Új kihívások elé állítják a Black Friday(BF) kampányban résztvevő kereskedőket a világjárvány hosszú távú hatásai, olyannyira, hogy egy részük már ki is maradna belőle. A vevők egy része pedig inkább visszatérne a fizikai boltokba, hogy ne kelljen szállítási költséget fizetnie.

Van aki már kimaradna belőle?

A már több hétre is elhúzódó akciókat eddig az év végi készletkisöprés indokolta, de az idén más a helyzet, sok termékkategóriában, főként az elektronikai eszközöknél inkább kínálatszűke van, ami normál helyzetben nem indokolná az akár jelentős árkedvezményeket.

A legismertebb üzleti eseménnyé vált BF kampány iránt változó érzéssel viseltetnek a vásárlók is. Az első évek lelkesedése után már nem olyan egyértelmű az akciók megítélése. A vevők harmada már csalódott, főként azért, mert a kedvezményesnek hitt terméket máshol hasonló áron találta meg.

Volt, aki sérült árut kapott, volt, aki a kiszolgálást, vagy az ügyfélszolgálat hozzáállását kifogásolta. Tavaly a nagy forgalomnak betudhatóan több volt a később megkapott csomag, de a vevők egy része arra is panaszkodott, hogy adott terméket készlethiány miatt nem tudta megvenni – derül ki a LogiNet és a Reacty Digital közös felméréséből.

Idén kisebb összeget és másra tervezünk költeni a BF idején

Míg tavaly 40 ezer forint volt itthon a fogyasztónként elkölteni tervezett keret, idén már csak 34 ezer forintot különítenénk el rá. Ezt a kutatók részben az egész éven át tartó, folyamatos online vásárlással, valamint az alacsonyabb elkölthető jövedelemmel magyarázzák.

A felmérés vizsgálta a vásárlás tervezett helyét is: a többség online és offline is élne a kedvezményekkel, de a tavalyi számokkal ellentétben a csak online vásárlást tervezők aránya csökkenhet idén, méghozzá 19-ről 15 százalékra. Ebben közrejátszhatnak a növekvő szállítási díjak, de a hozzájárulhat a korábbi online rendelések során tapasztalt csalódottság is.

Átalakulóban a vásárolni kívánt termékek listája, és azon belüli rangsora is. A kutatás szerint az előző évhez képest az otthon-felújítással kapcsolatos eszközök népszerűsége nőhet a legnagyobb mértékben. A barkács és kerti eszközt forgalmazó kereskedők 17 százalékos keresletnövekedésre számíthatnak, számszerűen minden ötödik Black Friday vásárló tervez ilyen terméket vásárolni.

Nagyot ugorhat a háztartási- és vegyi áruk iránti kereslet, akár 14 százalékkal is nőhet a kedvezményes árú tisztítószereket választók száma. Az elektronikai eszközök továbbra is népszerűek, idén főleg a fehéráru, sokan az akciók keretében veszik meg az új hűtőt vagy a botmixert is. A háztartási kis- és nagygépek iránti kereslet akár 8 százalékkal is nőhet. A vásárolni tervezők közel egyharmada szeretne valamilyen fehérárut vásárolni, így ez lehet a legnépszerűbb kategória idén.

Van aki már kimaradna belőle?

Míg a koronavírus miatt elterjedt otthoni munkavégzés jót tett a fent említett termékkategóriáknak, addig nem igazán kedvezett a ruházati cikkek népszerűségének: bár továbbra is előkelő helyet foglal el a preferencialistán, de előző évhez képest 6 százalékos lehet az idei visszaesés. Nem beszélve a szórakoztató elektronikai eszközök, vagyis a barna áruk iránti keresletről: a korábban az egyik legnépszerűbbnek számító kategória nem csekély, akár 7 százalékos visszaesést is elkönyvelhet.

Egy másik, hagyományosan népszerű termékcsoportot sem kímél az idei év; kevesebb vitamint, táplálékkiegészítőt vehetünk, így az egészséggel kapcsolatos termékek népszerűsége akár 5 százalékkal is csökkenhet.

Tudatosabb vásárlók lettünk, többet használjuk az ár-összehasonlító oldalakat

Továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek az ár-összehasonlító oldalak; a vásárlást tervezők több mint fele biztosan körbenéz ezeken az oldalakon, mielőtt kosárba helyezi a kiválasztott terméket. Ami az impulzusvásárlásokat illeti, a tavalyi adatokhoz hasonlóan nagyjából minden nyolcadik fogyasztó (13%) vásárol akkor is egy hatalmasnak tűnő akció láttán, ha nincs is igazán szüksége a termékre.

Az egész kampányidőszakból a nagyobb kereskedők jöhetnek jobban ki, a válaszadók 70 százalékának ugyanis fontos, hogy a Black Friday akciókat csak megbízható, ismert oldalakról szerezzék be.