A klasszikus shopping mallok évtizedekig egyet jelentettek a mindenre kiterjedő bevásárlással, amit sokan moziélménnyel dúsított hétvégi programként is kezeltek. A webshopok megjelenésével háttérbe szorul az offline vásárlás. A világ nagyvárosaiban többfunkciós városi központokká alakulnak ezek a létesítmények, amelyek már nem a „shopping”-ra, hanem a szolgáltatásokra, a közösségi élményre, a sport- és irodaterekre, valamint a fenntartható működésre épülnek.

Új korszak vár a bevásárlóközpontokra
Fotó: Lakos Gábor

A német családi tulajdonban álló budapesti Lurdy Ház fejlesztési programja is ezt a nemzetközi irányt igazolja vissza: egy több mint 25 éves bevásárlóközpont ma már csak akkor maradhat versenyképes, ha komplex városi szolgáltatóközponttá alakul át, ahol ugyanúgy lehet dolgozni, sportolni, regenerálódni, mint vásárolni vagy mozizni.

A trend nem magyar sajátosság

Az USA-ban és Nyugat-Európában az elmúlt tíz évben a nagy ingatlanfejlesztők már számokkal is bizonyították, hogy a shopping centerek forgalmának jelentős része ma már nem a kiskereskedelemből, hanem a szolgáltatásokból származik.

Tengerentúli példák:

• A Westfield Century City (Los Angeles) fejlesztésekor 1,1 milliárd dollárt költöttek arra, hogy a boltok mellé kültéri munkaállomásokat, sport- és wellnesszónákat, közösségi tereket és gasztronómiai piactereket hozzanak létre.

• A Mall of America(Minnesota) bevételeinek több mint 50%-át ma már az élményalapú funkciók adják: vidámpark, akvárium, virtuális valóság(VR) park, edzőtér, rendezvényhelyszínek adják. (A vidámpark már negyedszázada is része volt a létesítménynek, de csak kiegészítő szolgáltatásként, a gyerekes családok intenzívebb bevonzása érdekében)

• A Hudson Yards New Yorkban a klasszikus shopping jelleg mellett coworkinget, orvosi szolgáltatásokat, prémium fitnesztereket és kulturális tereket integrál, amelyek komplexitása nélkül nem lenne versenyképes.

Példák Európából:

• A bécsi Donau Zentrum és a SCS is kiterjedt sport- és egészségügyi szolgáltatásokkal bővült, mert a bérlők és a látogatók ezt a típust preferálják.

• A berlini Mall of Berlin tudatosan fókuszál a gyorsan változó munkavégzési szokásokra: rugalmas irodák, pop-up terek, edukációs programok, városi közösségi események kaptak helyet a létesítményben.

• A madridi X-Madrid bevásárlóközpontot szinte teljesen átalakították „retail élményparkká”, ahol a vásárlás csak mellékszereplő: beltéri szörf, mászás, extrémsportok, élménygasztronómia dominál.

A látogatók több időt, de kevesebb pénzt töltenek el a klasszikus kereskedelmi funkciókban.

A növekedés a szolgáltatásokban van: sport, wellness, szórakozás, egészség, coworking, edukáció, közösségi programok.

A vásárlás csak egy a funkciók közül – a fő hangsúly a szabadidőn és a szolgáltatásokon

A budapesti Lurdy Ház ugyanezt a nemzetközi modellt követi – magyar viszonyokra adaptálva. Az elmúlt években közel hárommilliárd forintos beruházással alakult át a komplexum, amely először 1998-ban nyitotta meg a kapuit.

• 2 500 m²-es prémium fitnesz- és edzőterem

• 1 000 m²-es falmászóközpont

• Regenerációs és krioterápiás központ

• Felújított vendéglátó-szint

• Új, teljesen felszerelt küzdősportcentrum

• Lurdy Mozi, Rendezvényközpont, Játszóház, Thai Masszázscentrum

A megújulást bejelentős eseményen elhangzott, hogy a koncepció világos: a látogatók minél több okból jöjjenek — és minél tovább maradjanak.

„Célunk egy élő, sokszínű, egész nap használható komplex tér kialakítása volt, ahol bevásárolni, dolgozni, sportolni, találkozni és kikapcsolódni is lehet, mindezt egy olyan épületben, amely már műszaki és fenntarthatósági szempontból is megfelel a mai kor elvárásainak” – emelte ki Szilágyi Csaba, a Lurdy Ház ügyvezető igazgatója.

A környék irodafejlesztési boomja miatt a Lurdy újrapozícionálta szerepét: már nem (csak) bevásárlóközpont, hanem bevásárlás + iroda + szolgáltatás + szabadidő integrált rendszere.

Teljes energetikai modernizáció – egy régi épület is lehet zöld

• tetőn 700 000 kWh-t termelő napelempark létesült

• hőszivattyús, dinamikusan szabályozott hővisszanyerő rendszert alkalmaznak a hűtésre és a fűtésre egyaránt

• automatizált lett az épületfelügyelet

• LED világítás, hővédő fóliák, víztakarékos szaniterek, CO₂-érzékelős légtechnika

• saját hulladékválogató infrastruktúra

A felújítással nemzetközi fenntarthatósági és akadálymentesítési tanúsítványokat szereztek, tervezik az ESG-minősítést és előkészületben vannak a Green Lease bérleti szerződések.

Ez az irány a világ nagy bevásárlóközpontjaiban már kötelező – a Lurdy most lép közéjük.