Újabb mérföldkő előtt áll az előfizetéses streaming, a szolgáltatók összbevétele 2024-ben átlépheti a 100 milliárd dollárt. Az Amazon Prime-nál is jönnek a hirdetések, hacsak nem fizetünk azért, hogy mégse legyenek.

A Netflix és a Disney után az Amazon Prime is követi az egyébként is fizetős streaming szolgáltatók legutóbbi trendjét. A kettős bevételi forrásra váltó cégek ugyanis egyfelől nem akarnak kimaradni a hirdetés bizniszből, ezért engedik be a reklámokat.
Azok az előfizetők ugyanakkor, akik továbbra sem akarnak filmnézés közben hirdetésdömpinget, azoknak a havidíjon felül a reklámmentességért külön kell fizetniük.
Az Amazon ennek a bevezetését már szeptemberben belengette, de akkor még nem lehetett tudni pontosan mikortól. Az AP hírügynökség tudósítása szerint az időpont 2024. január 29. lesz, legalábbis ez derül ki az előfizetőknek küldött e-mailből.
A lépés első körben kizárólag az USA-beli ügyfeleket érinti, tehát akik a tengerentúlon reklámmentesen akarják a jövőben is élvezni a szolgáltató filmjeit és tévéműsorait, havi 2,99 dollárral többet kell fizetniük.
Az Amazon ugyanakkor azt is tervezi, hogy a kettős modellt 2024-ben kiterjeszti az Egyesült Királyságra és közelebbről meg nem nevezett más európai országokra, továbbá Kanadára, Mexikóra és Ausztráliára is.
Az Amazon azt is ígérte az előfizetőknek szóló e-mailjében, hogy „célja, hogy lényegesen kevesebb hirdetést jelenítsen meg”, mint a hagyományos tévés és más streaming szolgáltatók.
Újabb mérföldkő előtt a streaming iparág
Az előfizetéses streaming piacát robbanásszerű terjeszkedés jellemezte az elmúlt években, teljes egészében megváltoztatva az emberek médiafogyasztási szokásait. A statisztikák szerint alig öt év alatt az ezeket a szolgáltatásokat igénybe vevők száma majdnem megduplázódott, mára elérve az 1,3 milliárdot.
Az üzleti szereplők bevétele pedig már meghaladja a 95 milliárd dollár. A szolgáltatás népszerűsége továbbra is növekszik, és a piac jövőre új mérföldkőhöz érkezhet. Az előzetes adatok szerint az előfizetésen alapuló streamelés 2024-ben 100 milliárd dolláros iparággá válik – olvasható az OnlyAccounts.io-n megjelent blogbejegyzésben.

A streaming kiütötte az otthoni videópiacot, több felhasználót ér el, és több bevételt termel, mint az összes többi piaci szegmens. A Statista Market Insights adatai szerint 2018 óta az előfizetésen alapuló streamelésből származó globális bevétel majdnem megháromszorozódott.
A növekedés üteme azonban elkezdett csökkenni, 2023-ban már csak 18 százalékot nőtt, 2024-ben pedig alig haladja majd meg a 13 százalékot. A trend a következő években is folytatódni fog, az éves növekedési ütem 2028-ra már 6,5%-ra esik vissza.
Bár az előfizetésen alapuló streaming szolgáltatásoknak(SVoD) több millió felhasználója van világszerte, a legtöbb iparági bevétel három országból származik. A Statista szerint 2024-ben a bevétel közel kétharmada az Egyesült Államokból, Kínából és az Egyesült Királyságból származik majd.

A világ legnagyobb SVoD-piaca, az Egyesült Államok jövőre várhatóan 43,9 milliárd dollárt, azaz a teljes iparági bevétel közel 40%-át termeli majd. A második helyen álló Kína 22 milliárd dollárra becsült forgalma a teljes iparág egyötödét teszi ki. Az Egyesült Királyság részesedése 2024-ben 4 százalék körül alakulhat.
Azért még nem kell temetni az iparágat
Mivel egyre több a streaming szolgáltatás, a felhasználók száma is nőni fog a következő években. Több mint 100 millió új felhasználóval számolnak 2024-re a statisztikák, amivel a teljes felhasználószám elérheti az 1,4 milliárdot.
Az ügyfélszámláló 2028-ra további 20 százalékos bővülést jelez, ami azt jelenti, hogy öt év múlva világszerte már több mint 1,7 milliárd ember használ előfizetéses streaming szolgáltatásokat.

