A Z-generáció többre tartja az innovációt a „szimpla” technológiai fejlődésnél. Milyen változásokat generálhat ez az új szemlélet a gazdaságban, a felsőoktatásban, a munkahelyeken, a közlekedésben vagy a gyógyításban? Ezt a témát járja körül egy friss kutatás.
A Z-generáció, vagyis az 1997 és 2012 között születettek számára az innováció már sokkal többet jelent a technológiai fejlődésnél. A kérdéskört ezúttal a fiatal generáció szemszögéből járta körül közös közvélemény-kutatásában a magyarországi Bosch csoport és a Richter Gedeon Nyrt.
A friss kutatási eredményeket a Bosch×Richter Innovátorok Napján mutatták be a Bosch Budapest Innovációs Kampuszon.
Fókuszban a fogyasztói társadalom, a klímaválság és a természeti erőforrások
A kutatás részletesen vizsgálta, mit várnak el a fiatalok az innovatív vállalatoktól. A z-generációsok ma a legfontosabb problémának a fogyasztói társadalom kihívásait (45%), a klímaválságot (44%) valamint a fogyóban lévő természeti erőforrásokat (41%) tartják.
Többségük (53%) úgy véli, hogy főként ezeken a problémákat kellene a cégeknek enyhíteni. Sokan (41%) a környezeti értékek megóvását, egyharmaduk a fenntarthatóság fókuszú innovációk alkalmazását és fejlesztését tartanák kiemelten fontosnak.
Fontos az üzleti világ felelősségvállalása
Ezt társadalmilag is fontosnak tartják a fiatalok, több mint a harmaduk el is várja, hogy a cégek kiemelt figyelmet fordítsanak a szociális innovációra.
Közel ugyanennyien (33%) gondolják, hogy a gazdasági és társadalmi fejlődéshez is hozzá kell járulniuk, sőt az egyéni fejlődés támogatása is a top prioritások között szerepel (34%).
A fiatalok számára egyértelmű, hogy csak a vállalatok nem fogják tudni megoldani a fenntarthatóság kihívásait, ehhez mindenkinek, egyéni szinten is hozzá kell járulni.
Ezért a Z generáció kész a saját életmódján is változtatni, ha a környezetvédelemről és a fenntartható jövőről van szó. A válaszadók legnagyobb hányada (39%) azt emelte ki, hogy a jövőben olyan termékeket vásárolna, amelyeknek kicsi az ökológiai lábnyoma.
Sokan tervezik (29%), hogy elektromos vagy hibrid járműveket (rollert, biciklit, autót) fognak használni, de más alternatív energiára, akár a hidrogénmeghajtásra is áttérnének a jövőben (22%).
A kutatásból kiderül, hogy a fiatalok munkavállalóként is tennének a fent felsorolt célok eléréséért. A Z generációsok több mint negyede (27%) olyan munkahelyen dolgozna, ahol sokat tesznek a környezetvédelemért (ilyenek a zéró széndioxid-kibocsátású vállalatok), vagy ahol odafigyelnek a társadalmi szerepvállalásra is (23%).
Készek az új gyógymódokra, az önvezető járművekre és a robotokra
Ami a víziókat illeti, a Z-generáció tagjainak többsége a gyógyításban és a közlekedésben számít a legnagyobb előrelépésre. Tíz-húszéves távlatban a mai fiatalok közül a legtöbben (47%) azt várják, hogy olyan betegségekre is lesz gyógyszeres kezelés a jövőben, amelyekre korábban nem volt.
Számolnak új gyógymódok megjelenésével is (44%). Sokan gondolják azt is, hogy a jövőben a mainál jobb közlekedés áll majd rendelkezésre (44%), és nem lesz ritkaság az önvezető jármű (31%), a munkahelyeiken pedig robotok segítségével lesz hatékonyabb a munka (32%).
Tanítás helyett jöjjön a mentorálás, a személyes tehetséggondozás
Az innovációt az oktatási intézményrendszernek és a vállalatoknak is aktívan támogatniuk kell. A Z-generációsoknál a felsőoktatásban az innovatív szemlélet kulcsa leginkább a tehetséggondozás lehet (40%).
Az is legalább ennyire fontos, hogy már a főiskolai, egyetemi évek alatt be lehessen kerülni nemzetközi projektekbe (40%) és kutatásokba (36%).
Kiemelten fontos az is, hogy a szakmai gyakorlatokat valós vállalati környezetben lehessen elvégezni (37%).
A Z-generáció tagjai számára innovatív munkahelyként azok a cégek a legvonzóbbak, amelyek támogatják az alkotói szabadságot és az ötletek megvalósítását (48%), ahol van lehetőség a szakmai fejlődésre és az előmenetelre (46%), továbbá segítik a pályakezdő fiatalok elhelyezkedését (44%).
Ennek kapcsán a kutatást bemutató rendezvényen a két vállalat nevében felszólaló szakemberek beszéltek az ösztöndíjas kutatási és egyéb felsőoktatási programjaikról.
Kiemelték, hogy az ezekbe bevont hallgatókat kezdettől a kutatói csapatuk szerves tagjainak tekintik, nem pedig „ingyenes bérmunkaerőnek”. Ezt megerősítették azok a rendezvényen felszólaló egyetemi hallgatók is, akik a két cég kutatói programjaiban vesznek részt már egy ideje.
Munkahely választásnál előnyben az innovatív cégek
A Z-generáció tagjainak több mint kétharmada (70%) a jövőben kifejezetten szeretne innovatív munkahelyen, innovatív vállalatnál dolgozni.
Ez nem zárja ki ugyanakkor, hogy minden más szempontnál fontosabbnak tartják a rugalmas munkaszervezést és a home office-t, hogy a munka-magánélet egyensúlya adott legyen (44%).
Sokat jelent a Z-generáció számára az is, ha a munkahelyek a legújabb technológiákat alkalmazzák (37%) és modern, esztétikus, ergonomikus fizikai környezetet kínálnak, ami segíti az innovációt és a kreativitást (37%), inspiratív teret adva a kollaborációnak és a kikapcsolódásnak is (30%).
A fiatalok munkavállalói szemléletében egyértelműen a személyes és emberi tényezők a legfontosabbak, amelyek még olyan szempontokat is háttérbe szorítanak, mint a mesterséges intelligencia (24%) vagy robotikai megoldások (14%) alkalmazása.
Milyen a jó magyar innováció?
A kutatás rákérdezett, hogy a Z-generáció mit gondol, milyen típusú innováció viheti előre Magyarországot? A válaszadók közel fele (46%) szerint a legfontosabb, hogy Magyarország is tudja hasznosítani az adott innovációt.
A fiatalok harmada úgy véli, hogy az ország szempontjából az a jó innováció, ami itthon valósul meg (35%) vagy amelyen magyar szakemberek is dolgoznak (32%). Azt viszont, hogy konkrétan magyar feltaláló nevéhez kötődjön egy adott fejlesztés, csak kevesen tekintik fontosnak (15%).
A Z-generáció szerint a top három terület, ahol az ország ma élen jár az innovációban: a szoftveresfejlesztés (34%), a gyógyszerkutatás (33%) és az autóipar (31%).
A megkérdezettek háromnegyede (75%) fontosnak tartja, hogy az innovációval a magyarországi vállalatok és magyar szakemberek is részt vegyenek a világ fejlődésében.
A kutatási eredmények szerint a Z-generáció nagy többsége a magyarországi Bosch csoportot (88%) és a Richter Gedeon Nyrt.-t (89%) is élenjárónak tartja ebben.