – elsősorban Ázsiában – az emberek nem engedhetik meg maguknak a gyakori telefoncserét vagy a legújabb zászlóshajós modelleket.

Egyre több a használt és felújított mobil
Forrás: Industry Research

A földrajzi régiók közül az ázsiai-csendes-óceáni térség viszi a prímet: 2024-ben ez a térség adta a világ felújítottmobil-értékesítésének közel a felét, élen Indiával, Kínával és Japánnal.

Európa is ott van az élbolyban, az európai fogyasztók körében is egyre nagyobb az igény a felújított készülékek iránt. A Recommerce idei felmérése szerint több mint a megkérdezettek fele tervezi, hogy a jövőben felújított telefont vásárol majd.

Az amerikai piacon már régóta működnek nagy refurb-cégek, sokszor gyári együttműködéssel. A vásárlók szívesen vesznek felújított csúcsmodelleket, ott is főként az Apple készülékek iránt nagy a kereslet.

Ezért lehet jövője a használt és felújított készülékek piacának

• A globális növekedés, piaci bővülés reális: a prognózisok szerint a következő évtizedben a használt/felújított okostelefon-szegmens éves növekedési üteme 7–10 % körül alakul.(lásd első grafikon)

• A fogyasztói tudatosság is növekszik: ezen belül Európában is egyre több ember tekint a felújított készülékekre vonzó alternatívaként

• A piaci szereplők — gyártók, kereskedők, szolgáltatók — is egyre inkább támogatják az ilyen modelleket: zárt garancia, minősített felújítás, online piacterek, csere-, beszámítási opciók segítik a vásárlói bizalom növekedését.