Több mint az ötödével esett vissza a forgalom tavaly a nagy háztartási gépek piacán Magyarországon. Jó hír, hogy a visszafogott kereslet a minőségibb termékek piacán kevésbé volt érezhető.

Hazai háztartásigép-piac

Magyarországon tavaly 21,8 százalékos visszaesés következett be a háztartási berendezések piacán. A GfK piackutató szerint az egy évvel korábbihoz képest mintegy 302 ezer darabbal kevesebb, összesen 1 millió 40 ezer készülék talált gazdára.

Európában itthon volt a legnagyobb zuhanás ezen a piacon, ami értékben 14 százalékos mínuszt jelentett, és összesen 154 milliárd forint bevételt hozott a márkáknak és a kereskedőknek.

A kisháztartási gépek hazai piaca ennél kevésbé szenvedte meg a gazdasági krízist, az eladások összértéke 100 milliárd forintot ért el tavaly, ami darabszámban 7 százalékos visszaesést jelent.

Halasztódnak az alapgép-cserék

A recesszió nyomán a hazai háztartásokban tavaly kevesebb alapgépet cseréltek, ráadásul az új lakások építése is visszaesett, ami elsősorban a beépíthető készülékek piacára volt jelentős hatással.

A piaci szereplők újra bizakodhatnak, idén talán az állami lakásfelújítási programok adhatnak lökést a piacnak.

„A múlt év értékeléséhez érdemes a 2022-es évet is megnézni, ugyanis az olyan kormányzati intézkedések is nagyon mozgatták akkor a piacot, mint például az szja-visszatérítés vagy az átlagár feletti áram- és gázárakkal kapcsolatos intézkedés. Ezek magukkal hozták a nagyobb keresletet, a felhasználók a legmagasabb energiaosztályú gépeket keresték, így a 2022-es értékesítések magasak voltak.

Ehhez képest tavaly a 2020-2021-es szintre korrigált a piac: egyrészt a sütő-mosógép-hűtő alap háztartásigépek cseréje csökkent, másrészt az újépítésű lakások visszaesése és a felújítások elmaradása is hozzájárult a csökkenéshez, mivel így kevesebb beépíthető gép fogyott, közel 40 százalékot esett csak ez a szegmens” – mondja Füle Norbert, a Gorenje-Hisense ügyvezetője.

Hozzáteszi: a Gorenje eladásai stabilak maradtak, a nagy háztartási gépeknél 18 százalékos darabszám szerinti növekedéssel zártak, mintegy 231 ezer darabot adtak el 30 milliárd forint értékben, megőrizve a piacvezető pozíciót. A kisgépek eladását 12 százalékkal növelték, 170 ezer darabot értékesítettek, ami 3,5 milliárd forintos forgalmat jelentett.

A GFK szerint egész Európában visszaesett a nagyháztartási-gépek vásárlása tavaly. Az ebben első Magyarországot a svédek követik, ahol 14 százalékkal kevesebb készüléket vettek a háztartások, majd a lengyelek jönnek, ahol az eladások 12 százalékkal csökkentek. Pozitív eredményt nem nagyon lehet látni, Törökországban tapasztaltak némi emelkedést.

A kevesebb vevő az igényesebb készülékeket keresi

Ami az egyes készülékkategóriákat illeti, a nagy gépek közül tavaly is a mosógép és a hűtő fogyott a legnagyobb számban: előbbiből 256 ezer, utóbbiból 223 ezer talált gazdára.

A nagy gépek közül a mosogatógépeknek a leglátványosabb a terjedése: tavaly mintegy 121 ezret vettek a magyarok, így nagyjából minden negyedik családban van ilyen készülék.

A népszerűség titka, hogy míg egy átlagos kézi mosogatáshoz mintegy 100 liter vizet használunk el, egy mosogatógép csak 12-13 liter vizet használ el.

Ami az árakat illeti, 2022-ben egy mosógép átlagos ára 140 ezer, 2023-ban pedig 158 ezer forint volt a hazai piacon, amit részben a nagyobb arányú forintgyengülés is magyaráz, részben pedig az, hogy megfigyelhető a minőségibb termékek felé való fordulás.

Utóbbiban szerepet játszik, hogy a szervízdíjak is emelkednek így a fogyasztók inkább tartósabb gépeket szeretnének vásárolni.