Tavaly az online kiskereskedelmi piacon a rendeléseknek több mint a kétharmadát logisztikai szolgáltatók juttatták célba. Többen kértek házhozszállítást, gyengült a csomagpontok szerepe.

E-kereskedelem logisztika

A GKI Digital és az Árukereső most publikálta a magyar online kiskereskedelmi piac 2018-as eredményeit. A mintegy 3200 magyar webáruházzal rendelkező e-kereskedő bevonásával készült felmérés alapján a hazai online kiskereskedelem 2018-ban elérte a nettó 425 milliárd forintos éves forgalmat.

Ez fokozatosan lassuló tempóval 17 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. Az online piac a teljes kiskereskedelmi forgalom 4,5 százalékát adja.

Mozgástér a vásárlásszám és a kosárérték növelésében van még

A vásárlók gyarapodása is lassuló ütemre váltott, az idei év elején már csak 6,5 százalékot nőve érte el a 3,2 millió főt. Ez azt is jelenti, hogy a kereskedőknek már csak az átlagos kosárérték emelésében és a rendelés gyakoriságában van mozgásterük, ha növelni szeretnék a bevételüket – emelte ki Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.

Tavaly egyébként az átlagos vásárlási érték átlépte a 11 ezer forintot, az egy főre jutó éves online rendelésszám pedig elérte a 12 online vásárlás/fő szintet, ami 7 százalékkal haladta meg az előző évit. A 2018-ban leadott 38 millió rendelés 69 százalékát a kereskedők valamelyik logisztikai szolgáltató bevonásával juttatták célba.

Erősödött a házhoz szállítás, gyengült a csomagpont

Kézbesítési, átvételi megoldások közül a magyar vásárlók a leggyakrabban továbbra is a házhoz szállítást választják – ez a megoldás adta tavaly az online tranzakciók 52 százalékát. Jót tettek a piacnak a vevőbarát fejlesztések.

Legtöbbször már nem kell egész nap a futárt várni, a szállítók jellemzően 2-3 órás időintervallumokat is megadnak, de, a vásárló közvetlenül is egyeztethet a kézbesítést végző futárral, annak mobilszáma birtokában.

Ezzel szemben a logisztikai szolgáltatók által üzemeltetett átadópontok szerepe 17 százalékra csökkent, ami egy év alatt két százalékpontos romlást jelent. A hírlapárusokból, benzinkutakból, postákból és egyéb kiskereskedelmi egységekből álló hálózatok iránti kereslet csökkenésének két oka is van, egyre nehezebb hozzá új kereskedőket megnyerni, és már a vásárlók is gyakrabban választják a kényelmesebbé, kiszámíthatóbbá vált házhoz szállítást.

A logisztikai szolgáltatók általános megítélése az e-kereskedők körében az egy évvel korábbihoz képest mindezek ellenére romlott. Az okok között említhető, a szolgáltatók tavalyi áremelése, amit egyfelől a már említett fejlesztésekkel. másfelől a futárok és raktári munkások körében tapasztalható jelentős munkaerőhiánnyal magyaráznak.

Nagyok az eltérések a szolgáltatók között

Az e-kereskedelemben érdekelt logisztikai szolgáltatók 2018-ban nagyjából ugyanazt a szolgáltatási palettát nyújtották, de a végrehajtás minősége erősen eltérő volt.

Ez a különbség megjelenik a kereskedők által adott osztályzatokban is. A házhoz szállítás piacán 2018-ban a GLS volt a legstabilabb, legjobb minőséget nyújtó szolgáltató. Tavaly a legtöbb online rendelt csomagot is ez a cég kézbesítette.

A GLS a minőség megtartása érdekében szűri a partnereit, nagyrészt olyanokkal szerződik, akik jól kezelhető, viszonylag kis méretű, szabvány dobozba csomagolt, nem törékeny, egy darabból álló, speciális kezelést nem igénylő csomagot adnak át.

A webáruházak megítélése alapján a második helyen álló Magyar Posta mögött a DPD, valamint a Sprinter nagyjából hasonló minőséget nyújtott 2018-ban. Összességében a Magyar Posta tudott legközelebb kerülni a webáruházak szerint legjobbra értékelt GLS-hez, miközben a többi szolgáltató esetében nőtt a relatív távolság.

A minőségi verseny vesztese 2018-ban az év elején nevet változtató Express One (korábban: TOF), amelynek értékelése 5-ös skálán az egy évvel korábbi 4.2-ről 3,2-re csökkent.

Népszerűek a csomagautomaták

Az automaták szerepe folyamatosan nő az átadópontok között. Ebben a szegmensben már harmadik éve a Foxpost kapta a legjobb értékelést az e-kereskedőktől. Az önkiszolgáló rendszerek által nyújtott szolgáltatás egyértelműen modernebb, gyorsabb vásárlói élményt nyújt, hátrányuk viszont, hogy a lefedettség még viszonylag csekély, mindössze 120 körüli csomagautomata üzemel az országban.

Kereskedői megítélés tekintetében nem sokkal maradt le a Foxpost mögött a GLS csomagpont szolgáltatása, a 4-es osztályzat egyértelműen jónak mondható, ami a meglehetősen heterogén átadóponti hálózatot tekintve nagyon szép teljesítmény – emelte Madar Norbert.

A Pick Pack Pont és a Posta Pontok kereskedői megítélése az elmúlt években nem változott számottevően– ám a korábban innovatívnak, izgalmasnak ható szolgáltatások fénye mostanra megkopott, nagy szükség lenne a folyamatok felgyorsítására, a vásárlói átvétel egyszerűbbé, hatékonyabbá tételére.

A jövő megoldása a külső átadópont helyett egyre inkább a webáruház saját átadópontja lesz. Fel kell ugyanakkor készülni arra is, hogy a legtöbb e-kereskedő már ezeket a saját megoldásokat is beárazza, így az ingyenes megoldások lassan kivezetődnek a piacról.

Akciók és az offline háttér

A webáruházak által alkalmazott akciók közül az ingyenes szállításhoz, valamint az árkedvezményekhez kötött promóciók a legnépszerűbbek. A két megoldás között azonban komoly eltérés tapasztalható: míg a szállítási kedvezmény elsősorban a rendelések számát képes hatékonyan növelni , addig a jól tervezett árkedvezmények magasabb kosárértéket eredményeznek.

A teljes értékű offline üzlettel, vagy átvételi ponttal is rendelkező webáruházak a legnépszerűbbek a magyar piacon. A vásárlók szívesebben rendelnek olyan webáruházból, amely offline üzletekkel vagy legalább átadópontokkal rendelkezik. Ezek alapján nem meglepő, hogy a teljes online kiskereskedelmi forgalom közel négyötöde olyan kereskedéseknél realizálódik, ahol van valamilyen offline értékesítési láb.

e-Logisztika rangsor