A német konszern legújabb fejlesztése szintet ugrik az e-töltőállomások piacán. Mesterséges intelligencia alapú megoldása automatikusan tölti az elektromos járműveket.
Az autonóm töltőállomás értékes innováció a már ma is használatban lévő önvezető járművek, vagy önvezető targoncák számára. Jelentős segítség lehet ezen felül a mozgásukban korlátozott sofőrök számára is, mivel ezzel a megoldással a nélkül is feltöltheti a járművét, hogy ki kellene szállnia az autójából.
Az autonóm módszerrel ugyanis, ahogy megérkezünk a töltőállomásra, és kinyílik a jármű töltőportja, a teljesen automatikus töltő veszi át az irányítást. Egy bármilyen vizszintes irányban mozogni képes robot csatlakozik a jármű töltőnyílásához és feltölti az akkumulátort.
Mesterséges intelligencia a töltésben
A töltőkábel csatlakoztatása az autó töltőportjához – vagyis a dugót az aljzatba helyezni – általában egyszerű feladat az emberek számára, de a gépeknek ez valódi kihívás. A fejlesztő cég Autonomous Charging System vezérlője még sötétben, esőben, hóban, vagy akár ködben is képes felismerni a jármű portját.
„Típustól függően, a sportautóktól a teherautókig a töltőnyílásokat különböző helyeken és különböző magasságokban szerelik fel, néha kissé felfelé dőlnek, máskor lefelé” – magyarázza Stefan Perras, a Siemens Technology kutatási egységének tagja. A járművek nem is mindig ugyanolyan távolságban parkolnak le a töltőállomástól, ráadásul különböző szögekben állnak oda.
Ezen problémák kikerülésére a Siemens optikai érzékelőket és mesterséges intelligenciát használ arra, hogy a csatlakozó pontosan illeszkedjen a töltőporthoz. Az algoritmus felismeri a különböző portokat, meghatározza azok pontos helyét és tájolását, majd az adatok alapján a robot kiszámítja, hogy milyen mozgást kell végeznie.
Az automatikus töltés különösen fontos az önvezető járműveknél, amelyek viszonylag nagy számban már ma is használatban vannak olyan területeken, mint a kikötők, a konténer-rakodóhelyek, a raktárbázisok.
Ami a piaci potenciált illeti a következő években a nagy terhelésű járműveket egyre nagyobb arányban villamosítják majd, mivel 2025-ben életbe lép a EU által meghatározott flottaszintű CO2-kibocsátás korlátozás.
További fejlesztések a megawattos teljesítmény érdekében
A logisztikai cégek tapasztalatai szerint a kötelező 45 perces szünetek – amelyeket a sofőröknek négy és fél óránként kell tartaniuk –, elegendőek az elektromos járművek feltöltéséhez. A nehéz gépkocsikat azonban 1-3 megawattos töltőkapacitással kell feltölteni, amelyhez olyan vastag és nehéz töltőkábelekre van szükség, hogy a járművezetőknek továbbra is segítségre van szükségük használatukhoz.
Mivel a piacnak nagyobb mennyiségben is szüksége lesz erre a hatalmas töltési kapacitásra, a cég mérnökei már dolgoznak egy továbbfejlesztett autonóm töltési rendszeren, amely megawattos töltési teljesítményt nyújt majd.