Keresettek a távmunkát és a hatékonyságot segítő rendszerek, de a biztonsági eszközökben még nem állunk jól – derül ki egy friss hazai kutatásból.
A magyarországi informatikai vállalkozásoknak sem érdemes már saját szaküzletben gondolkodni, hanem inkább a támogatás(support) és tanácsadói szolgáltatások irányába fordulni – állapítja meg a felhő alapú szolgáltatások közvetítésével foglalkozó Kvazar.cloud felmérése, amiben 228 informatikai szakembert kérdeztek meg.
Költséges a saját bolt fenntartása
A kutatók először arra voltak kíváncsiak, hogy a válaszadók mögött álló IT-viszonteladó vállalkozások ténylegesen mivel foglalkoztak 2020-ban, milyen megkeresések érkeztek be hozzájuk. A fő tevékenységek közül a megkérdezettek négyet emeltek ki. Kis szórással 90% körüli értéket kaptak az „üzemeltetés, karbantartás”, a „rendszertervezés, építés, rendszeradminisztráció”, a „tanácsadás, oktatás” és az „értékesítés” tevékenységek.
Saját kiskereskedelmi boltot a válaszadóknak kevesebb mint egyharmada (31,14%-a) tart fenn, mivel az értékesítés ezen formája igen költséges. A szaküzlettel rendelkező vállalkozások nemcsak cégeknek és intézményeknek értékesítenek, hanem sok esetben lakossági ügyfelekkel is foglalkoznak, ami további erőforrást és befektetést igényel.
Az értékesítési palettát figyelembe véve a megkérdezettek nyolc fő irányvonalat jelöltek meg. Fölényesen a legkeresettebb a támogatás(92,98%). Komoly értékelést kaptak még az irodai alkalmazások, az oktatást és a tanácsadás, az infrastrukturális fejlesztések, az üzemeltetési szolgáltatások, valamint az IT biztonsági termékek. Az operációs rendszerek és a rendszerintegráció is 80% feletti értéket kapott, de a többi tételtől elmaradt a gyakoriságuk.
A kutatásban felmérték az egyes tevékenységek fontosságát is. Ennek alapján a legfontosabb az üzemeltetési szolgáltatások értékesítése, ezt követi a támogatás és az irodai hatékonyságot támogató szoftverek.
Utóbbiakkal közel azonos pontszámot kaptak az IT biztonsági termékek és az infrastrukturális fejlesztések. Az operációs rendszerek, valamint a rendszerintegrációs megoldások a közepesnél valamivel magasabb értéket kaptak, míg az oktatási és tanácsadási szolgáltatások a lista végén szerepelnek.
Az ügyfelek egy része tűzoltásként fordul a szolgáltatókhoz
A szolgáltatások és a termékek körét jelentősen befolyásolja a célcsoport is. Az üzleti felhasználók körében a legfőbb partnerek a kis- és középvállalkozások. A második leggyakoribb vevőkört a mikrovállalkozások alkotják, így elmondható, hogy a viszonteladók többsége viszonylag szerteágazó ügyfélkörrel rendelkezik.
A hazai és nemzetközi nagyvállalatok, az állami és önkormányzati szervezetek egyelőre még nem igazán járulnak hozzá a hazai IT-viszonteladók bevételeihez. (Az első kettőbe sorolható cégek kimondottan nagyvállalati szolgáltatókkal szerződnek.)
A kiberbiztonsági fenyegetések kivédésére kínált eszközök nagy szórást mutatnak. A legnépszerűbbek az adatmentési és vészhelyreállítási eszközök, ami azt is jelzi, hogy az ügyfelek már csak akkor fordulnak szakemberhez, ha baj van. Így nem véletlen, hogy az IT-biztonsági területen a legkevésbé keresettek a biztonsági szabályzatok és a belső kiberbiztonsági auditok, vagyis kevés cég tartja naprakészen hálózatának a védelmét.
A felhőalapú technológia már széles körben elfogadott
Az IT biztonsági megoldások mellett a felhőalapú technológia iránt is általános az igény. Az ügyfelek számára a legfontosabb előny, hogy a felhőtechnológiával bárhonnan és bármilyen eszközről elérhetőek az adatok.
További fontos szempont, hogy a cloud computing rugalmas munkavégzést tesz lehetővé, biztonságos és a költséghatékony. Az automatizáltságát és a csekély támogatási igényét is fontosnak tartották a válaszadók.
A felhőalapú technológia veszélyeit ugyanakkor közepesnek ítélték, ami infrastrukturális okokra vezethető vissza: az instabil internetkapcsolat és a túlterhelődött hálózat is elsősorban a hardverpark problémáját jelzi. Az árat, a kézzelfoghatóság hiányát, illetve a biztonság kérdését nem tartották aggályosnak, így az elemzők szerint ezek nem akadályozzák a technológia bevezetését.