A hazai e-toplista jubileumi eseményén mutatta be a PWC Magyarország a 2024-es rangsort, ami több meglepetést is hozott az egyes kategóriákban. Régi nagy szereplők lekerültek az élbolyból, míg sok új cég is bekerülhetett a listába. Szó esett az e-kereskedelem kiberbiztonsági kockázatairól is.

Taroltak a cseh e-kereskedők a magyarországi toplistán

A PwC Magyarország Digital Commerce csapata (ex-GKID) 2015. óta publikál éves rangsorokat a magyar piacon működő, legnagyobb forgalmat generáló online kereskedőkről. Míg a kutatás első évében „csupán” 1400 webáruház szerepelt a mintában, ez a szám ma több tízezres.

Megújult élboly a legnagyobb forgalmúak listáján

A 2024-es online kiskereskedelmi forgalom alapján Magyarország legnagyobb webáruháza a cseh Alza.hu lett, amely az eddigi éllovas eMAG-tól vette át az első helyet. Piacvezető szerepét jól mutatja, hogy a top 15-ön belüli legnagyobb éves forgalomnövekedés, valamint a mostani mezőny mindhárom rangsorát tekintve a legnagyobb százalékos és nominális tranzakciónövekedés is az Alzához köthető.

A második legnagyobb online forgalmú kereskedő a szintén cseh anyacéggel rendelkező Kifli.hu lett, míg a harmadik helyet a MediaMarkt szerezte meg. Két „újonc” – a BestByte (11. hely) és a Rossmann (14. hely) – először került fel az összesített listára.

A magyar piacon működő, helyi operációval is rendelkező tizenöt legnagyobb e-kereskedő együttes forgalma bruttó 463,1 milliárd forint volt 2024-ben, ami 12,4%-os bővülés az idei listán szereplő kereskedők 2023-as eredményeihez képest.

Ezzel az eredménnyel a top 15 súlya a belföldi e-kereskedelmi piacból 29%-ot tesz ki, a teljesített rendelések alapján pedig 34%-os növekedést értek el együtt.

A top 15-ből tizenegy e-kereskedő forgalma nőtt 2024-ben, átlagosan csaknem 25%-kal. Ez két és félszerese a teljes belföldi e-kereskedelmi piac növekedési ütemének, mely a PwC Digitális Kereskedelmi Körkép kutatása alapján 9,7% volt ebben az időszakban.

„A turbulens piaci környezet polarizáltabbá teszi a kereskedők közötti versenyt is, így sok esetben nőtt a szakadék az ugyanazon kategórián belül működő cégek között. Az átlagon felüli növekedések mellett a visszaesések is jelentősebbek voltak a top 15-ben, ugyanis négy e-kereskedő forgalma csökkent 2024-ben, a visszaesés mértéke átlagosan 24% volt” – emelte ki Madar Norbert, a PwC Digital Commerce csapatának vezetője.

A 15 legnagyobb forgalmú Magyarországon működő online kereskedő, 2024

 

Taroltak a cseh e-kereskedők a magyarországi toplistán
Forrás: PWC Magyarország

Új termékkategória az FMCG rangsorban

A legnagyobb online FMCG(napi cikkek) kereskedők mezőnye idén már 12 kereskedőt számlál, a kisállat kategória két képviselője, a Petissimo és a Fressnapf újak a listán. A hazai online FMCG piacot immár harmadik éve magabiztosan uralja a Kifli.

Sikereihez a magas szintű, gyors, akár aznapi kiszállítás biztosítása is hozzájárult, de ne feledkezzünk meg a kiemelkedő színvonalú ügyfélkezelésről sem. A 2. helyen végző Tesco 2023-as stagnálását követően 2024-ben ismét látványos, kétszámjegyű növekedést produkált, és a Rossmann került még fel a dobogóra.

Az idei teljes E-toplistát tekintve a legnagyobb online FMCG kereskedők érték el a legnagyobb növekedést, melynek átlagos éves mértéke 25%. Ez a Wolt Marketnél bőven 50% felett alakult, a top 12 FMCG kereskedő összesített online forgalma pedig bruttó 156,4 milliárd forint volt 2024-ben.

A teljesített rendelések száma elérte a 7,1 millió darabot, és két szereplőnél a rendelési szám meghaladta az egymilliót, ami egyértelműen mutatja a vásárlási frekvencia növekedésre gyakorolt hatását.

A 12 legnagyobb forgalmú Magyarországon működő FMCG kereskedő, 2024

 

Taroltak a cseh e-kereskedők a magyarországi toplistán
Forrás: PWC Magyarország

Bővült az 5 milliárd forint feletti forgalmú magyar e-kereskedők mezőnye

Míg az elmúlt két évben nem lépett be új e-kereskedő az „5 milliárdos” magyar vállalatok táborába, addig 2024-ben 3 új szereplővel – BestByte (5.), Elektrik Store (13.), és Coolmobile (17.) –, valamint egy piactérrel (Fizz.hu) is bővült a lista, ami így már 17 helyezettet számlál.

Utóbbi az OTP Csoport 2024-ben indult webáruházához köthető, mely alig féléves publikus működést követően ért fel a magyar mezőny 15. helyére.

„A Fizz révén – közvetve – több száz magyar kereskedő is lehetőséghez jut a digitális értékesítésben, egyúttal mutatja a bankszektor és a digitális tranzakciós piacok közötti egyre szorosabbá váló kapcsolatot is” – értékelte Nagy Ádám Gusztáv, a PwC digitális tanácsadási területének igazgatója.

A legnagyobb 17 magyar e-kereskedő összesített forgalma 2024-ben 211,2 milliárd forintot, sikeresen teljesített rendeléseik száma pedig 5,6 millió darabot tett ki. A növekedést elérő e-kereskedők átlagos bővülése 15%-os, a csökkenéssel zárók pedig átlagosan 6%-ot veszítettek a forgalmukból 2024-ben.

„A több tízezer magyar e-kereskedő volumenéhez viszonyítva ez a szám még mindig alacsonynak tekinthető, és önmagában is jelzi a nehezedő piaci körülményeket, amit a Temu és az import kereskedelem utóbbi 1-2 éves térnyerése csak tovább nehezített– emelte ki Tímár Szabolcs, a PwC kutatásának módszertanáért felelős vezető menedzser.

A legnagyobb online forgalommal rendelkező magyar kereskedők listájának első helyét immár 4. alkalommal őrzi az Euronics, a második legnagyobb magyar webáruház változatlanul az Aqua, a dobogó harmadik fokára pedig egy év kihagyás után újból az iPon léphetett fel. Utóbbihoz köthető a magyar mezőny legnagyobb éves forgalomnövekedése, míg rendelési állományban a Homelux tudott százalékosan a legnagyobbat fejlődni.

A 17 legnagyobb, bruttó 5 milliárd forint online forgalom
feletti magyar e-kereskedő, 2024

 

Taroltak a cseh e-kereskedők a magyarországi toplistán
Forrás: PWC Magyarország

Nemzetközi offenzíva nélkül nincs növekedés

A határon túli értékesítés terén az idei mezőny több tagja is rendelkezik már tapasztalattal, közülük a legnagyobb export értékesítésből származó online forgalom a Pepitához köthető. A magyar lista 4. és az összesített rangsor 10. helyén záró vállalat a 2024-es export forgalmával már önmagában is bekerülhetne a mostani, 5 milliárdos online forgalom feletti magyar mezőnybe.

A Digitális Kereskedelmi Körkép 2024-es eredményeiből kiderül, hogy a határtalanná váló online piactér igencsak feladja a leckét a hazai szereplőknek, és a belföldi e-kereskedelem növekedését már egyértelműen az import húzza.

A megújuló hazai és EU-s szabályozói környezetről szólva a szakértő a kiskereskedelmi vállalkozásokra nehezedő növekvő bírságok és a szigorodó hatósági felügyelet jelentette terheket emelte ki.

A kibertámadásoknak fokozottan kitett online kereskedői és fizetési platformok biztonságával kapcsolatban Mondovics Péter, a Mastercard Magyarország marketing menedzsere a szektorokon átívelő együttműködések szerepét hangsúlyozta abban a digitális ökoszisztémában, ahol az adatvédelmi incidensek áldozatainak 43%-a nem lép többet kapcsolatba az érintett szolgáltatóval.