A svéd nagyvállalat komoly beruházásokat tervez az új részleg felállítására, okosotthon ökoszisztémája kibővítésére. A cég jelenleg okos izzókat, okos konnektorokat és egyéb hálózati eszközöket forgalmaz.

Ikes okosotthon

A svéd lakberendezési áruház közleményben tudatta legújabb növekedési terveit, amelynek kulcseleme az önálló okosotthon üzletág, az IKEA Home smart. A kedvező árairól, hatalmas kereskedelmi hálózatáról ismert társaság a jövőben meghatározó szereplője lehet a hálózatba kötött háztartásoknak. Az IKEA Home smart a cég legnagyobb új vállalkozása a Children’s IKEA bevezetése óta.

Eszközei mindhárom asszisztens platformon működnek

Az áruházlánc az okosotthon koncepcióval 2012-ben állt elő, akkor még szimpla projektkezdeményezésként. Saját fejlesztésű termékkínálata ezen a területen még ma is meglehetősen korlátozott.

Elsőként a Trådfri intelligens izzólámpát dobta piacra(lásd a képen), amely a Philips Hue villanykörtékre hajazott. A Trådfri izzókhoz is szükség van egy központi egységre(hub), amely az IKEA alkalmazáson keresztül, vagy hanggal irányítja a lámpákat. Később belépett a vezeték nélküli töltés világába, mostanában pedig a Sonos-szal kooperálva megjelent az okos hangszórók piacán is.

Ami az intelligens asszisztenseket illeti, az IKEA rugalmasan alkalmazkodott a piaci igényekhez azáltal, h ogy mindhárom nagy amerikai ökoszisztémát – Amazon Alexa, Google Assistant, Apple Siri – támogatja. Az izzót, az okos konnektor s az intelligens redőny követte. Utóbbi a jelzett eredeti határidőnél később, októberben debütál az Egyesült Államokban.

Elsősorban a hardvergyártóknak teremt konkurenciát

Azzal, hogy a vállalat erre a portfolióra külön üzletága és dedikált szakértői csapatot hoz létre, szélesítve az okosotthon kínálatát, komoly kihívója lehet a piac jelenlegi szereplőinek, köztük is mindenekelőtt a Samsungnak, a Philips-nek és a Nestnek – emeli ki a Business Insider.

Ikea okosotthon

Szakértők szerint a piaci versenyben az IKEA előnye lehet, hogy saját kiterjedt kereskedelmi hálózata van, ahol tavaly közel egymilliárd látogató fordult meg, és ahol a termékeket komplex mintakörnyezetben mutatják be a vevőknek. Versenytársai főként online, vagy viszonteladói hálózaton keresztül értékesítenek, ahol nem kapja meg a vevő ugyanezt az élményt .

Az IKEA más szempontból is megtalálhatja a helyét ezen a piacon. A nagy játékosok, mint az Amazon, vagy a Google széleskörűen keresik a lehetőséget a háztartások automatizálására, de nem akarnak minden olyan eszközt értékesíteni, ami magát az automatizálást végzi. A mások oldalon pedig egy olyan vállalat, mint az IKEA, nem törekszik arra, hogy egy teljes technológiai vertikumot kínáljon az intelligens otthoni eszközök számára.

Ezért az IKEA mostani lépése elsősorban a hardvergyártók számára jelent kihívást, míg az intelligens otthon szoftveres oldalán álló cégeket hagyja, hogy a mesterséges intelligencia(AI) segítségével tovább javítsák a felhasználói élményt.