A kognitív mobilitás a jövő járműveit és közlekedési hálózatait, – a mesterséges intelligencia eszközeivel is – kutató új tudományterület.

Kognitív mobilitás

Az innovációk sorát hozó téma aktuális kérdéseire igyekeztek választ adni a Budapesten második alkalommal megrendezett nemzetközi konferencián, aminek a Bosch Budapest Innovációs Kampusz adott helyet.

Az előadások olyan problémákat érintettek, mint a forgalmi dugók kezelése a jövő autópályáin, a vizuális szmog hatása a járművezetőkre, a városi parkolóhely-foglalási szolgáltatás fejlesztése a vezetési magatartás alapján, vagy az évszakok hatása a kerékpáros balesetekre.

Az eseményen élőben mutatták be a Bosch, a Műegyetem(BME) és a Mould Tech Systems Kft. összefogásában megvalósuló eTipo projekt második generációs tesztjárművét.

A gépkocsi a jelenlegi legkorszerűbb elektromos hajtásláncra épül, és egy old timerre emlékeztető valódi versenyautóban ölt testet. A Formula 1-es versenyautó külön érdekessége, hogy dobozos termékként meg is vásárolható a világpiacon.

Ahol a dizájné a főszerep

A konferencián bemutatkoztak a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem(MOME) Mobilty Labje által megálmodott futurisztikus járműdizájnok is. A 3D-s modellek és a VR(virtuális valóság) szemüveggel „körbejárható” tervek megmutatták, milyen formavilágot gondolnak az egyetem hallgatói a 2040-ben közlekedő járműveknek.

A MOME Formatervező szakának keretében működő Mobility Lab, a Budapesti Műszaki Egyetemmel közös Micromobility oktatási program keretében nemcsak autókat, hanem mikromobilitási eszközöket, illetve mobilitási élményt is terveznek a klasszikus formatervezés és a csúcstechnológia ötvözésével.

A Bosch, amelynek kognitív mobilitáshoz kapcsolódó megoldásait több mint 50 autómárka használja világszerte, a jövőben innovációs partnerként tervezi a projekt támogatását. A BME pedig a projekt során szerzett tapasztalatokat beépíti az oktatási anyagokba is.