A szolgáltató cégek igényeit kiszolgáló lean szakirányú képzést indít a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU). A képzésre szeptember 10-ig bármilyen alap- vagy mesterszakos diploma birtokában lehet jelentkezni.

A lean szemlélet lényege, hogy a vállalat csak olyan terméket, szolgáltatást állítson elő, amely a vevő számára valóban értéket teremt. A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) szeptemberben induló, két féléves új képzésén ezen a területen szerezhetnek mélyebb tudást az érdeklődők.
„A szolgáltatások rengeteget fejlődtek az utóbbi évtizedekben, de még mindig jelentős potenciál van az ügyfélelégedettség növelésében, a hatékonyság fejlesztésében. A hazai gyártók már jó ideje használják a lean szemléletet és eszközeit folyamataik, működésük optimalizálására – és ennek köszönhetően sokan világszínvonalúvá is váltak. Itt az ideje, hogy a szolgáltatók is átvegyék a módszert – emeli ki Kosztolányi János, a képzés szakvezetője.
A veszteség az, amiért a vevő nem hajlandó fizetni
A lean szemléletben a munkafolyamatokat úgy alakítják, hogy a termék vagy szolgáltatás fejlesztése során a lehető legkevesebb úgynevezett lean veszteség jöjjön létre. Ilyen veszteség az, ami a vevő számára nem teremt értéket, azaz amiért a vevő nem fizet.
A módszer a munkafolyamatok hatékonyságát ezeknek a veszteségeknek a megelőzésével, megszüntetésével vagy minimálisra csökkentésével növeli. A lean rendszerű vállalatokban a különféle részlegek egymás munkáját kvázi vevőként ellenőrzik és minősítik, hogy a végtermék már a vásárlók számára minél tökéletesebb termék vagy szolgáltatás legyen.
A lean szemlélettel felépített vállalatirányításban veszteségnek minősül például a munkafolyamatok közötti várakozás, az emberek közötti rossz és felesleges kommunikáció, de az is, ha a vállalat a vevők által igényeltnél nagyobb mennyiségben állítja elő a termékeit. Veszteség lehet a telephelyek közötti szállítmányozás, a felesleges mozgás, és az is, ha a kollégák nem ergonomikusan dolgoznak, és emiatt a hatékonyságukat rontó többletterhelést kapnak.
A METU Lean szolgáltatásfejlesztő képzésének nagy része – az összes óra 60 százaléka – gyakorlat. A résztvevők az oktatott eszközöket és módszereket a gyakorlatban is kipróbálhatják, mentorált folyamatfejlesztési projekteket valósíthatnak meg, és benchmarking vállalatlátogatásokon is részt vehetnek.