Tablettel irányított automata-vezérelt repülést hajtott végre az Airbus Helicopters. Ennek során tesztelte a fejlesztés alatt álló új megoldásokat.
Az Airbus a Vertex projekt keretében tesztelte a repülésirányító rendszerek kezelésére használt új, egyszerűsített interfészt (HMI), valamint az automata funkciókat. Az AirbusUpNext által kifejlesztett technológiákat egy érintőképernyős tablet vezérli, amellyel egyszerűbbé válhat a feladatok előkészítése és irányítása, biztonságosabb lehet a repülés, és csökkenthető a helikopter pilótájának munkaterhelése.
Az Airbus Helicopters 2021-ben indította el a Flight Lab elnevezésű programját. Ennek keretében kimondottan automatizált rendszereket fejleszt és tesztel. Legutóbb egy egyórás tesztrepülés során előre meghatározott útvonalat követve teljesen automatizáltan repültek az út minden szakaszában.
A helikopter automatikusan hajtotta végre a fel- és leszállást, a földi gurulást, valamint a cirkálást. A pilóta felügyelte a rendszereket, amelyek fel tudják ismerni az előre nem látható akadályokat, és automatikusan újraszámítják a biztonságos repülési útvonalat.
A fejlesztés csökkenti a pilóták munkaterhelését
Szükség esetén a pilóta a táblagépen keresztül felül tudja bírálni a vezérlést. A tesztrepülési időszak október 27-től november 22-ig tartott az Airbus Helicopters franciaországi, Marignane-i létesítményében.
„A felszállástól leszállásig tartó teljesen automata repülés sikeres bemutatása nagy lépés a pilóta munkaterhelésének csökkentése és az egyszerűsített kezelőfelületek irányába, amelyet az Airbus Urban Air Mobility csapata a City Airbus NextGen nevű, függőleges fel- és leszállásra képes (eVTOL) légijárművével kíván megvalósítani.
A fedélzeti, lézer alapú távérzékelés (lidar) által szolgáltatott információkkal a helikopterekben is alkalmazható lehet a technológia az akadályok közelében végrehajtott alacsony repülések során” – mondta Michael Augello, az AirbusUpNext vezérigazgatója.
Az Airbus Helicopters a kutatási projekt keretében többek között helyzetfelismeréshez és akadályok észleléséhez szükséges látásalapú érzékelőket és algoritmusokat, robotpilótához használható fly-by-wire rendszert fejleszt.
Továbbá a repülési adatok figyelésére és beavatkozásra szolgáló, érintőképernyőn és fejre helyezhető kijelzőn megjelenő interfészen dolgozik.