Élesre váltott Európa legnagyobb okos vasúti logisztikai terminálja, ahol saját 5G-hálózatot használnak a belső kommunikációra és a technológiai eszközök működtetésére. A terminál önvezető, finom mozdulatokra képes óriásdaruit is távolról irányítják az 5G és a digitálisiker-technológia segítségével.

Alig több mint egy évvel a beruházás bejelentése után már üzembe is állt Európa legnagyobb szárazföldi intermodális terminálja, a fényeslitkei East-West Gate – jelentette be Tálosi János. A beruházó East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója hozzátette, hogy a létesítménybe az elérhető legfejlettebb technológiákat építették be.
A jövő technológiái segítik a gyorsabb, hatékonyabb működést
A projekt ugyanis nemcsak a hazai 5G-fejlesztésekben, hanem a vasúti áruszállítás digitalizációja területén is fontos mérföldkő. A fejlesztéshez szükséges hardvereket a Huawei Technologies Hungary szállította, míg a platform- és hálózati támogatást a Vodafone Magyarország nyújtja.
„Az itteni magánhálózat üzleti modellje hasonlít a Vodafone által korábban a komáromi Foxconn területén kiépítettével, amely az első „piacosított”, vagyis fizetős ipari 5G-hálózat Magyarországon. A megrendelő egyszeri díjat fizet magáért a hálózati kiépítettségért, ezen felül havidíjat a szolgáltatónak az üzemeltetésért, karbantartásért” – válaszolt lapunk kérdésére Dobó Mátyás, a Vodafone Magyarország Vállalati Szolgáltatások Üzletág vezérigazgató-helyettese.
A publikus hálózattól elkülönített magánhálózatban a telephelyen lévő hardverek segítségével az eszközök közvetlenül tudnak csatlakozni a hálózatra, vagyis a hálózat a legszigorúbb adatbiztonsági követelményeknek is megfelel.
A privát hálózat további előnye a technológia jóvoltából megnövekedett sebesség, kapacitás és a minimális késleltetés. Ezek teszik lehetővé a sokféle eszközzel, technológiával, irányító és biztonsági berendezésekkel felszerelt okos létesítmény hatékony, rugalmas és gördülékeny működését, mindezt vezetékek nélkül.
A valós idejű képi jelátvitellel távolról irányíthatók a terminálon működő óriásdaruk is, ahol egy 41 méter széles és két 28 méter széles sínen guruló óriásdaru, valamint egy 20 méter magas gumikerekes daru üzemel.

A darukra húsz nagyfelbontású kamerát telepítettek, amelyek képét az 5G segítségével valós időben látják a terminál központjában,és ezáltal késleltetés nélkül tudnak reagálni, vagyis a távvezérlés kedvezőbbé teszi a munkakörülményeket is. A fényeslitkei terminálon ugyanis a darukezelőknek már nem kell egész nap a darukon ülni, hanem egy erre kijelölt helyiségből irányíthatják az átrakó berendezéseket.
A terminálon telepített Huawei rendszerek a kínai cég számos friss 5G-s innovációját is tartalmazzák, amikről ebben a cikkünkben beszélt korábban részletesen a cég szakértője, Bóday Tamás.
Technológiai újítás az a megoldás is, amit egy magyar startuppal együttműködésben fejlesztettek a digitálisiker-technológia(Digital Twin) segítségével, ami valós időben és 3D-ben követi a központ működését – a vonatok, a kamionok, a daruk, a szállítójárművek mozgását és az áruk útját.
MaxWhere Solutions megoldása a komplexitását tekintve számít világújdonságnak. A cég rendszere a logisztikai központ valamennyi alrendszerének az információját begyűjti, feldolgozza és valós időben jeleníti meg, segítve ezzel a folyamatok tervezhetőségét, optimalizálását és a hatékonyság növelését az Ipar 4.0 következő, a metaverzumba vezető lépcsőfokának megfelelően, a terminál saját 5G-hálózatán.
Az EWG-n a beléptetés és a konténerek nyomon követése is csúcstechnológiát képvisel. A tengeri és vasúti terminálok számára terminál-, kapu- és daruautomatizálási rendszereket fejlesztő Camco Technologies szállította azt a rendszert, amely az összes vasúti kamion, félpótkocsi és konténer, valamint a vasúti szerelvényeken érkező rakomány útját folyamatosan nyomon követi a terminálra való belépéstől a kilépésig, gyorsítva a be- és kiléptetést, az áruátrakást.
A kapukhoz és a darukra szerelt speciális kamerák valós időben követik a konténerek útját. Ennek köszönhetően az ügyfelek valós időben láthatják, hogy éppen hol vannak a konténereik vagy járműveik.
Fejlesztések a fenntarthatóság jegyében
A létesítmény zöldtechnológiával működik, az épületek hűtését-fűtését hőszivattyúrendszer biztosítja, e-autókat és elektromos terminál traktorokat is használnak. Elkezdték már a tervezését annak a napelemparknak és szélerőműnek, valamint a hozzá tartozó, nagyteljesítményű energiatároló kapacitásnak, aminek a segítségével az energiafogyasztást megújuló forrásból tudják fedezni. A szükséges kiegészítő áramot zöld forrásból szerzik be.
Egyéb adatok a terminálról
Az ukrán-magyar határ közelében, a normál és a széles vasúti nyomtáv találkozásánál található Fényeslitkén 85 hektáros területen, 100 millió euró értékű magánberuházásból épült az East-West Gate (EWG) intermodális terminál, amely. Évente akár egymillió darab húszlábas konténert (TEU) is tud kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény a kontinensen.
A terminálon a széles és a normál nyomtáv között, valamint vasúti szerelvények és kamionok között lehet átrakodni a konténereket. Az EWG darui speciális anyagokat – például gázkonténer-tartályokat és vegyszereket – is átrakodhatnak. A terminál a háborús helyzetre tekintettel az ukrán élelmiszerexport legnagyobb vasúti központja lehet.
A terminálon összesen mintegy tíz kilométer hosszúságú normál és széles nyomtávú vasúti pálya, valamint a közúti közlekedésre és a konténerek tárolására használt 225 ezer négyzetméter betonburkolat épült. Egy 15 ezer négyzetméteres temperált raktárt is használhatnak az üzleti partnerek, a közép-távú tervben ipari parkká is bővülhet a terület, ahol összeszerelő-üzemek létesítésére is van hely.
A terminál beruházója együttműködési megállapodást kötött Európa vezető konténerterminál-üzemeltetője, a EUROGATE Csoport hazai vasúti leányvállalatával, az EUROGATE Rail Hungary (ERH) Zrt.-vel, hogy a fényeslitkei terminált bekapcsolják európai vasúti áruszállítási útvonalhálózatba. Az ERH Hamburg, Duisburg, München, Bécs, Budapest és Arad, valamint a fényeslitkei EWG-terminál között kínál közvetlen kapcsolatot vasúti áruszállításra, ezen felül az ERH ügyfelei igénybe vehetik az EWG átrakodási és tárolási szolgáltatásait.
A beruházás közvetlenül mintegy száz új munkahelyet hozott létre a térségben, de közvetve ötszáz ember foglalkoztatását teszi lehetővé.