Miközben a PC piaci kilátások világszerte nem túl derűlátóak, a videojátékokra fejlesztett eszközök iránti kereslet folyamatosan növekszik. Öt éves távlatban évi 10 százalék körüli lehet a bővülés, de a monitorok piaca akár a13 százalékot is átlépheti.

Lenovo gaming

Hódít az esport

Idén a gaming asztali gépekből, noteszgépekből és monitorokból 42,1 millió darabos értékesítést vetít előre az IDC. Az amerikai elemző cég várakozásai szerint a piac 2019-ben 8,2 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. Az esportok iránti fokozott érdeklődésnek komoly szerepe van játszik a játék célú hardverek kereslet élénkülésében.

Öt éves távlatban 2023-ra a gaming eszközök eladása meghaladhatja a 61 milliót, ami 9,8 százalékos éves bővülést generálhat. Az IDC azokat az asztali és noteszgépeket sorolja a gaming PC kategóriába, amelyik prémium minőségű grafikai processzorral(GPU) ellátott. Ez magában foglalja az Nvidia és az AMD által gyártott közép és csúcskategóriájú GPU-kat.

A még ennél is professzionálisabb GPU-t, mint a Quadro, vagy a Radeon Pro az IDC nem sorolja a gaming PC-k közé. Ami a monitorokat illeti, az IDC-nél ebbe a kategóriába tartoznak a 100 Hz vagy annál nagyobb frissitési frekvenciával rendelkező eszközök.

Ami az idei kilátásokat illeti, a kutatók szerint gaming asztali gépekből 15,5 millió kerülhet a világpiacra. Ez ugyan némi visszaesést jelent a tavalyihoz képest, de az újabb grafikus technológiák , mint a Ray Tracing 2020-ra ismét növekedési pályára állítják ezt a termékkategóriát.

Kellően kompenzálják ugyanakkor a desktopokat a gaming notebookok, amelyekből a tavalyinál 13,3 százalékkal több 20,1 millió darab kerülhet a piacra. A legnagyobb ugrás a monitoroknál várható, ott egy év alatt 21,3 százalékkal több lehet az értékesített eszköz, összességében elérheti a 6,4 milliót.

Öt éves távlatban az asztali gaming PC-k nőnek a legszerényebb 5,3 százalékos ütemben, a monitorok pedig a leggyorsabban, 13,2 százalékkal. Azért a notebook gyártók sem panaszkodhatnak majd, az éves növekedés megközelíti a 12 százalékot.

Hogyan ne legyünk videojáték-függők?

Milyen veszélyei vannak a videojáték függőségnek a felhasználókra? Milyen hosszú távú hatást gyakorol a rendszeres gaming tevékenység a játékosokra? Erről beszélgettek nemrégiben hazai szakértők.

„A világon jelenleg egymilliárd kétszázezer gamer él. A videojátékosok harminc százaléka 15-35 év közötti, harmincöt százalékuk pedig 35-55 év közötti, vagyis a gamerek többsége ma már középkorú magyarázta Lukács Anita, a Lenovo Magyarország ügyvezetője. Hozzátette, ez a generáció már nem csak játékra akarja használni a gépét, hanem fontos számukra, hogy a munkahelyen, egyetemen is fel tudják vállalni.

Tóth Dániel pszichológus pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a felelős videojáték-használat hosszú távon sem okozhat gondot,ha a játékosok kellően tudatosak a megfelelő egyensúly megtalálásában.

„Nem a játékoktól kell félni, hanem a mértéktelenségtől. Egyéb szokásainkhoz, például az alkoholfogyasztáshoz már van kultúránk, a gamingre még csak most kezdjük el kialakítani”- jegyezte meg.

A tudatos videojáték-használatnak számos pozitív hatása is lehet, hosszú távon javíthatja a reakcióidőt, a memóriát, a szem-kéz koordinációt, fejlesztheti a logikát, a multitasking képességet.