A fogyasztók világszerte minden évben hatalmas összegeket költenek szórakoztató elektronikára, több százmilliárd dollárt ölnek új tévékbe, okostelefonokba, PC-kbe, tábla- és elektronikai játékgépekbe.

Sokat költünk elektroniklai eszközökre

Szórakoztató elektronika a bevásárlókocsiban

Ennél is meglepőbb, hogy a technológia iránt fogékony emberek költési hajlandósága továbbra is élénk. Sőt egyre inkább hajlandóak még mélyebben a zsebükbe nyúlni a legújabb kütyükért, ami az ötéves eladási számokat rekordmagasságba emeli.

Az elektronikai piac ezen szegmenségről a Jemlit.com készített hosszabb távú összesítést, amely szerint a világ lakossága 2020. óta 5,8 ezer milliárd dollárt költött fogyasztói elektronikára.

Ez az összeg a teljes Bitcoin-készlet kétszeri megvásárlásához elegendő. Az összes költés több mint a fele, mintegy 2,9 ezer milliárd dollár okostelefonokra ment el.

Mindez annak ellenére következett be, hogy a fogyasztói elektronikai ipar ezen termékszegmensei az utóbbi három évben kétszer is súlyos visszaesést tapasztalhattak. A fogyasztók ugyanis a növekvő költségek és az infláció közepette meghúzták a nadrágszíjukat.

A globális szórakoztató elektronikai piac 2020-2025.

Sokat költünk elektroniklai eszközökre

A piac 2021-es csúcspontját követő 2022-es zuhanórepüléses 44 milliárd dolláros bevételcsökkenés volt a legsúlyosabb visszaesés, amelyet a szórakoztatóelektronikai szegmens valaha is látott.

Majd alig két évvel később 2024-ben jött az újabb mélypont, abban az évben 5 milliárd dollárral zuhantak az eladások. A drámai piaci kilengések ellenére azonban az iparág mindig képes volt talpra állni.

Ehhez az is kellett, hogy a fogyasztók hajlandóak legyenek még mélyebbre nyúlni a zsebükbe a legújabb generációs készülékekért.

Újabb mérföldkőhöz érkezhetünk az idén

A globális fogyasztói elektronikai kiadások 2025-ben várhatóan újabb mérföldkőhöz érkeznek, és az emberek először költenek egy év alatt több mint ezer milliárd dollárt.

Ez a szám majdnem megegyezik olyan országok teljes GDP-jével, mint Hollandia, Törökország és Szaúd-Arábia. A Statista adatain alapuló elemzés szerint az ötéves összeg nemcsak ahhoz elegendő, hogy kétszer megvásároljuk a teljes Bitcoin-készletet, amely a hónap közepén körülbelül 2,3 ezer milliárd dollárt ért.

Ha az ötéves szórakoztatóelektronikai kiadások mögött egy ország állna, akkor az Egyesült Államok és Kína mögött a világ harmadik legnagyobb gazdasága lenne.

Egy másik megdöbbentő összehasonlítás szerint ez az 5,8 ezer milliárd dollár elég lenne a Meta megvásárlására, sőt még maradna elég a Tesla és a Netflix megvételére is.

A gaming kategóriában még lehetnek komoly tartalékok

Globális költés termékkategóriánként

Sokat költünk elektroniklai eszközökre

A termékcsoport éllovasa az okostelefon, de a nagyobb képernyőjű számítástechnikai jellegű eszközökre – PC, laptop, táblagép – jutott több mint 1,3 ezer milliárd dollár. A szórakoztató elektronika tévés, rádiós és multimédiás gyártói sem panaszkodhattak, az ezekre fordított összeg is közelébe került az 1,3 ezer milliárd dollárnak.

Az elektronikai játékeszközöknek viszont jóval kisebb volt az ötéves globális számlájuk, „csak” 185 milliárd dollárba kerültek, míg a nem tudni miért, de ebbe a kategóriába sorolt számtalan felhasználási lehetőséget rejtő drónokra további 22 milliárd dollárt költöttek.

Bár sokakat megdöbbenthet az elmúlt öt évben új eszközökre költött 5,8 ezer milliárd dollár, az ezek gyártásában utazó cégeknek a jövőben sem kell aggódniuk, az elemzők szerint a következő öt év közel ugyanennyit hozhat, 2030-ig további 5,4 ezer milliárd dollár juthat a „konyhájukra”.

A Statista becslései szerint, az idei rekordösszegű, ezer milliárd dollár költés 2030-ra éves szinten elérheti az 1,15 ezer milliárd dollárt. Összehasonlításképpen ez 15%-kal több, mint az idei évre előre jelzett összeg, és 25%-kal több az öt évvel ezelőtti éves kiadásokkal összehasonlítva.