Egy biztos, a koronavírus-járvány miatt átalakult munkavégzés, a home office jelentősen átformálta a jövő munkahelyéről alkotott víziókat. Ezt bizonyítják a közösségi térben folyó beszélgetések is.
Az egyik legtöbbet vitatott kérdés az interneten a munkavégzés. Hogyan dolgozzunk a Covid-járvány közben és után? Az IFUA Horváth tanácsadó cég a közösségi médiában előfordult 17,8 millió beszélgetést és 2,9 millió hivatkozást elemzett, az Ynsight Research Institute által gyűjtött adatok alapján.
Az újfajta munkavégzéssel kapcsolatban – fontossági sorrendben – leginkább a következő témákról esik szó a világhálón: digitalizáció, szervezeti átalakítás, a munkavállalók speciális kihívásai, (digitális) oktatás, fenntarthatóság, esélyegyenlőség, valamint a közlekedés, szállítmányozás, különösen a járvánnyal kapcsolatos logisztika.
„A első két-három járványhullám során ad hoc és gyors válaszok születtek a munkavégzést érintő kihívásokra. Most tartanak ott a cégek, hogy hosszú távú modelleket alakítsanak ki. Kérdés, milyen szervezeti forma tudja a hibrid munkavégzést a legjobban támogatni?”– emeli ki Koltai Vera, az IFUA Horváth principálisa, a kutatás vezetője. Hozzáteszi: a vezetők szerepe és feladatköre teljesen átalakul, sokkal nagyobb szabadságfoka lesz a munkavállalóknak és ebből kifolyólag máshogy is kell irányítani a munkát.
Fókuszban a digitalizáció
Szinte minden érintett téma kapcsolatban van a digitalizációval. A legnagyobb kérdés, hogy az milyen irányba tart, exponenciálisan gyorsul-e, vagy éppen lassulni fog. Jellemzően felerősödött a fenntarthatóság iránti igény: kevesebb utazás, tudatosabb elvárás a zöld munkahelyek iránt. A szakember szerint fontos szemponttá vált, hogy minél kevesebb legyen a munkavégzéssel kapcsolatos környezeti terhelés.
A beszélgetések nagy része két cél összehangolására összpontosít. Egyrészt első helyre teszik az alkalmazottak egészségét, jóllétét, ami rugalmasságot kíván meg abban, hogy bármikor lehessen távolról dolgozni. Másrészt szükség van az irodai, a távoli és a hibrid munkavégzés világos szabályozására. Ezzel összefüggésben vita tárgya a heti 4 napos és a napi 6 órás munkavégzés is.
A hibrid forma javíthat a munka és a magánélet egyensúlytalanságán
A hibrid munkavégzésről jórészt semleges hangvételű diskurzus folyik. 89 százalékban kiegyensúlyozottan értékelik az előnyöket és a hátrányokat, vagy egyáltalán nem minősítenek.
A legfőbb előnyét az egészség megőrzése mellett a következőkben látják a megszólalók: rugalmasabb munkavégzés, ami főképp a nők, és köztük is a dolgozó anyák számára jó, a munka és a magánélet jobb egyensúlya, magasabb termelékenység, alacsonyabb költségek, lehetőség arra, hogy a vállalatok tőlük távolabb élő tehetségeket is alkalmazzanak, s a cég vonzóbb lehet a fiatalabb munkavállalók számára is.
A hátrányok, illetve kockázatok között szerepel leginkább az elszigetelődés, a kisebb motiváció, a figyelemelterelés, a munka és a magánélet közötti határ elmosódása, és az, hogy technikai kihívásokkal is szembe kell nézni, főleg az idősebb munkavállalóknak.
A technikai témájú hozzászólalások a leggyakrabban a robotizáció körül forognak. Ezután következik az adatrobbanás, a felhőszolgáltatások és a mesterséges intelligencia.
A legnépszerűbb vitafórum a Twitter
A munka világához kapcsolódó összes poszt 88 százaléka a Twitteren látott napvilágot. Ezek mögött következnek a hírportálok, a blogok és a különböző fórumok. A magát szakmai közösségként definiáló LinkedIn az ötödik helyre szorult, annak ellenére, hogy egyre inkább tartalomszolgáltatói szerepet is játszik.
Az újfajta munkavégzésről szóló posztok és kommentek kétharmadát férfiak írták, vagyis a nők jóval kisebb arányban fejtik ki a véleményüket. „Ezért a vállalatoknak külön gondot kell fordítani arra, hogy a nők szempontjait is szisztematikusan beépítsék a szervezeti stratégiájukba” – húzza alá a kutatásvezető.