Aktuális kérdést feszegetett egy közelmúltban magyarországi válaszadók bevonásával is végzett reprezentatív nemzetközi kutatás. Vajon hányan stresszelnek a karácsonyra ajándékba kapott technikai eszközök miatt? Hány okos kütyü végzi végül a fiók mélyén, kihasználatlanul?

Kik nem értik a kütyük világát

Évente hatalmas összegek mennek el sosem használt ajándékokra, mert az idősebb generáció csak nehezen, vagy egyáltalán nem tudja beállítani az így kapott technológiai eszközöket. Ez a fő megállapítása az idézett felmérésnek, amelyet az Arlington Research független piackutató készített 13 országban (Egyesült Királyság, Ausztria, Franciaország, Németország, Magyarország, Olaszország, Japán, Hollandia, Portugália, Románia, Spanyolország, Svájc és USA) idén tavasszal, 11 ezer ember részvételével.

A fiatalok közel kétharmada segített már a problémák megoldásában

A kutatásból kiderül, hogy sokkal több embert érint ez a probléma, mint ahányan azt karácsonykor hajlandóak bevallani. A „köszönöm” elrebegése után sok szülőnek és idősebb családtagnak halvány fogalma sincs arról, hogyan hozhatná ki a legtöbbet az ajándékba kapott új technológiai eszközökből.

A magyarországi válaszadók közül magát technológiai újoncnak valló szülők hatoda úgy nyilatkozott, hogy több mint egy hónapjába telt az ajándékba kapott okos eszköz beállítása.

A „The Rise of Can You Just…” (azaz „Egyre több a „Tudnál-e segíteni…?” kérdés”) című jelentés rámutat, hogy a szülőknek a barátok vagy a fiatalabb családtagok segítsége szinte elengedhetetlen, ha a legtöbbet szeretnék kihozni a technológiából és a kütyükből.

A nemzetközi kutatásból kiderül, hogy a megkérdezett fiatalok 64 százaléka nyújtott már technológiai segítséget idősebb rokonának. Ugyanakkor csak az 55 százalékuk érzi ezt a saját felelősségének is. Az idősebb generációnak pedig a 41 százaléka ismerte el, hogy már fordult ilyen esetben rokoni távsegítségért. Ugyanakkor mindössze az ötödük lenne hajlandó fizetni egy külső tanácsadónak, miközben, ha az autójának lenne valami baja, egyből vinné a szervizbe.

A legtöbben a routerek beállításában, a vírusok elhárításában akadnak el

A kutatás fontos megállapítása, hogy a legtöbb rokoni segítséget a routerek, vagy a kibervédelmi eszközök beállításában, valamint a számítógépes vírusok elhárításában kérték az ajándékozottak.

A felmérésben részt vevő, 16 évesnél idősebb gyermekeket nevelő magyar szülők több mint az egyharmada tartja magát technológiai kezdőnek. Ezen szülők több mint a fele vallotta be, hogy a nagyobb gyermekei segítsége nélkül napi szinten küzdene technológiai kihívásokkal.

„Legyen szó akár a legújabb okos hangszóróról vagy egy új táblagépről, a gyártók ma már egyre inkább arra törekednek, hogy az eszközök már a dobozból kivéve egyszerűen használhatók legyenek. Ha egy kis útmutatást kapnak szeretteiktől vagy szakszerű tanácsban részesülnek, akkor az idősebbek is épp olyan boldogan használják majd az új termékeket és szolgáltatásokat, mint a család fiatalabb tagjai” ¬ mondja David Emm,a kutatást megrendelő Kaspersky kiberbiztonsági cég vezető kutatója.

A társaság ennek megkönnyítésére maga is összeállított egy angol nyelvű útmutatót, a szaktanácsot keresőknek. Az abban lévő ismertetők segíthetnek az ajándékba kapott eszközök mielőbbi használatba vételében.

Kik nem értik a kütyük világát