Az iPhone már nemcsak technológiai státuszszimbólum, hanem egyre inkább válik a globális vásárlóerő technológiai barométerévé is. Friss felmérés szerint miközben a svájciak és az amerikaiak alig két napot dolgoznak, hogy megvehessék az új iPhone-t, az indiai munkavállalóknak közel fél évet kell dolgozniuk érte. Az elemzés kitér a magyarországi megfizethetőségi mutatóra is.

Mennyit kell dolgoznunk egy iPhone-ért?
Forrás: Magyar Telekom

A különbség nemcsak a bérekben, hanem az adókban, árfolyamokban és az Apple globális árazási stratégiájában is tetten érhető – és élesen rávilágít arra, mennyire eltérő a technológiai hozzáférés ára a világ különböző pontjain.

Ezek a legmegfizethetőbb és legdrágább iPhone piacok

Mennyit kell dolgoznunk egy iPhone-ért?

A Jemlit.com elemzése alapján ma a világ legmegfizethetőbb iPhone-piaca Svájc és az Egyesült Államok, ahol egy átlagos dolgozónak mindössze 2–2,5 munkanapra van szüksége a legújabb iPhone 17 alapmodell megvásárlásához. Az országban az 1000 dollár körüli ár és a magas jövedelmek miatt a készülék gyakorlatilag „zsebpénz-kategória”.

Ezzel szemben India, Vietnam és Törökország a legnehezebben elérhető piacok közé tartozik:

• Indiában közel 967 munkaóra (hat hónap) szükséges egy iPhone-hoz,

• Vietnamban 598 munkaóra,

• míg Törökországban az importvámok és adók miatt az iPhone akár 1885 dollárba is kerülhet.

Európában sem egységes a kép: míg Németországban és Portugáliában háromheti munkával lehet megvásárolni az Apple új zászlóshajóját, addig Magyarországon az ár részben a „világbajnok mértékű” 27 %-os áfa miatt már eléri az 1200 dollárt, ami hatszoros munkaráfordítást jelent az amerikai vásárlókhoz képest.

Így lesz az iPhone-ból gazdasági indikátor

Az iPhone-egyenértékes ma már a Big Mac-index digitális párja lett. A globális árkülönbségek és a helyi jövedelmek viszonyából pontos képet kapunk arról, mennyire eltérő a vásárlóerő – és mennyire szimbolikus az Apple termékekhez való hozzáférés.

A cupertinoi székhelyű vállalat közben soha nem látott profitot termel: az idei második negyedévben az Apple 96,4 milliárd dollár bevételt ért el, aminek közel fele, 44,6 milliárd dollár, az iPhone-eladásokból származott. Ez óránként 20,4 millió dollár, másodpercenként pedig 5670 dollár bevételt jelent – vagyis nyolc másodperc alatt keres annyit, mint egy átlagos amerikai dolgozó egy egész év alatt.

A „hamburger-egyenértékes” után tehát megérkezett az „iPhone-egyenértékes” is – az új mérce, ami megmutatja, mennyit ér a világ különböző részein ugyanaz az okostelefon.

A felmérés nem tér ki arra, hogy sokszor épp ezen trendek miatt a drágább piacokon az utóbbi időben már a felújított alma logójú készülékek másodlagos piaca is virágzik, kielégítve a korábbi modellekkel is az egyre élénkebb keresletet. Ezekről a trendekről itt és itt írtunk.