Egy-egy laptop, okostelefon, táblagép flotta beszerzése akár komoly előkalkulációkat is igényelhet céges beszerzés esetén, ha az eszközök teljes életciklus költségeit(TCO) is figyelembe akarjuk venni. Már ilyenre is vannak példák a hazai viszonteladói körben.

Céges eszközbeszerzés

A nagy elektronikai márkák reseller hálózatában már arra is van példa, hogy nemcsak az alapszámításokat végzik el a céges beszerzésekhez, de segítenek a finanszírozás szempontjából ideális konstrukció kidolgozásában és még sok másban is. Ezt a témát jártuk körbe az üzleti világban különösen népszerű Apple márka hazai prémium partnerének, az iStyle-nak a szakembereivel.

Az Apple viszonteladója nemcsak a hagyományos és online kiskereskedelemmel foglalkozik, hanem az APP státuszából fakadóan hivatalos szervizként is működik. Az egyéni vásárlók mellett külön divízió foglalkozik a vállalati ügyfelekkel, ami eleddig inkább a nagyvállalatokat jelentette.

Külön divízió a kkv-k kiszolgálására

Pridalkó Patrik kereskedelmi igazgató szerint a B2B részleg a különböző nagy projektekre, tenderekre specializálódott, de már náluk is megjelent az igény, hogy a megrendelések előtt is legyen kivel konzultálniuk, tudjanak akár üzleti üzemeltetési tanácsadást kérni.

„Az amerikai gyártó ugyanakkor már azt is igényli, hogy a magyar közép- és kisvállalati szektorra fókuszálva alakítsunk ki egy olyan keresztfunkciós üzleti divíziót, amivel mind az online üzletágat, mind a retail üzletágat bevonva személyes kapcsolattartással, ökomenedzsmenttel tudjuk kiszolgálni ezt az ügyfélkört is. Ez túlmegy az átlagos kereskedői hozzáálláson, ami ilyen esetekben legfeljebb egyedi ajánlat adását jelenti az ügyfélnek” – emeli ki Hajnal Diána, a kkv üzletágért felelős vezető.

A vállalat különbséget tesz a nagyvállalatok és a kkv-k között, ahol nem az árbevétel, hanem a dolgozói létszám számít meghatározónak. A 200 fő alatti kis- és középvállalkozások igényeit dedikált szakértői csapat segíti. A nagyvállalati projektek pedig nagy volumenű beszerzéseket jelentenek, ezekben akár több ezer darabot érintő flottacserékről is szó lehet, aminek a kezelése sokkal komplexebb hozzáállást igényel.

Az iStyle ügyfeleinek jelenleg az egyharmada tartozik az adószámos vásárlók kategóriájába, amiben a nagyvállalattól kezdve a kisvállalatig, meg az egyéni vállalkozóig sok mindenki belefér.

Egyre több cég nyitott, hogy Apple eszközöket adjon a dolgozóinak

„Ennek okai nemcsak az egyszerű üzemeltetés és a megbízhatóság, hanem az is, hogy ezek a készülékek presztízsértékkel bírnak, növelve ezzel a munkavállalói elégedettséget és elköteleződést” – húzza alá Hajnal Diána.

Ezeknek az eszközöknek egy hároméves életciklus végén a lineáris értékcsökkenés végére van még akár 30 százalékos maradványértékük is, amit be lehet forgatni az új flottába.

A szakemberek szerint egyre több cég ismeri fel: lehet hogy a kezdeti beruházás nagyobb költséggel jár mondjuk egy windowsos, vagy egy androidos készülékhez képest, de az Apple ökoszisztéma hosszú távú előnyei elvitathatatlanok.

Egyre több cégnél, köztük nagyvállalatoknál kinyitják annak a lehetőségét is, hogy az alkalmazott maga döntsön milyen munkaeszközzel kíván dolgozni. Ilyen esetben meghatároznak egy beszerzési értéket, és a dolgozó szabadon választhat, hogy azt a keretet egy windowsos készülékre, vagy egy Apple készülékre szeretné felhasználni, akár úgy is, hogy a különbözetet a saját fizetéséből fedezi.

Ebben az is szerepet játszik, hogy mindenki inkább a webes alkalmazások felé nyit, az emberek mozgásban vannak, és olyan megoldásokat kell nekik biztosítani, amiken útközben is tudnak dolgozni.

A döntésnél fontosak a finanszírozási lehetőségek

„Az első és legfontosabb lépés, hogy az ügyfél egy olyan szakértővel konzultálhasson, aki pontosan felméri az ő pénzügyi helyzetét, cash flow-ját és beszerzési folyamatait, és ennek alapján javasol ideális megoldásokat. Finanszírozási oldalról egyfelől van az operatív lízing lehetőség, ezt több szolgáltatóval karöltve tudjuk nyújtani. Ez kvázi egy eszközbérlés, amit a futamidő végén a dolgozó juttatásként maradványértéken megvásárolhat” – részletezi a kkv üzletágért felelős vezető.

Elmondása szerint ez a konstrukció nagyon népszerű, mert az eszközök nem szerepelnek az üzleti könyvekben, vagyis könyvelési oldalról ennek a kezelése is könnyebb.

Ezen kívül vannak a pénzügyi lízing megoldások, ezeken belül mind a nyílt végű, mind a zárt végű pénzügyi lízing egyre népszerűbb. Pénzügyi lízing oldalról még mindig gyakoribb a forint alapú igénylés, bár kedvezőbb lenne az euró kamatozású finanszírozást választani. Nagyon-nagyon kevés ugyanakkor az olyan magyar kkv-s vállalkozó, amely rendszeres eurós bevétellel rendelkezik.

Más a helyzet a nagyvállalatoknál, amelyek sokkal határozottabb elképzelésekkel rendelkeznek, ráadásul náluk az opex-capex megoldások megoszlása sokszor nem helyben dől el, főleg egy multinacionális vállalkozás esetében.

„A szolgáltatásokra visszatérve, mivel APP partner vagyunk, nemcsak az értékesítéssel foglalkozunk, hanem a készülékek teljes életciklusát lefedően tudunk támogatást adni az ügyfeleknek, ami egyedi a piacon. A kkv-knak megéri három évente fixen cserélni a flottájukat, hiszen három év után egy Mac-nek még szemmel látható maradványértéke van.

Az idén elindított programunk keretében bármilyen operációs rendszerrel rendelkező céges laptopot beszámítunk. Emellett szakértői szolgáltatásaink között elérhető, hogy segítséget nyújtunk a Windowsról Mac-re történő zökkenőmentes átállásban” – sorolja Hajnal Diána.

Hozzáteszi: szervizük most fejlesztette ki a céges ügyfeleknek szóló dedikált hibabejelentő platformot. A vállalatok Magyarországon bárhonnan leadhatnak, akár szervizfutár szolgáltatást igényelve, hibás készüléket, amit javítás után oda küldenek vissza.

Fenntartható szemlélet és újrahasznosítás

Arra a kérdésre, hogy mit csinálnak a lecserélt flotta azon készülékeivel, amit nem vesznek meg a dolgozók, a szakemberek a következőket válaszolták: mivel a hivatalos szervizük házon belül van, ezért először felmérik a készülék állapotát, ami ha a korának megfelelő, akkor hivatalos gyártói alkatrészekkel felújítják, és beteszik a ReStart Programba.

Ezeket az eszközöket aztán egyéni vásárlók számára kínálják. A pár hónapja indított program egyelőre az iPhone készülékekre terjed ki, amiben a hat hónap garanciával rendelkező telefonokat lehet nagyon kedvező áron megvásárolni, online.

Cégek is vásárolhatnának, de rájuk nem jellemző, hogy használt, vagy felújított eszközöket vásárolnak, legfeljebb bizonyos üzleti folyamatoknál, például raktári környezetben használhatnak ilyeneket – mondják a szakértők.

A viszonteladó ezzel inkább az árérzékenyebb vagy a nagyon-nagyon környezettudatos vásárlókat szólítja meg, ami után várakozásai szerint az ökoszisztéma további eszközeit is náluk vásárolják majd. Terveik szerint később a MAC számítógépeket is bevonják a programba.

Céges eszközbeszerzés

A céges flották alapköve a telefon

Ami a céges flottákat illeti, általában a munkakör vagy a pozíció határozza meg, hogy milyen eszközökre van elsősorban szükség. Az iPhone a leggyakoribb, ami céges igényként felmerül, illetve bizonyos mobilitást igénylő munkakörökben gyakori a hordozható, nagyobb kijelzővel rendelkező eszközök, például iPadek használata is.

Az irodai használatban viszont már igénylik a MAC-es eszközöket is a nagyobb üzemidőt igénylő folyamatokhoz vagy ipari fejlesztésekhez, üzleti tanácsadáshoz. A MAC azonban ma még a legkisebb szelete a céges megrendeléseknek.

Az iStyle nemrégiben bemutatott egy számítási rendszert, aminek segítségével az üzleti ügyfél az eszközberuházás teljes életciklus költségeiről képet kaphat.

„Ez egy javasolt gazdasági szemlélet, elsősorban nagyvállalati ügyfelek számára. Nemcsak a bekerülési költséget, meg az eszközhöz szorosan kapcsolódó üzemeltetés, illetve életciklus során felmerülő szerviz és szoftverköltségeket, hanem az egyéb hozzáadott költségeket is vizsgálja, az energiafelhasználástól kezdve nagyon-nagyon sok egyéb mutatót is figyelembe véve” – emeli ki Hajnal Diána

Hozzáteszi: a kkv-szektornak is szeretnénk megtérülési mutatóval szolgálni. Ehhez egyedi csomagot ajánlunk, részletfizetésre, vagy egyösszegű beszerzésre. Megbeszéljük azt is, hogy előreláthatólag mire használják az adott készüléket. Megnézzük, hogy milyen licencekben tudunk még segíteni kedvezményes feltételekkel, akár külső beszállítóinkon keresztül.

Arra is tesznek javaslatot, hogy garancia kiterjesztéssel hogyan lehet maximalizálni a készülékek védettségét. Saját szolgáltatásként mind a Macbookokhoz, mind az iphone-okhoz a hivatalos szervizükben érvényesíthető jótállás kiterjesztést adhatnak, ami a céges beszerzéseknél gyártói alapon 12 hónap, de felbővíthető akár a tervezett átlagos életciklusra, vagyis 36 hónapra is.

Az eszközbiztosítási megoldások mellett az ügyfél igényelheti a visszavásárlási szolgáltatásukat is, ahol rögzíthetik, hogy milyen áron veszi majd vissza az eszközöket a kereskedő. Fel tudják mérni, hogy egy készüléknek mi lesz a reális maradványértéke, mondjuk három év használat után, rendeltetésszerű használat mellett.