Elsősorban spórolási szándék áll a döntésben, a lehetőséggel már a felnőtt lakosság kétharmada él. Itt is nagy a külföldi konkurencia – olvasható a Reacty Digital jelentésében.

Virágzik a használt termékek piaca Magyarországon, áprilisban a Vinted akciójával már a csomagautomaták sem bírtak. A 18-79 éves magyar lakosság kétharmada vásárolt már használt cikket. A többség ezt hagyományos boltban, tette, valamivel kevesebben online, és voltak, akik online és offline is vásároltak.
Ebben a piaci szegmensben is a nők az aktívabbak. Érdekes viszont, hogy bár a nyugdíjasok jellemzően árérzékenyebbek, az alacsonyabb árak ellenére a használt cikkekre kevésbé nyitottak.
Ennek részben a bizalmatlanság lehet az oka, valamint az, hogy az egyébként szélesebb kínálatot biztosító online felületektől általánosságban is jobban tartózkodnak, mint a fiatalabbak.
Van, akit a környezetvédelem motivál
A vásárlók kétharmadát a spórolás vezérli, de benne van az egyedi termékekhez való hozzájutás lehetősége, vagy máshogy már nem elérhető áruk megszerzése. A környezetvédelmi szempontok a vevők a 20-35 százalékát motiválják.
A használt termék online vásárlása jellemzően ad-hoc tevékenység. Akik ezzel éltek már 70 százalékuk pozitív élményként éli meg a vásárlást, kifejezetten negatív tapasztalata pedig a vevők alig 4 százalékának van.
A hazai lakosság negyede tervez a következő egy évben (is) használt terméket venni online, harmada pedig nem zárkózik el ettől. Az eddig még nem vásárlók negyede is nyitott rá.
A termékek között vezet a divatáru
A használt termékek árusításának egyik legrégibb műfaja a turkáló, ami ma is népszerű. A használt árut hagyományos boltban vásárlók kétharmada vett már ruhát, cipőt, táskát másodkézből, ugyanez az online vásárlók felére igaz.
Mindkét csoportnak a 20-30 százaléka vett már mobiltelefont vagy kiegészítőt; lakberendezési terméket; könyvet, CD-t vagy lemezt; háztartási gépet; játékot; számítástechnikai eszközt; autót, motort, kerékpárt vagy ezek alkatrészeit; szórakoztató elektronikai cikket használt állapotban.
Bár a férfiak valamivel kisebb arányban vásárolnak, az elektronikai cikkeknek, az autó, motor, kerékpár kategóriának, és a barkács termékeknek ők a célközönsége.
A baba-mama termékek a vásárlók kevesebb mint hatodát érintik, de a gyermekes háztartásban élők, és ezen belül a GYES-en, GYED-en lévők nagy arányban vásárolják azokat használtan is.
Rossz élmény is kapcsolódhat a vásárláshoz
A lakosság negyede adott el és vásárolt is már használt terméket online. További 8 százalék próbálkozott ugyan eladással, de még soha nem vették meg azt, amit kínált, 14 százalék pedig egyelőre csak tervezi az eladást.
Az eladás valamivel kevésbé pozitív élmény, mint a vásárlás: tízből hat főnek pozitív, háromnak semleges, egynek pedig negatív élménye volt vele.
Magyarországon a használt terméket közvetítő megoldások közül a Jófogás a legszélesebb körben ismert (81%) és a leginkább kedvelt oldal. Sorrendben a Facebook Marketplace követi, amit tízből heten ismernek.
Az ismertségi és kedveltségi sorrendben a Vatera, a Vinted és a TeszVesz következik, melyeknek az alacsonyabb arányú kedveltségében az is közrejátszik, hogy a hallomásból ismerők 10-20 százaléka nem rendelkezik elég információval ahhoz, hogy véleményt mondjon.
A használati arányok viszont nincsenek összhangban az ismertséggel. A Facebook Marketplace-t vásárlásra és eladásra is nagyobb arányban (a vásárlók 67%-a, az eladók 68%-a) használták már, mint a Jófogást (a vásárlók 58%-a, az eladók 49%-a).
Ez jól mutatja a reklámoknak az ismertségre gyakorolt hatását, melyben a Jófogás kifejezetten aktív, míg a Facebook Marketplace inkább a közösségi média platform ismertségét és széleskörű használatát váltja át vásárlásba.

Az online vásárlók harmada vett már a Vateráról, negyede a Vintedről, tizede a TeszVeszről, míg eladási tapasztalata az eladók 16-17 százalékának van a Vaterán és Vinteden, 5 százalékának a TeszVeszen.
Mindebből az is látható, hogy a használt termékek online piacán ugyanúgy törnek előre a külföldi szereplők, ahogyan az az e-kereskedelem más szegmenseiben.

