Nem túl közismert adat, hogy 13 használt laptopból 12 e-hulladékként végzi, miközben a felújításukhoz készülékenként alig több mint két óra kell egy erre szakosodott szlovákiai vállalkozás szakembereinek.
Különleges túrára hívták a napokban az újságírókat a szlovákiai Gútára, ahol már több mint 15 éve működik egy használt PC-k és laptopok felújításával foglalkozó, felvidéki magyarok által alapított vállalkozás.
A 2007-ben alapított társaság mára középvállalkozássá nőtte ki magát, egy olyan piacon, ahol a fenntarthatóság, klímavédelem előtérbe kerülése dinamikus növekedést ígér a következő évekre is.
A fejlődést jól mutatja, hogy míg 2017-ben az akkor még 30 fős vállalkozás 18 ezer felújított számítógépet értékesített Európa 20 országába, amiből 2,2 millió eurós árbevétele származott, tavaly már a 65 ezer eladott gép 13,1 millió euró bevételt hozott az addigra már 150 fős társaságnak.
Az idei terv a 15 millió eurós (6 milliárd forint) árbevétel – válaszolta a digitrendi.hu kérdésére Forró Tibor társpartner, nemzetközi üzletfejlesztési vezető.
Az egykori startup, az elején a különféle profilokra önálló cégeket alapított, amelyek aztán pár éve egyesültek Furbify néven, beleértve a webshopot, illetve a felújításra szakosodott gútai üzemet is.
A használt is lehet testre szabható
A társaság alapelve, hogy a használtban is legyen testreszabhatóság. A felújítást részben ezért is végzik alapvetően kézi munkával. Egyelőre a festőrészleget és a billentyűzet újramatricázást automatizálták részben, vagy egészben.
Még így is meglepő információ volt, hogy egy, „a szerelősorra” kerülő PC, laptop, vagy monitor átlagosan két óra 7 perc után már becsomagolva várhatja a második esélyt és az új gazdáját.
A kétéves garanciával felújított készülékek egy része a vevői igények alapján születik újjá, egyedi, akár színes előlapot is kaphat, de kérhetők egyedi memóriával és tárhellyel is. A cég, ha kell a szoftvereket is a vásárlóra szabottan telepíti fel.
A Furbify főleg céges laptopokat vásárol fel, különféle beszerzési forrásokból, amelyeket aztán alkatrésztől függően eredeti gyári, vagy utángyártott részegységekkel újít fel.
Az egyik legnagyobb beszerzési forrást a pénzintézetek jelentik, ahol viszonylag sűrűbben cserélik a gépeket.
Ami a márkákat illeti mintegy 8-10 PC-márkát vásárolnak rendszeresen, köztük legnagyobb tételben HP-t, Lenovo-t, Dell-t. Az Apple nincs a palettán, a gyári alkatrészek nehézkes beszerzése miatt.
A vevőkör fele részben céges, fele részben lakossági
Az eszközök, amelyek a konfigurációtól függően nagyjából 250-500 euró áron kerülnek vissza a felújítás utáni kínálatba, fele-fele arányban találnak új gazdára az üzleti és a lakossági felhasználói körben.
Ami a földrajzi megoszlást illeti, a társaság kezdetben az európai piacokra fókuszált, közülük egyedül Magyarországon alapított leányvállalatot. Az utóbbi években, főként a pandémia idején, viszont piacterek indításával már más földrészek is tervbe lettek véve.
Az egyik legnagyobb falatnak az indiai piacon való megjelenés számíthat, de felvásárlás szintjén már kötöttek üzletet Ausztráliában is.
Új termékekkel, szolgáltatással is szélesedhet a profil
A számítógépek és a különböző perifériák mellett foglalkoznak mobiltelefonok felújításával is, de ez utóbbi csoport nem tartozik a fókusztermékek közé. Ezen kívül felvették a palettára a robotporszívókat is.
A szolgáltatások bevezetése iránt is nyitottak, mint azt az egyik vezetőjüktől megtudtuk, gondolkodnak a felújított készülékek rövid távú bérbeadásán, a különféle üzleti, vagy egyéb rendezvényekre.
A további fejlődési lépcsőfokok megugrásához viszont várhatóan már a nem organikus növekedési lehetőségeket is figyelembe veszik, szóba jöhet befektető bevonása, vagy esetleges fúzió is.
Az üzembejárás során figyelemreméltó megállapításként hangzott el, hogy vajon miért nem részesülnek az ilyen tevékenységgel foglalkozó vállalkozások az új termékekben megjelenő reciklációs díjból, miközben nekik maguknak be kell fizetniük a felújítottakra is kiszabott újrahasznosítási díjat.