A cseh-magyar koprodukcióban, Baján készült GANZ-SOR EBN8 elnevezésű új jármű prototípusát most mutatták be Budapesten.

Magyar elektromos midibusz

A nyolc méter hosszú, elektromos töltésű, alacsonypadlós jármű 35-45 utast tud szállítani, hatótávja 300 kilométer. A koprodukcióhoz a cseh partner a kocsiszekrényt szállította, a hajtást, és a szükséges szoftvereket magyar szakemberek fejlesztették ki.

Típusengedélyre várva

A midibuszból jelenleg a prototípus épült meg, ami még a típusengedélyre vár, azt követően a bajai gyár akár évi 50 járművet is össze tud szerelni a GANZ-SOR-ból.

A magyar gyártó a GANZ Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. (GTKB), amely néhány évnyi szünet után újból üzletet látva a koprodukciós buszgyártásban, partner után nézett, és végül a cseh SOR céggel állapodott meg.

A két cég azért döntött a közepes méretű midibusz mellett, mert a főként városi közlekedésre alkalmas jármű itthon és világszinten is a keresettebbek közé tartozik.

Az új jármű kifejlesztése három évig tartott, a cseh partnerre elsősorban a kocsiszekrény miatt volt szükség, mivel ilyennel a magyar cég korábban sem foglalkozott.

A gép „szívét” alkotó hajtásrendszert Magyarországon alkották meg, a nagy hozzáadott értéket képviselő rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatok is nálunk zajlanak.

A midibuszhoz a GANZ fejlesztette ki a töltőberendezéseket is, ami egy OpCharge típusú, felültöltős, pantográfos gyorstöltőt és egy két töltőfejes, kábelcsatlakozós, 120 kW teljesítményű töltőberendezést jelent.

„Évről évre nő az igény az elektromos hajtású, közepes méretű városi járművekre, amikben a nagy gyártók eddig még nem igazán láttak üzletet. A koronavírus-járvány felgyorsította ezt a folyamatot, sok járaton visszaesett az utaslétszám. A midibusz hatékony alternatívát kíván az utasok szállítására” – mondta el Pencz Rudolf, a GTKB Kft. ügyvezető igazgatója.

A busz, mint a közösségi energiafelhasználás fontos eleme

A bemutató eseményen elhangzott az is, hogy az elektromos busz egyben a megújuló energián alapuló közösségi energiafelhasználás fontos alkotóeleme lehet.

Akkumulátor telepének köszönhetően képes arra, hogy energiát tároljon, vagy visszaadjon, az utasszállítás mellett energetikai feladatokat is ellátva.

„A GTKB 2007-ben alakult, ám maga az üzem már több mint 70 éve működik. Vasúti járműkészülékek, biztosítóberendezések, váltóhajtóművek, áramszedők, teljesítményelektronikai berendezések gyártásában már letettük a névjegyünket, a GANZ-SOR midibusz kifejlesztésével és gyártásával pedig belépünk az e-mobilitás piacára” – mondta az ügyvezető.

A buszprojekt egyébként a „Vállalati kutatási, fejlesztési és innovációs tevékenységek ösztönzése” című GINOP Plusz-2.1.1-21 pályázati felhívás támogatásával zajlik.