Black Friday, Black November, Cyber November, többféle elnevezés is van már az év végi vásárlási akciókra, amiből aligha maradhatnak ki a hazai kereskedelem kisebb és nagyobb szereplői, fizikai boltok és a webshopok. Utánanéztünk, mivel készülnek itthon a meghatározó piaci szereplők.

A Black Friday-t(BF) annak idején az USA-ban a fizikai boltok készletkisöprésére találták ki, a webshopoké volt hivatalosan a Cyber Monday. Ezek a fogalmak ma már összemosódnak, a lényeg, hogy minél hamarabb elindulhasson az év végi nagybevásárlás.
Idén már a magyarok közel fele tervez a BF-akciókkal
Ezt támasztja alá a Reacty Digital és a Shoptet reprezentatív felmérése is, amely szerint a magyarok döntő többsége (93%) hallott már a Black Friday-ról, és tavaly tízből hárman vásároltak is az akció keretében, idén akár minden második magyar (45%) tehet így, legalábbis ezt tervezi.
Pár éve még az elektronikai eszközök voltak a topon, a mostani kutatás szerint a BF-akcióban idén is ruházati cikket (35%) terveznek venni a legtöbben, amit a háztartási- és vegyiáruk (30%), és csak harmadikként sorolják fel a háztartási kis- és nagygépeket (26%).
Szolgáltatást a vásárolni tervezők fele (54%) venne az akciós időszakban, főként szállást foglalna(21%).
Az akciók idején a legtöbben 20-30 ezer Ft értékben terveznek vásárolni, átlagosan pedig 43 ezer Ft-os költéssel számolnak, ami minimálisan több a tavalyi 41 ezer forintnál, de az inflációt beszámítva ez reálértékben nem jelent nagyobb forgalmat.
A vásárolni tervezők hatoda (16%) nem tudja előre, hogy milyen összegben fog vásárolni, vagyis nem konkrét elhatározással indulnak neki az időszaknak, vagy ötletük sincs, mekkora kedvezményekkel kalkulálhatnak.
A kutatók szerint több mindenre érdemes odafigyelnie a kereskedőknek a Black Friday akciók meghirdetésénél. Ha nem egyetlen napra korlátozzák az akciókat, akkor nagyobb teret és jobb vásárlási élményt tudnak nyújtani. Az akciók legyenek egyértelműek, és a vásárlók találják meg könnyen a számukra fontosakat.
Tízből hárman (28%) halasztják el az év közbeni vásárlásokat a Black Friday idejére, hogy olcsóbban juthassanak a termékhez. Vannak olyanok (14%), akik számára a rendkívüli akciók olyannyira vonzóak, hogy akkor is megvesznek egy terméket, ha nincs is rá szükségük.

Kulcskérdés az árak ellenőrzése
Minden második ember ár-összehasonlító oldalon nézi meg azokat (53%), illetve igyekszik a termék korábbi árait is leellenőrizni (54%). Sokan veszik meg ilyenkor a karácsonyi ajándékokat: a Black Friday-t ismerők harmada (31%) szinte biztosan.
A felmérés szerint ugyanakkor felülbecsüljük az akciókra adott reakciót, és valójában sokkal tudatosabbak a magyarok, mint azt gondolják magukról. Tízből négyen (43%) pedig nem is tartják elég nagynak a kedvezményeket, és végül is csak a felnőttek ötöde (19%) vásárol szinte mindig ilyenkor.

Az idei szezont a Media Markt nyitotta meg
A műszaki áruház idén is teljes hónapon át tartó Black Friday akciót hirdetett, de jóval elébe ment az időszaknak. A tudatos, a kampányra előre készülő vásárlóinak már október 25-től lehetett feliratkozni egy VIP listára extra kedvezményekért és kiemelt ajánlatokért.
Már nem az impulzus vásárlások időszakát éljük – ez derült ki a Media Markt kutatásából. Racionalizáljuk a kiadásainkat, a nagyon szükséges műszaki cikkek beszerzésére koncentrálunk. Tavaly az energiahatékonyság volt az elsődleges mozgatórugója a háztartási nagygépek cseréjének.
Idén már nem számítunk ekkora rohamra, de a kutatásunk szerint minden ötödik ember tervezi valamilyen konkrét elektronikai eszköz beszerzését. Elsősorban tv-t, számítástechnikai és szórakoztató elektronikai eszközöket, egészségmegőrzést segítő eszközöket, valamint a telefonokat, de a háztartási nagy- és kisgépek iránti is nagy ilyenkor a kereslet – magyarázza Szilágyi Gábor, a Media Markt Magyarország ügyvezetője.
Tovább színezi a palettát az Euronics – indul a Blue Week
Az online piacon, magyar tulajdonúként a legnagyobbnak számító Euronics idén nemcsak a fekete péntekre készült kedvezményekkel. Az áruházlánc már a hónap elején, november 6. és 12. között meghirdeti a Blue Weeket, külön csak erre az időszakra indított promóciókkal.
Az Euronicsnál egy átlagos hónap árbevételének közel másfélszerese a novemberi és kétszerese a decemberi forgalom. A korábbi évek tapasztalatai szerint a cég webshopjában novemberben leadott rendelések száma még a decemberit is megelőzi.
A hagyományosan erre az időszakra időzített kis- és nagy elektronikai berendezések és IT-eszközök mellett idén várhatóan ismét slágertermék lesz a forrólevegős sütő(airfryer),de az egyéb automata konyhai eszközök is kelendőek lesznek. A nagyobb készülékeknél a szárítógépek esetében számít megnövekedett forgalomra az Euronics.
„Az üzletek és a robotizált központi raktárunk is teljesen feltöltve várja a vásárlókat. Növeljük a logisztikai erőforrásokat is, így a megrendelések gyorsabban teljesülhetnek. Az üzletekben az eladói létszámot úgy alakítjuk ki, hogy a vevők szakértő tanácsadással találkozhassanak az intenzív forgalom ellenére is” – emeli ki Metykó Tibor marketing- és kommunikációs igazgató.

A cég bővítette a házhozszállítói partnerkört. Az MPL mellett már a Dodo is kézbesíti majd a cég termékeit a budapesti címekre. Az aznapi kiszállítás elvárása tette indokolttá az új partner bevonását. A logisztikai szolgáltató a 15 óráig leadott rendeléseket még adott napon kézbesíti.
Az Euronics szinte minden termékkategóriában készül akciókkal. A BlueWeek során a korábban említett húzótermékek mellett a hűtőknél, a mosó- és szárítógépeknél és a beépített sütők és főzőlapoknál is lesz leértékelés az üzletláncnál. A Black Friday körüli hetekben további termékkategóriaként a laptopok is bejönnek a képbe, és jelentős árengedmények lesznek a TV-knél is.
A legnagyobbak közül egyelőre még nem fedte fel a lapjait a piacvezető eMAG és az Alza, az előbbi, az idei ajánlatokkal várhatóan a következő napokban jelentkezik.
Szolgáltató, mint webkereskedő: jön a Telekom Cyber Novembere
A legnagyobb hazai távközlési szolgáltató csoport a teljes online kiskereskedelmi piac 2,4 százalékát mondhatja magáénak, ezzel a hatodik legnagyobb hazai online szereplő a GKID legfrissebb jelentése alapján.
Online webshopja pedig már ötödik éve piacvezető a mobilkészülékek és a tabletek online értékesítésében, a piac negyedét meghaladó, 28 százalékos részesedésével, a tévéknél az 5., az egyéb szórakoztató elektronikai eszközökben pedig a 8. helyen áll a hazai rangsorban.
A Magyar Telekomnál idén egész novemberben extra kedvezmények várják mindazokat, akik új eszközt szeretnének vásárolni. Az akciós időszakban az érdeklődők egyes Samsung, Honor, Xioami és Motorola telefonok és digitális otthontuning eszközök online vásárlásakor egy meghatározott második eszközt fél áron vásárolhatnak meg.
Ezen felül további 22 ezer forint online készülékkedvezménnyel juthatnak hozzá a vevők az akcióban résztvevő TV, notebook és tablet készülékekre.
„Nagy hangsúlyt fektetünk a webshopunk fejlesztésére annak érdekében, hogy a vásárlóink egyszerűen, gyorsan és kényelmesen választhassák ki a nekik legmegfelelőbb új eszközeiket. Az idei CyberNovember során ajánlatainkkal szeretnénk segíteni az ügyfeleinket nemcsak a karácsonyi készülődésben, hanem abban is, hogy hasznos, a digitális fejlődést segítő ajándékok kerülhessenek a fa alá” – húzza alá Pereszlényi Zoltán, a Magyar Telekom kereskedelmi vezérigazgató-helyettese.

