A Budapesten is működő Combino típusú villamoson tesztelte a világ első önjáró villamosát a Siemens. A járművet egyelőre nem éles kereskedelmi forgalomra tervezték.
A Siemens Mobility a postdami közlekedési vállalattal együttműködésben nemrégiben bocsátotta próbaútjára a világ első vezető nélküli villamosát, a német város villamoshálózatának hat kilométeres szakaszán.
A kísérleti jármű egy Combino típusú villamos, amely összetett lidar-, radar- és kamerás érzékelő-rendszerrel rendelkezik. Ez amolyan „digitális szemként” rögzíti a villamost és annak környezetét. A rendszerben lévő komplex algoritmusok pedig „agyként” értelmezik és értékelik az üzemben lévő jármű pillanatnyi helyzete által nyújtott adatokat. Előrejelzik az adott helyzet várható alakulását, majd megfelelő válaszreakciót adnak a forgalmi szituációra.
A beépített mesterséges intelligenciának köszönhetően a villamos a pályamenti jelzőberendezéseket is figyelembe veszi, megáll a villamosmegállóknál, és önállóan reagál az előtte áthaladó gyalogosok vagy járművek által okozott veszélyhelyzetekre.
„A vezető nélküli villamos a fejlesztés jelenlegi szakaszában már képes az alapvető üzemi feladatok ellátására, valós forgalmi körülmények között. Fontos további mérföldkövet jelent ezen a területen az Ulm városában az Avenio M típusú villamos fedélzetén tesztelt ütközésre figyelmeztető rendszer is – nyilatkozta Sabrina Soussan, a Siemens járműgyártó részlegének a vezérigazgatója.
A Siemens a világpremier közönsége előtt bemutatott, vezető nélküli rendszerrel rendelkező kísérleti villamost egyelőre nem kereskedelmi használatra tervezte, hanem az ilyen technológia kihívásainak az azonosítását, a megoldások kifejlesztését és tesztelését célozta meg, valós körülmények között. Már folynak a tárgyalások a potsdami közlekedési vállalattal az együttműködés folytatásáról – derül ki a német nagyvállalat közleményéből.