Az elektromos autókban használt akkumulátorok ára mintegy a harmadával csökkent az utóbbi két évben. Ez azonban a járművek árában még nem érezteti a hatását.
Az elektromos autók akkumulátorai 34 százalékkal lettek olcsóbbak az elmúlt két évben. Ennek ellenére az e-autók változatlanul több mint 40 százalékkal kerülnek többe az azonos kategóriájú hagyományos meghajtású kocsiknál – állapítja meg az IFUA Horváth &Partners nemzetközi vezetési tanácsadó cég a legfrissebb németországi adatok alapján.
Kulcskérdés a hatótávolság növelése
Az elektromos járművek (EV) gyorsabb terjedésének egyik fő akadálya ma még, hogy a jelenlegi akkumulátorokkal nem lehet egy töltéssel hosszabb távokat megtenni. A jelenleg használatos lítium-ion (Li-ion) akkumulátorok rövid életciklusúak és gyakran túlmelegednek.
Miközben a Li-ion akkumulátor is tovább fejlődik, komoly változást a szilárd elektrolitos és a lítium-szilícium technológia hozhat. Ennek érdekében a nagy autógyártók olyan vállalkozásokba fektetnek, amelyek épp ezekkel a technológiákkal foglalkoznak – emeli ki az ABI Research.
A lítium-szilícium és a szilárd elektrolitos technológiák alacsonyabb költség mellett javítják a teljesítményt, több energiát képesek tárolni, ami hosszabb táv megtételére elegendő. A lítium-ion akkumulátorok egy kilowattórányi tárolókapacitása 2010-ben még több mint 600 euróba került, 2018-ban viszont már csak 150 euróba.
Tavaly 13 százalékkal csökkent az ár az előző évihez képest. A trend várhatóan folytatódik. A szakértők előrejelzése szerint 2020-ban egy kilowattóra ára 90 euró alá esik, 2025-től kezdve pedig 50 és 70 euró közé áll be.
Már közeli jövő az egy töltés 400 kilométer
Ha az elektromos autókat nézzük, akkor ezek ára 2010-ben nagyjából a duplája volt a belsőégésű motorokkal felszerelt, velük összehasonlítható kategóriájú kocsik árának. A következő években az e-autók felára 40 százalékosra mérséklődött, 2016-tól azonban nem folytatódott ez a trend. Épp ellenkezőleg: 2018-ban az e-modellek vásárlói 44 százalékkal többet fizettek, mintha hasonló, belsőégésű motoros kocsit vettek volna.
Jobb a helyzet a hatótávolság növelése terén. A gyártói adatok szerint az egy töltéssel megtehető átlagos távolság 2018-ra 330 kilométerre nőtt, ami 11 százalékos javulás az előző évhez képest. A tanácsadó cég szakértői arra számítanak, hogy 2020 végére az újonnan forgalomba helyezett elektromos autók átlagosan több mint 400 kilométert tudnak majd megtenni egyetlen töltéssel.