Világviszonylatban is kiemelkedő fejlesztés zárult le az M1-M7 autópálya közös szakaszán: üzembe helyezték azt a digitális rendszert, amely a forgalom valós idejű érzékelésével és modellezésével a jövő közúti közlekedésének alap építőeleme lesz.

A most felépült infrastruktúra nem csupán az okos vezetéstámogatás mintaprojektje, hanem az önvezetési funkciókkal kapcsolatos autóipari fejlesztések ideális tesztkörnyezete is.
Szenzorok az M1-M7 autópálya egy szakaszán
Az Eureka Central System projekt keretében, a Magyar Közút és a Műegyetem (BME) közös fejlesztésének részeként előbbi cég szakértői az M1-M7 autópálya mintegy 800 méternyi budaörsi szakaszán 39 különböző szenzort helyeztek el.
Ezek valós időben figyelik a járművek mozgását a kijelölt útszakasz mindkét oldalán, az így keletkezett információkat pedig folyamatosan továbbítják a cég adatközpontjában elhelyezett szuperszámítógépbe.
A BME Gépjárműtechológia Tanszékének munkatársai elvégezték a kihelyezett műszerek (radarok, lézeralapú távérzékelők /LIDAR/, hőkamerák, és különböző látószögű optikai kamerák) kalibrálását.
Kidolgozták és betanították azokat a mesterségesintelligencia-alapú modelleket, amelyek révén a rendszer mára teljes mértékben digitálisan tudta leképezni a kijelölt útszakasz. Ebben a „digitális iker” alapú rendszerben valós időben jelenik meg az autópálya összes tereptárgya, valamint az ott közlekedő valamennyi jármű is.
A digitális iker technológia kulcsszerepet játszik ebben a projektben is
A digitális iker alkalmas arra, hogy olyan információkkal is ellássa a közlekedésben résztvevőket, amelyeket az adott járművek saját szenzorok hiányában, vagy elhelyezkedésük miatt képtelenek szolgáltatni.
Ily módon távolabbi vagy takarásban zajló eseményekről is pontos információkat nyújthat a közlekedésben résztvevőknek. Ennek révén kiszámíthatóbbá és biztonságosabbá válhat a folyamatos haladás, javulhat a reakcióidő, ami a balesetek számának csökkenésében is tetten érhető lesz.

„A digitális iker ideális lehetőséget teremt a vezetéstámogató vagy önvezető rendszerek tesztelésére is” – magyarázza Dr. Rövid András, a BME környezetérzékeléssel foglalkozó kutatócsoportjának vezetője és az Eureka projekt szakmai vezetője.
Ezek a tesztek ugyanis valós helyzetek jeleníthetőek meg a fizikai kockázatok nélküli virtuális környezetben, ily módon jelentősen lerövidíthető a fejlesztési idő is.
„A BME kutatócsoportja maga is részt vesz számos ilyen fejlesztésben, ám arra számítunk, hogy ez az Európában elsőként nálunk létrehozott okosautópálya-szakasz vezető nemzetközi autóipari partnerek kutatási projektjeit is bevonzza” – teszi hozzá.
Még eljöhet az idő a leállósávok forgalomcsillapító használatára is
Az M1-M7 okosautópálya-szakasza a jelenlegi 800 méterről hónapokon belül 1500 méteresre bővül, tovább növelve a tesztelési lehetőségeket. Az itt nyert tapasztalatokra építve kezdődhet majd meg az intelligens forgalomirányítás infrastruktúrájának nagyobb léptékű kiépítése, a balesetek számának drasztikus visszaszorítása. érdekében.
Ezeknek a baleseteknek a megelőzése az emberi életek védelmén túl komoly gazdasági előnnyel is jár: ma egyetlen baleset miatti forgalomleállás óránként átlagosan 50-60 millió forintos kárt okoz.
Emellett egy ilyen rendszer képes olyan dinamikus forgalomirányítási műveletek önálló, biztonságos végrehajtására is, mint például a leállósávok helyzetfüggő használata: túl nagy forgalom esetén – ha ezt a forgalmi helyzet megengedi – időlegesen a leállósávokat is bevonja a forgalomba.

