Nemrég hozta nyilvánosságra első Magyarországról szóló értékelését az Opensignal. A londoni cég a négy magyar kereskedelmi mobilhálózat teljesítményét értékelő elemzésében magasan a Telekomé emelkedik ki.

Mobil-hálózati mutatók

A távközlési piacot monitorozó független Opensignal a terület egyik legismertebb nemzetközi elemzője, amely globálisan és az egyes országok szintjén is rendszeresen átvilágítja a vezeték nélküli szolgáltatásokat.

Hét kategóriából ötben a Telekom lett a befutó

A cég a szolgáltatókat a fogyasztói élményekre alapozva méri fel és elemzi, ebben egy a hálózat képességeinek mérésére kialakított, ingyenesen letölthető alkalmazás van a segítségére. A mostani tanulmány, amelyet itthon elsőként a HWSW hozott nyilvánosságra, 2020. október elsejétől 90 napon át mért adatok alapján készült.

A vizsgálat a négy hazai mobilszolgáltató, a Telekom, a Telenor, a Vodafone és a DIGIMobil hálózati teljesítményét elemezte a fentiek szerint.

A jelentés szerint a Telekom az Opensignal által felállított hét kategóriából ötben érte el az említett szolgáltatók közül a legjobb eredményt: a video élmény (Video Experience), a játék élmény (Games Experience), hangszolgáltatás (Voice App Experience), feltöltési sebesség (Upload Speed Experience), és a 4G lefedettség (4G Coverage Experience) kategóriákban.

A piacvezető szolgáltató a letöltési sebesség kategóriában (Download Speed Experience) a Telenorral közösen került az élre. A hálózatát sajátos helyzete miatt kizárólag 4G-n építő DIGIMobil pedig a 4G elérhetőségben körözte le a versenytársait.

A Magenta márka összességében kiváló minősítést kapott a videóélményben, jó értékeléseket a játékélményben és a hanghívásban. Jelentős előnye volt a feltöltési sebességgel kapcsolatos tapasztalatokban, a felhasználók 18,9–306,5% -kal gyorsabb sebességet figyeltek meg a versenytársakéhoz képest.

A vizsgált kategóriák

A „Video Experience” kategória azt vizsgálja, hogy a felhasználók milyen élményt kapnak, amikor valamilyen online videószolgáltatást használnak.A mérési faktorok között szerepel a videók betöltési sebessége, az akadozásmentes lejátszás, valamint az elérhető felbontás. A 0 és 100 közötti skálán a Telekom 76,9 pontot ért el, a második helyezett Telenor 75,1, a harmadik Vodafone pedig 73,7 pontot kapott.

A „Games Experience” a valós idejű, több résztvevős játékok teljesítményét elemzi, többek között a késleltetés, a csomagvesztés és az adatkapcsolat minőségének hullámzása kapcsán. Itt a Telekom osztályzata 78,2 pont, az őt követő Telenoré 73,7, míg a még dobogós Vodafoné 65,5 pont.

A „Voice App Experience” az IP-alapú, avagy OTT hangszolgáltatások minőségét határozza meg – ide tartozik minden, ami nem hagyományos mobil-beszélgetés, a WhatsApp-től a Skype-on át a Messengerig. Itt a mérés alapját a Nemzetközi Telekommunikációs Szövetség (International Telecommunication Union – ITU) szabványrendszere adja, amely részletes műszaki paraméterek mentén méri a minőséget. Itt a Telekom 82,5 pontos eredménnyel végzett az első helyen, második ugyancsak a Telenor 80,5, míg harmadik a DIGIMobil 78,2 ponttal..

A „Download Speed Experience” kategóriában a felhasználók eszközein elért átlagos letöltési sebesség található Mbps mértékegységgel. Itt a Telekom(34,2Mbps) megosztott első helyet ért el a Telenorral(32,7) , a harmadik helyezett Vodafone mutatója pedig 23,2 volt.

Hasonló, csak épp fordított irányú átlagsebességet mér az „Upload Speed Experience„, ahol 12,6 Mbps átlaggal egyértelmű első helyezett lett a Telekom, a Telenoré 10,6, míg a még dobogós Vodafoné 8,9 Mbps.

A „4G Availability” kapcsán a jelentés azt vizsgálja, hogy a rendelkezésre álló szolgáltatási idő hány százalékában érhető el a 4G technológia, itt a már korábban említett sajátos helyzete miatt első helyre került a DIGIMobil, a Telekom mutatója 94,5%, míg a harmadik helyet a Telenor szerezte meg 92,3 százalékkal.

Végül a „4G Coverage Experience„, aminek keretében azt vizsgálták, hogy mekkora valószínűséggel volt 4G lefedettsége egy-egy szolgáltatónak azokon a helyeken, ahol valamelyik szolgáltató ügyfelei megfordultak. A tíz pontos skálán 9,4 pontot kapott a Telekom, a Telenoré 8,3, a Vodafoné pedig 7,6 pont volt az adott időszakra.