A hazai felnőtt lakosság alig fele hallott a termékelőfizetéses e-kereskedelemről, és alig 8 százalék próbálkozott vele – derül ki a Reacty Digital felméréséből. A kereskedők leginkább a fiatalokra építhetnek, akik körében általában is népszerűbbek az előfizetések.

Az online termékelőfizetés azt jelenti, hogy a vásárló rendszeres időközönként kap egy csomagot, amiben lehetnek általa összeválogatott dolgok, mondjuk állateledel, vagy a webáruház által összeállított termékcsomagok, mondjuk tematikus könyvekből.
A kutatócég a termékelőfizetések közé sorolja azt, ha az előfizetés egy fix összegű vásárlásért cserébe állandó kedvezményeket ad. Ilyen lehet a rendelésekre adott ingyenes szállítás, vagy egyes termékekre adott kedvezményes ár. Akkor akár a prémium, vagy általában az e-kereskedő által meghirdetett tagságért(kifli.hu, eMAG) fizetendő díjat is ide lehet sorolni?

Komoly fék az elköteleződéstől való félelem
A felnőttek 55%-a nem szívesen vállalna hosszú távú elköteleződést termékelőfizetésekre. A megoldás a havi vagy negyedéves fizetési konstrukció, ami könnyebben le is mondható.
A kutatás szerint tízből csak hárman érzik azt, hogy az előfizetéses modell kényelmesebb lehet, és csak a negyedük jelezte, hogy szívesen előfizetne olyan termékre, amit amúgy is rendszeresen vásárol.
A 18-79 évesek közel fele (45%) sokkal inkább úgy érzi, hogy a termékelőfizetési modell inkább marketingfogás, nem pedig valódi előny a fogyasztónak, 38 százalék kifejezetten lehúzásnak érzékeli ezt a megoldást.
Felesleges vásárlásra ösztönöz
A 30 év alattiak háromnegyedének van, vagy volt valaha valamilyen előfizetése, míg a 60-79 évesek körében ez az arány csupán 23 százalék. A legnépszerűbbek a streaming szolgáltatások (Netflix, Spotify), tízből hat szolgáltatáselőfizetőnek van vagy volt ilyen csomagja, minden negyedik pedig valamelyik közösségi média prémium csomagjára fizet elő.
Akiknek már van valamiféle termékelőfizetésük, többnyire elégedettek vele, az időmegtakarítás, a kényelmes használat és a kedvező ár-érték arány miatt. Az elégedetlenkedők elsődleges indoka viszont, hogy túl drága az előfizetés, tükrözve, a hazai lakosság extrém árérzékenységét.
Amúgy, a legtöbben egészséghez kapcsolódó termékekre fizetnének elő, valamint élelmiszerre vagy állateledelre. Ezek a termékkategóriák gyorsan forgó fogyasztási cikknek minősülnek, vásárlásuk általában rendszeres vagy jól előre jelezhető.
A termékelőfizetésre nyitottak közül tízből hatan (61%) csak akkor fizetnének elő a jövőben, ha ez anyagi kedvezménnyel (is) jár számukra, tízből hárman (28%) fizetnének ugyanannyit a termékért, mint egyedi vásárlás során és csupán tízből egy fő (11%) érzi úgy, hogy az előfizetés kényelme érdekében akár 5-10 százalékkal többet is fizetne az adott termékért – áll a kutatásban.

