Egy negyedév alatt közel másfél milliárd euró értékben talált gazdára 5 millió felújított mobiltelefon Európában, előbbi érték 17 százalékkal, utóbbi 4 százalékkal nagyobb, mint egy évvel korábban. Itthon is virágzik a használt mobilok piaca.

Használt mobilok
Forrás: rejoy.hu

A felújított készülékek közül az iPhone-ok(66%), azon belül is az iPhone 11 64GB-os verziója a legkeresettebb(12%), a Samsung pedig a második legnépszerűbb márka(26%).

A CCS Insight piackutató szerint a tavalyi harmadik negyedévben a korábbi két negyedévhez képest 16 százalékkal drágábban, 289 eurós (~110 ezer forintos) átlagáron lehetett újraértékesíteni a felújított okostelefonokat Európában.

A múlt év első háromnegyed évében több mint 14 millió használt készülék talált gazdára Európában, ami a kereskedőknek 4 milliárd eurós bevételt hozott a konyhára.

A felújított készülékeket a vevők elsősorban a piactereken, a másodlagos értékesítéssel foglalkozó kereskedőknél keresik. A telefonok kétharmadát adják el ezeken a csatornákon, míg a mobilszolgáltatók és gyártók részesedése alig haladja meg a piac egyötödét.

A használt, felújított telefonok fennmaradó 13 százaléka pedig egyéb forrásból, nagyvállalati flottákból, biztosítótársaságoktól érkező készletekből származott Európában.

A hazai trendek illeszkednek a kontinenséhez

A magyarországi piacon ezen a területen az egyik legaktívabb szereplő a Rejoy.hu, amely megosztotta a saját adatait az európai kutatás elkészítéséhez. A cég tapasztalatai szerint itthon is az egyre nagyobb tudású és drágább készülékeket választják a vevők a felújított mobilok közül.

Ezzel egyidejűleg ugrásszerűen növekszik a régi készülékeiket a startup piacterén keresztül értékesítők köre is.

A felújított mobilkészülékek hazai átlagára az összesített európainál jóval nagyobb mértékben növekszik, követve a hazai inflációs trendet. A tavalyi utolsó negyedévben már 26%-kal drágább volt nálunk egy felújított készülék, mint egy évvel korábban.

Itthon négyből három vevő választ felújított Apple-készüléket, de a karácsonyi szezonban 82 százalékra is felment a márka részesedése az eladásokban. Nálunk is az iPhone 11 (64GB) a legnépszerűbb, de sokan választják az olcsóbb iPhone SE 2020 (64 GB) típust, vagy az egy évvel fiatalabb iPhone 12 (64GB) modellt.

A Rejoy magyarországi eladásaiban a Samsung telefonjai 14 százalékát képviselnek, ezen belül legkelendőbb modell a Galaxy S21 5G (128GB).

Beszerzési forrásként a magyar piacon is vezetnek a Rejoy-éhoz hasonló piacteres megoldások. Az „alapanyagot” jelentős részben magánszemélyek biztosítják.

“Tavaly 1,1 milliárd forintot fizettünk azoknak a magánszemély eladóknak, akik a Rejoy-on értékesítették telefonjukat. A múlt év utolsó negyedévében már dupla annyian kínálták eladásra készüléküket, mint az azt megelőzőben. Az éves árbevételünk pedig elérte a 2,8 milliárd forintot” – kommentálta a piaci trendeket Blaumann Bence, a Rejoy ügyvezetője.

A felújított táblagépekre is van még kereslet

A CCS Insight felmérése a felújított táblagépek európai piacának alakulására is kitér: ezekből a tavalyi év harmadik negyedévében 700 ezer darab talált gazdára, ami minimális visszaesést jelent az egy évvel korábbihoz képest.

A felújított tabletek átlagos felvásárlási ára abban az időszakban 401 euró(150 ezer forint) volt, ami 7 százalékos növekedést jelent a megelőző hónapokhoz képest. Tízből nyolc eladott készülék valamelyik Apple iPadből került ki.

A Samsung gyártmányú táblagépek aránya 18 százalék volt, az egyéb márkák készülékei pedig csupán 2 százalékát jelentették az eladásoknak. Tízből kilenc tabletet piactéren vagy kereskedőnél szereztek be új tulajdonosaik, operátornál vagy más forrásból pedig csupán tízből egy eszköz származott.

A Rejoynál is foglalkoznak a táblagépekkel, tavaly a legtöbben a kedvező árú, 2018-as és 2019-es modellévből származó iPad alapmodelleket keresték, a harmadik legkelendőbb modell a professzionális felhasználásra is alkalmas iPad Pro 2021-ben kiadott változata volt.