A Settle első tesztpiaca a szomszédos Horvátország lesz. A norvég fintech cég páneurópai mobilfizetési rendszeréhez, amelyet tavaly novemberben már bemutattak Budapesten, nálunk még keresik az üzleti partnereket.
Az Auka célja a fejlesztéssel, hogy Európában is rendelkezésre álljon egy egységes mobilfizetési rendszer. Miközben Kínában az Alipay mobilfizetési rendszere ma már első helyen áll a fizetési megoldások között, és a technológiai gigászok, a Google és az Apple is folyamatosan fejlesztik platformjaikat, Európa jelentős lemaradásban van.
Partnerként mobilcégek és bankok jöhetnek szóba
A Settle partnerként mobilcégeket és/ vagy bankokat kíván bevonni egységes fizetési rendszerének a használatába. „A Settle mind a fogyasztók, mind pedig a vállalkozók fizetésekkel kapcsolatos problémáinak jelentős részére választ adhat” – emeli ki Daniel Döderlein, a cég alapítója.
Hozzáteszi: Horvátország azért nagyon érdekes piac a számukra, mert itt még óriási kultúrája van a készpénznek. (Hasonlóan mint nálunk.) Az is fontos szempont, hogy a dél-európai országban nagy az aránya a turizmusból származó bevételeknek. A Settle ugyanis leegyszerűsítheti a turisták számlafizetését is, például amikor egy nagyobb társaság egyben fizet, majd egymás közt rendezik a számla rájuk eső részét.
A mobilfizetési megoldás az Auka platformjára épül. A technológiát és a fejlesztést a norvég cég adja, de a rendszerhez csatlakozó partnerek értékesítik, mind a kereskedők és szolgáltatók, mind pedig a fogyasztók körében. A Settle mögött minden országban egy önálló üzemeltető áll majd, amelybe helyi befektetőket és partnereket kívánnak bevonni.
Segíti a nyílt bankolásra való felkészülést
A cégvezető szerint a Settle bevezetése mellett szól az is, hogy hamarosan itt a digitális szolgáltatásokat megkönnyítő PSD2 elnevezésű új európai pénzforgalmi irányelv. Ez arra kötelezi a bankokat, hogy engedéllyel rendelkező külső szereplők számára nyújtsanak hozzáférést az ügyfeleik számláihoz.
„Most még minden európai szereplő kifejlesztheti a megfelelő szolgáltatásokat. Aki viszont későn lép, az arra ébredhet, hogy az Alipayhez hasonló Európán kívüli szereplők már megszerezték ezt az üzletet” – fűzte hozzá Döderlein.
Véleménye szerint egy minden szempontból megfelelő mobilfizetési rendszer működtetéséhez számos kompetenciára van szükség. Ide tartozik maga a technológia, a termék összeállítása, a hatósági engedélyek beszerzésében, valamint a mobilfizetési rendszerek működtetésében, szabálykövetési megfelelőségének biztosításában és marketingjében szerzett tapasztalatok.
Másfelől ilyen kompetencia a termék disztribúciója, értékesítése. Döderlein szerint a bankok vagy a nagy távközlési szolgáltatók éppen ez utóbbiban, vagyis a disztribúcióban verhetetlenek. Egy sikeres mobilfizetési rendszernek viszont minden felsorolt kompetenciára szüksége van, ezért kell a résztvevőknek társulniuk.
A Settle, mint okostelefon alkalmazás
Ami a fogyasztókat illeti, számukra a Settle egy olyan okostelefonos alkalmazás, amelynek révén a készülék kontaktlistáján lévő kapcsolatoktól pénzt igényelhetünk, vagy pénzt küldhetünk nekik.
A Settle rendszerén keresztül a pénz kifizetéséhez bármilyen forrás – bank- vagy hitelkártya, folyószámla – kapcsolható. A Settle-utalás címzettjének el kell fogadnia a beérkező összeget, amelyet bent is tarthat a rendszerben, felhasználhatja fizetésre, de – költségmentesen – átutalhatja akár egy bankszámlára is.
A 2010-ben alapított Auka a mobilfizetési rendszerek egyik úttörője. mCash nevű rendszerük volt az első mobilfizetési platform Norvégiában, amely indulása után rövid időn belül már több százezer ügyfelet szolgált ki. A cég SaaS (software as a service) szolgáltatásalapú mobilfizetési rendszereit a bankok a saját nevük alatt használhatják.
Az Auka megfelel a bankkártyarendszerek PCI-szabványainak, szolgáltatásuk a világon elsőként szerezte meg az engedélyt arra, hogy teljes egészében a Google Cloud platformján működjön.