Hogyan formálja át a digitális marketing területét a mesterséges intelligencia(AI)? Lehet-e napjainkban sikeresen működtetni egy digitális marketing ügynökséget AI marketing eszközök nélkül?
Iparági szakértők egyetértenek abban, ahogyan a technológia egyre összetettebbé és a gépi tanulás egyre pontosabbá válik, az AI eszközök képességei csak javulni fognak, így nem kerülhetők meg ezen a területen sem.
Az online marketing ügynökségek már évek óta használnak gépi tanuláson alapuló eszközöket, gondoljunk csak a Google vagy Meta hirdetési rendszereire, ahol a kampányok automatikus optimalizálásához is szükséges egy tanulási fázis.
A személyre szabott hirdetések nagyobb interaktivitást váltanak ki, a látogatók nagyobb valószínűséggel kattintanak az érdeklődési körükre szabott hirdetésekre. Egy perszonalizált érkeztető oldalon pedig a látogatók nagyobb eséllyel konvertálhatnak vagy vásárolnak egy AI alapú termékajánló rendszerrel működő webáruházban.
Milyen marketing feladatokat válthatunk ki AI megoldások segítségével?
A teljesség igénye nélkül, néhány további példán keresztül nézzük meg, milyen feladatok elvégzéséhez is vehetnek igénybe mesterséges intelligencián alapuló eszközöket a marketing ügynökségek:
- Képes kreatívok készítése (pl.: alapanyagok feltöltését követően)
- Közösségi média bejegyzések elkészítése (például: brief alapján)
- Szöveges tartalmak készítése (például: honlaphoz, blog cikkekhez stb.)
- Hirdetések és hirdetési variációk készítése (például: webshop tartalma alapján)
- Email marketing megoldások automatizálása (például: kimenő megkeresések tartalmának és ütemezésének optimalizálása)
- Keresőoptimalizálás (például: egy adott oldal tartalmának kiegészítése és optimalizálása megadott kulcsszóra)
- Ügyfélszolgálat automatizálása (például: chatbot megoldás alkalmazásával)
- Prezentációk, jelentések, animációk készítése (rendelkezésre álló adatok, információk alapján)
A mesterséges intelligencia alapú eszközök használatának a legfőbb előnye a marketing területén is a hatékonyság növelése, amellyel a mindennapi feladatok elvégzését úgy tudják segíteni, hogy csökkentik a szükséges munkaidő ráfordítást.
Míg korábban például egy hirdetési kreatív különböző méret-mutációkban való elkészítését lehetett csak automatizálni, ma már a koncepcionális tervezéstől, kreatív ötleteléstől kezdődően bevonhatók az AI eszközök.
Az AdCreative.ai-t például a közösségi média marketinghez szükséges hirdetési kreatívok létrehozásához használhatjuk, amely az ügyféladatok alapján olyan hirdetési kreatívokat készít, amelyek jobban konvertálnak.
Ehhez csak meg kell adnunk a célközönséget és a platformot, amelyre a hirdetést készíteni szeretnénk, és az eszköz kiválasztja az optimális terjedelmet és a hozzáillő hangnemet a hirdetéshez, miközben a célközönséget foglalkoztató kérdésekre összpontosít.
Az eszköz képes elemezni a korábbi ügyféladatokat és a legjobban teljesítő hirdetéseket, majd képeket, szövegeket és főcímeket generál az új hirdetésekhez. Előrejelző analitikát használ annak eldöntéséhez, hogy várhatóan milyen kreatívok fognak a legjobban teljesíteni.
Megfontolások az AI alkalmazásához
A piacon elérhető, mesterséges intelligencia alapú marketing eszközök kínálata már jelenleg is igen széleskörű. Marketingügynökség vezetőjeként, alkalmazásuk előtt azonban érdemes feltenni néhány kérdést magunknak:
Hogyan tudjuk ezt az eszközt beépíteni a meglévő munkafolyamatainkba?
Mivel jár, mennyire lesz könnyű a csapatot kiképezni az alkalmazására?
Melyek azok az eszközök, amelyekkel valóban időt takaríthatunk meg?
Szövegíráshoz használt eszközök esetén melyiknek van magyar nyelvű támogatottsága?
Milyen marketing feladatokhoz adhatja a legnagyobb hozzáadott értéket?
Milyen új szolgáltatásokat, megoldásokat vezethetünk be AI eszközökre építve?
Hogyan ítélik meg, elfogadják-e az ügyfelek ezek használatát?
Kritikus pont: az eddigi tapasztalatok sajnos azt mutatják, hogy az AI szövegíró eszközök többsége még messze nem tökéletes, főleg, ha magyar nyelvű tartalom előállításáról van szó.
Egy az egyben szinte soha nem használhatók fel, a hibák elkerülése érdekében mindig ellenőrizni szükséges az eredményül kapott szövegeket. Néhány eszköz veleszületett elfogultsággal rendelkezik a programozásuk módja és az általuk tanult információk miatt is.
Az AI-eszközök kiváltják a marketingesek munkáját?
Erről egyelőre még szó sincs. Bár a mesterséges intelligencia egyre fejlettebbé válik, és olyan feladatokat is képes elvégezni, amelyeket néhány évvel ezelőtt még el sem tudtunk volna képzelni, még mindig fejlődésének kezdeti szakaszában van.
Jelentős hibalehetőség forrása, ezért minden esetben ellenőrzésre van szükség. Jelenleg sokkal inkább arról van szó, hogy megtanuljunk ezekkel az eszközökkel együtt dolgozni, növelve ezzel a mindennapi működés hatékonyságát.
A mesterséges intelligencia nem képes helyettesíteni az eredeti szövegírást vagy dizájntervezést. Kihívást jelent majd olyan AI-t fejleszteni, amely elsajátítja egy cég vagy márka kommunikációs stílusát és teljes mértékben képes azzal azonosulva az ügyfeleihez szólni.
Bár már jelenleg is vannak a piacon a korábbi tartalmak alapján az író stílusának elsajátítását is ígérő szövegíró generátorok (elsősorban angol nyelven). Az igazi innovációhoz továbbra is emberi közreműködésre van szükség, mivel egy AI-val készített tartalom azokon a korábbi forrásokon alapul, amiket már megtanult.
Ennek jó példája a ChatGPT segítségével készített marketing trend előrejelzés 2024-re cikkünk is, amelyben igazából a korábbi évekből már ismert technológiákat és piaci folyamatokat ismerhetjük meg, az AI motorja önálló előrejelzés készítésére nem volt képes.
A szerző a Selector digitális marketing ügynökség alapító tulajdonosa.