A leggyorsabban növekvő márkák közé tartoznak még a jó ár/érték arányúak is, mert gyorsan rátaláltak a COVID utáni új piaci szegmensekre.

Apple, Samsung, Huawei

Az Apple meg tudta őrizni világelső pozícióját, a világjárvány közepette is, mint a legértékesebb elektronikai márka, márkaértéke egy év alatt 35 százalékkal 355 milliárd dolláros rekordértékre nőtt – derül ki a világ vezető márkaértékelési tanácsadója, a Brand Finance friss jelentéséből.

A járványból jobban jöttek ki a prémium márkák

A Brand Finance minden évben megvizsgálja az 5000 legnagyobb márkát, rangsorolva ezeket az összes szektorban és országban. A világ 50 legértékesebb és legerősebb elektronikai márkája egy külön iparági rangsorban szerepel.

A járvány kezdete óta az elektronikai márkák világszerte változó piaci feltételekkel szembesültek, az ellátási lánc szűk keresztmetszete megzavarta a globális logisztikát, a helyzetből a korlátozott ellátási szintek miatt a prémium márkák profitáltak jobban. A COVID megjelenése óta az Apple márkaértéke a korábbi érték két és félszeresére nőtt, márkaindexe a legnagyobb: 88,9, a maximális 100-ból.

Az elemzők szerint az almalogójú márka sikeresen ötvözi az innovációt és a marketinget. Kihasználva a kiválóságát, prémium hardvereszközeit ugyancsak prémium előfizetéses digitális szolgáltatásokkal egészíti ki. Az iPhone a márka eladásainak továbbra is mintegy a felét teszi ki. Idéntől azonban az Apple nagyobb figyelmet szentel a többi termékkategóriának is, beleértve az iPadek új generációját, az iMac átalakítását és az AirTags bevezetését. Szolgáltatásainak köre az Apple Pay-től egészen az Apple TV-ig ugyancsak erősödött, és egyre fontosabbá válik a márka sikere szempontjából.

Apple, Samsung, Huawei

A Samsung stabilan tartja a második helyét

A Samsung márkaértéke az Apple-énél szerényebb mértékben, 4,5%-kal 89,2 milliárd dollárra nőtt, de ezzel is meg tudta tartani a második helyet a világrangsorban. Mindeközben a dél-koreai vállalat vezeti az – egyébként az Apple által feltalált – okostelefonok globális eladási listáit. Az Apple olyan negyedévekben tudja csak megelőzni, amikor éppen valamilyen új terméket dob piacra.

Az Apple márkaneve nemcsak az általa gyártott hardverre, hanem a teljes szoftver ökoszisztémájára is alkalmazható. A Google által uralt Android operációs rendszert futtató okostelefonok gyártójaként a Samsung nem rendelkezik ugyanilyen előnyökkel.

A koreai cégnek ugyan vannak saját operációs rendszerei néhány más termékéhez – különösen a tévékhez – kapcsolódóan, de ezek nem kínálják ugyanazt a márkaerősítést, mint az Android vagy iOS mobiltelefon operációs rendszerek. Következésképp az erős márkaérték fenntartása érdekében a Samsung kihívással néz szembe, amikor szoftverfelülete más vállalkozások „kezében van”.

Apple, Samsung, Huawei

A nyugati embargó ellenére növelni tudta márkaértékét a Huawei

A Huawei áll a harmadik helyen az elektronikai márkák toplistáján, 71,2 milliárd dolláros márkaértékkel, amit 29 százalékos éves növekedéssel ért el. A kínai nagyvállalat infrastruktúráját és fogyasztói üzletágát jelentősen sújtották az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban és a szövetséges országokban kiszabott szankciók, amire a cég a helyi technológiai vállalatokba, valamint a kutatási és fejlesztési tevékenységekbe irányuló beruházások jelentős növelésével reagált.

Az Android platformról kitiltott Huawei a kényszerhelyzet hatására saját operációs rendszerek fejlesztésével erősítette meg a szoftveralapjait, ide sorolható a HarmonyOS és az EulerOS is. A szakértők szerint az Apple-hez hasonlóan, amely saját hardveréhez saját szoftvert is vezérel, a Huaweinek is lehetősége nyílik arra, hogy nagyobb márkaellenőrzést gyakoroljon.

Jól teljesítenek az ár/érték arányú fogyasztói márkák

Ők azok, amelyek a leggyorsabban növekvő márkák közé tartoznak a rangsorban, amit annak köszönhetnek, hogy gyorsan felismerték a COVID utáni új piaci szegmenseket.

Közülük az ASUS márka értéke 75%-kal 2,1 milliárd dollárra nőtt, a OnePlus-é 92%-kal gyarapodott elérte az 1,8 milliárd dollárt, Ide sorolható a TCL-CSOT csoport is, amelynek a márkaértéke 81%-kal 1,3 milliárd dollárra emelkedett. Bár ezek a márkák is szembesültek a chiphiánnyal és a globális ellátási lánc megszakadásával, a szűkös kínálatú piacon mégis képesek voltak a szokásosnál job árakat elérni.

Apple, Samsung, Huawei