Az európai okostelefon-szállítások (az orosz piac nélkül) 2%-kal csökkentek az idei első negyedévben. A márkák között továbbra is vezet a Samsung, főleg a Galaxy S-sorozat kiugró eladásai miatt. Őt követi ugyancsak erős eladási számokkal az Apple, míg a Xiaomi a némi visszaesés ellenére meg tudta tartani dobogós helyét.

Csökkent okostelefon-piac Európában

A Canalys piackutató legfrissebb elemzése szerint Európában az idei első negyedévben 32,4 millió darab új készülék talált gazdára, ami 2 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. nagyrészt a belépő szintű modellek iránt lelassult kereslet miatt.

„Mindeközben növekszik a prémium telefonok eladása, ezzel egyidejűleg az alsó árszegmensből kopnak ki a készülékek, ezekre a gyártók is egyre kevésbé fókuszálnak” nyilatkozta legutóbb a digitrendi.hu-nak Tóth László az IDC Hungary vezető elemzője.

A hajtogatható, kihajtható kategória ugyanakkor továbbra is egy nagyon-nagyon szűk szegmens marad, hiába mondogatják már évek óta a szakértők, hogy ez lesz a következő formai nagy dobás a telefonoknál.

Így alakult a márkák rangsora

A Samsung volt Európa legnagyobb okostelefon-gyártója az első negyedévben, szállításai marginálisan, 12,2 millió darabra nőttek. A Galaxy S-sorozat rekordmagas eladott mennyisége kritikus fontosságú volt a Samsung teljesítménye szempontjából, és hozzájárult ahhoz is, hogy a gyártó elérte a valaha volt legmagasabb negyedéves átlagos eladási árát (ASP) Európában.

Az Apple a második helyen végzett a ranglistán, köszönhetően annak, hogy az iPhone-szállítások 10%-kal, 8,0 millió darabra nőttek, amit az erős végfelhasználói kereslet és az iPhone 16e kezdeti eladási hatása is elősegített.

A Xiaomi rugalmas első negyedévet produkált a célpiacacin tapasztalható gyenge kereslet ellenére. Szállításai mindössze 2%-kal, 5,3 millió darabra csökkentek. A Xiaomi 2025 első negyedévében egymás után huszadik alkalommal került be Európa három legnagyobb szállítója közé – emeli ki a Canalys.

Az ötösfogatba még a Motorola és a Google fért bele, előbbi 1,7 millió, utóbbi 0,9 millió darabot szállítva. Az idei első negyedévben jelent meg először a Google a top öt szállító listáján.

Csökkent okostelefon-piac Európában

A belépők trendje lefelé, a prémium kategóriáké felfelé tart

A belépő szintű modellek a piackutató szerint egyenesen zuhantak 2025 első negyedévében. Sok okostelefon-szállítónak nehéz dolga van 2025-ben, különösen azoknak, akik a 400 euró alatti árú eszközök értékesítésétől függenek” – mondják az elemzők.

A tavalyi enyhe fellendülést követően számos gyártó túlbecsülte a végfelhasználói keresletet a múlt év vége felé, így sokan túlzottan feltöltötték a készleteiket. az idei első negyedévre.

A verseny pedig agresszív promóciókat ösztönzött. Az első negyedévben több mint egy évtizede nem látott mennyiségű 200 euró alatti árú eszközt szállítottak a márkák, ennek kapcsán a Xiaomit és a Motorolát emeli ki a Canalys, hozzátéve, hogy a top ötön túli gyártóknak még nehezebb volt a helyzete.

Mindeközben az Apple és a Samsung rekordmagas prémium részesedést ért el. A high-end kereslet továbbra is fellendül Európában, az Apple és a Samsung vezetésével, a 800 euró feletti árú eszközök részesedése rekordmagas 32%-ot ért el a piackutató számításai szerint.

Az Apple volt az első negyedév nagy nyertese, kétszámjegyű növekedést produkálva, mindezt annak ellenére, hogy az első negyedévben jelentős készletekkel rendelkeztek a korábbi iPhone 13 és 14 modellekből, amelyeket aztán 2024. decemberében az USB-C irányelv bevezetése után kivontak a gyártásból.

Az iPhone-ok iránti erős fogyasztói és vállalati kereslet továbbra is előnyös az Apple számára Európában, bár a szabályozási akadályok és bírságok továbbra is fejfájást okoznak a régióban működő üzletágának.

Csökkent okostelefon-piac Európában

A Samsung a valaha volt legmagasabb negyedéves prémium mennyiségét érte el, amit a Galaxy S25 sorozat erős fogadtatása is elősegített” – jegyzi meg a Canalys.

A Galaxy S sorozat szállításai 12%-kal nőttek 2024. első negyedévéhez képest, amit a csatornán keresztül alkalmazott erőteljes promóciók is elősegítettek, amelyek arra ösztönözték a fogyasztókat, hogy frissítsék és fejlesszék eszközeiket, beleértve a beszámítási kedvezményeket, az eszközcsomagokat, a kiegészítő specifikációs frissítéseket és a közvetlen kedvezményeket.

A Galaxy Club nemrégiben indított bevezetésével, amely a vásárlást követő 12-15 hónapon belül 50%-os beszámítási értéket garantál az ügyfeleknek, a Samsung célja, hogy gyorsabb frissítési ciklusokat biztosítson leghűségesebb felhasználói bázisában.

A Canalys előrejelzése szerint az európai okostelefon-piac 3%-kal csökken 2025-ben, de a 2026-os 1%-os növekedéshez való visszatérés némi megkönnyebbülést hozhat a szállítóknak.

Az árak tartósan elindulnak felfelé – vámháború nélkül is

Az évek óta tartó csökkenés és stagnálás után az okostelefonok átlagára 2025-ben 3%-kal fog emelkedni, 287 dollárról 296 dollárra – ezt már a Statista Market Insights állítja. Három év óta az első növekedés az okostelefonok árát a már említett 300 dolláros tartományhoz közelíti, ahol az elmúlt öt év nagy részében volt. Ez azonban csak a kezdete egy hosszú távú trendnek.

A friss előrejelzései szerint az okostelefonok piaca legalább öt évig tartó árnövekedés felé tart, ami az évtized végére már kétszámjegyű növekedést eredményez, és ebben a számításban még nincs benne a fejünk felett lebegtetett globális vámháború hatása.