Ahelyett, hogy a nagy áttörést várnák, az üzleti döntéshozóknak azokra a hiányosságokra érdemes fókuszálniuk, amelyeket „befoltozva” komoly hatékonyságjavulás érhető el. Ehhez gyakran még a mesterséges intelligenciára(AI) sincs szükség.

Jégtörő AI
Forrás: MIniCRM

Rácz Csaba MiniCRMA rutinszerűen ismétlődő tevékenységek célirányos automatizációjával sokórányi emberi munkát is megspórolhatunk. Ez egyfelől költséghatékony, másfelől az alkalmazottak is díjazni fogják, hiszen olyan, jellemzően adminisztratív tevékenységekről beszélünk, amelyek nem tartoznak a munkavállalók kedvelt feladatai közé.

Sokan teszik fel azt a kérdést az utóbbi időben, hogyan segítheti a mesterséges intelligencia (AI) azokat a kis- és közepes vállalkozásokat (KKV-k), amelyek félnek belevágni egy átalakulásba.

A válaszom, hogy az AI önmagában nem csodaszer, hanem inkább remek lehetőség a fejlődésre. Még ha valaki tart is tőle, az AI rendszer szinten okoz majd olyan változásokat, amelyekre előbb vagy utóbb reagálni kell, aki ezt nem teszi meg, az menthetetlenül lemarad a versenyben.

Nem kell fejest ugrani a mélyvízbe

Miközben persze egy átgondolatlan bevezetés is temérdek veszélyt és csapdát tartogathat, az AI-tól ódzkodóknak jó hír, hogy nem feltétlenül kell fejest ugraniuk a mélyvízbe.

Első körben elég azokra a hiányosságokra fókuszálniuk, amelyek „befoltozásától” komoly hatékonyságjavulás várható. Ilyen fájó pontok minden szervezetben akadnak.

Közülük most egyet szeretnék kiragadni: a rutinszerű és repetitív feladatokat, amelyek többnyire a bevételtermeléshez vagy a háttérfunkciókhoz kapcsolódó adminisztrációt jellemzik.

Ezek meghatározó többsége olyan folyamat, amely szinte könyörög az automatizációért, és ezek önműködővé tétele valójában nem okoz érzékelhető változást a cég életében.

A működésben annál inkább, amihez hadd álljon itt egy valódi példa. Válasszunk egy olyan KKV-t, amelyik havonta csupán öt automatizmust futtat le kétszáz ügyfelére, és ezekkel tranzakciónként három perc munkát spórol meg annak a munkatársnak, akinek korábban ez adta munkája meghatározó részét.

Az automatizációnak ezen a minimalista szintjén 3 ezer percet nyerünk, azaz hat (!) munkanapnyi adminisztrációs terhet veszünk le egy munkavállaló válláról, hogy értékteremtőbb feladatokkal lehessen őt megbízni.

Nem ilyen álommelóra várnak a munkavállalók

Azért ez nem hangzik rosszul, ráadásul elindítja azokat a kognitív változásokat, amelyek lehetővé teszik, hogy egy következő fázisban már az AI-t is „beengedjük” a megoldási lehetőségek közé.

Ezzel ugyanis a sokszorosára nőhet az iménti példában leírt időnyereség. kézenfekvő példa a közös elektronikus levélcímek (sales@, info@ stb.) használata.

Ezekre tengernyi levél fut be, amelyek között találunk ajánlatkérést, reklamációt, egyszerű visszajelzést és egyéb féléket is. Ha ezekben nem tartunk napi szinten rendet, hamar eluralkodik a káosz.

Az alap az, hogy valaki ezeket átnézni, szortírozza, majd legjobb tudása szerint elküldi annak, akinek a hatáskörébe tartozik az adott ügy, ami gyakorlatilag egy manuális ticketing-rendszer.

Mint ilyen, benne van a hibázás lehetősége, ráadásul nagyon kevés olyan munkavállaló van, akinek ez lenne az álommeló. Ha viszont az AI-t „engedjük rá” a közös mailboxokra, nincs hibázás a monotonitás miatt, ahogy fásultság sincs – cserébe itt is felszabadul egy értékes, más feladatokban sokkal inkább hasító munkaerő.

Az pedig már csak hab a tortán, hogy az AI-eszközök az olyan extrafeladatokat is gördülékenyen és lendületesen végzik, hogy a levelek válogatása közben írjanak összefoglalót az adott üzenet tartalmából, amelyet döntési javaslattal kiegészítve küldjenek tovább az illetékes munkavállalónak.

Az automatizáció a mesterséges intelligencia kapudrogja

Nem túlzás azt állítani, hogy az automatizáció a mesterséges intelligencia kapudrogja: apró, de fontos változásokat indít el az üzleti döntéshozók gondolkodásában, amelyek úgy javítanak a működésen, hogy közben az óvatosabb üzleti döntéshozók is bátrabbakká válnak.

Hiszen saját szemükkel győződhetnek meg róla, hogy ezekkel az eszközökkel nagyságrendi javulás érhető el az eredményességben és a hatékonyságban, általában a versenyképességben.

A szerző a MiniCRM vezérigazgatója