Idén is megmérte a hazai kis-és középvállalkozások (kkv-k) digitalizációját a tavaly bevezetett Digiméter. A fő index értéke nem változott, legfeljebb apró eltérések figyelhetők meg a múlt évi méréshez képest.
A hazai digitalizációt furcsa kettősség jellemzi: míg az alkalmazottak és a cégvezetők magánemberként a legmodernebb digitális eszközöket és szolgáltatásokat használják, munkájuk során többnyire nélkülözik ezeket. A Digiméter index mögött álló konzorcium a kivételekre kívánja felhívni a figyelmet, mint követendő példákra.
A hat területet lefedő alindexek közül kiemelkedő a változás a digitális jelenlét esetében, jelentősen nőtt a Google Cégem fiókkal rendelkezők aránya (16%-ról 30%-ra), ugyanakkor számottevően visszaesett az ügyfélszolgálati chatet vagy chatbotot használóké (17%-ról 8%-ra). Az informatikai biztonság alindex mérése kiderítette, hogy egyre több cég használ virtuális magánhálózatot( VPN) (19% helyett 24%).
A Digiméter, a digitális „méterrúd” a tavalyival megegyező módon közel 50 kérdéssel, 6 területen vizsgálta meg a cégek digitalizációját (digitális jelenlét, digitális mindennapok, vállalkozásvezetés, értékesítés és marketing, digitális pénzügyek, informatikai biztonság). Az idén augusztus-szeptember során végzett online és telefonos adatfelvétel 757 hazai kkv válaszai alapján ad reprezentatív képet a hazai helyzetről.
Látszólag semmi nem változik
A Digiméter eredményekben leginkább szembeszökő a változás látszólagos hiánya. A 100-as skálán 40-es főindex stabilitása meglepte a mérés készítőit is, akik arra számítottak, hogy ha kis mértékben is, de évről-évre érzékelhető lesz a hazai cégek fejlődése a vizsgált területeken.
Az okokat keresve a legvalószínűbb magyarázat, hogy a mögöttünk álló járvány sújtotta másfél év különleges volt a kkv-k életében is. Tavaly március után a legtöbb cég kényszer-digitalizáción ment keresztül, több a helyzet megkövetelte újítást vezettek be, elég csak az új, online értékesítési megoldásokra gondolni, vagy a távmunkára.
Ezek egy része azonban vagy nem vált be, vagy a járvány lecsengésével egyszerűbb volt visszatérni a jól megszokott régi rutinhoz, amelyekhez nem kellenek a legmodernebb digitális megoldások. Így a múlt őszi felmérés egy részben felturbózott állapotot mutatott a cégekről.
Valószínűleg nagyobb ugrást lehetett volna látni 2019. és 2020. között, ha egy évvel korábban kezdődött volna a kutatás. Kivételt a digitális pénzügyek képeznek, amely továbbra is a legfejlettebb területnek számít a vállalkozások digitalizációs tevékenységei között.
„A pénzügyek területén a hatósági szabályozás segített beindítani, felgyorsítani a digitalizációt. Ha elkezdik használni a számlázó programot a vállalkozások, hamar rájönnek, hogy további automatizmusokkal jelentősen csökkenthetik a pénzügyi adminisztrációra fordítandó időt, erőforrást” – mondja Ángyán Balázs, a Számlázz.hu ügyvezetője.
Az igazság a dolgok mélyén rejlik
Ha mélyebbre megyünk érdekesebb változásokat tapasztalhatunk. Ha például a vállalkozások méretét vizsgáljuk, azt látjuk, hogy a nagyobb (50-249 főt foglalkoztató) kkv-k fejlődni tudtak: fő Digiméter indexük 49-ről 52-re nőtt – ezt ellensúlyozza, hogy a náluk kisebb cégeknél visszaesés vagy stagnálás volt megfigyelhető.
A vállalkozások székhelye szerint is láthatunk eltéréseket: a közép-dunántúli cégek indexe a tavalyi 41-ről 36-ra, a dél-dunántúli cégeké 39-ről 33-ra, az észak-magyarországiaké pedig 39-ről 35-re csökkent, amit a fő index szintjén a közép-magyarországi cégek fejlődése takar el.
Az idei tanulmány legfontosabb megállapításai:
– digitális jelenlét: 2020-hoz képest (18%) kevesebb cégnek van webáruháza (13%), míg számottevően emelkedett a Google Cégem fiókkal rendelkezők aránya (16%-ról 30%-ra), miközben jelentősen visszaesett az ügyfélszolgálati chatet vagy chatbotot használó cégek aránya (17%-ról 8%-ra)
– digitális mindennapok: miközben az otthoni munkavégzés lehetősége nem változott (a cégek 23%-a teszi lehetővé), kismértékben nőtt a telekonferencia szoftvert (27%-ra) és kollaboratív csevegőszoftvert használó cégek aránya (10%-ra)
– vállalkozásvezetés: csökkent a vállalatirányítási rendszerrel rendelkező cégek aránya (45%-ról 34%-ra), de nőtt a papíralapú összesítéseket használó cégek aránya (33%-ra), és több cég gyűjt adatokat, hogy megalapozza a döntéseit (66% helyett 74%)
– értékesítés és marketing: nem jelentősen, de csökkent az online hirdető cégek aránya (41%-ra) és az online ügyfélszerző eszközök használata (26%-ra)
– digitális pénzügyek: ez a terület a legfejlettebb a hat közül, mivel a hazai szabályozás elvárja a digitalizációt.Az utóbbi egy évben nőtt a számlázórendszert használók aránya (összességében 79%-ról 86%-ra, felhőalapú rendszert (is) alkalmazók esetén 16%-ról 19%-ra), és csökkent azok aránya, amelyek nem bocsátanak ki, vagy nem fogadnak el elektronikus számlát (18%-ról 11%-ra), eközben visszaesett a banki mobilappok használata(58%-ról 48%-ra).
– informatikai biztonság: több cég használ VPN-t (19% helyett 24%), de a vírusirtó használata csökkent (88%-ról 84%-ra, felhőalapú szolgáltatást (is) használóknál 15%-ról 8%-ra) és egyre kevesebb cég készít biztonsági másolatot (tavaly 17%, idén 14%)
A munka és a magánélet kettős viszonya a digitalizációhoz
A kis-és középvállalkozások digitalizációjánál egyfajta kettősség érhető tetten. Míg a cégek vezetői, döntéshozói és alkalmazottai magánemberként az internet- és digitáliseszköz-használatukban nem térnek el jelentősen a hazai átlagtól, addig a munkahelyükön, cégüknél mégis megelégszenek a hagyományos, analóg megoldásokkal.
A Digiméter megbízásából a konzorciumban részt vevő Reacty Digital 2021 szeptemberében végzett reprezentatív felmérést, hogy feltárja, milyen eltérés van a hazai kkv-k és a lakosság gyakorlata között. Ebből kiderült, hogy a felnőttek 71%-a szokott terméket vagy szolgáltatást vásárolni online hirdetés hatására, miközben a kkv-k 41%-a hirdet csak online.
Míg a hazai felnőttek 92%-a keres terméket vagy szolgáltatást a Google keresővel és 78%-a keres üzletekre, irodákra, vendéglátóhelyekre a Google Térkép segítségével, addig a kkv-k 27%-a található meg a Maps-en, 30%-nak van Google Cégem fiókja, 25% hirdet Google Ads-szel, 11% használ Google Shoppingot és 7% keresőoptimalizálást.
A lakosság 88%-a szokott családtagokkal vagy barátokkal chatelni és 59% videochatel (Zoom, Google Meet), mindeközben a cégek mindössze 27%-a vesz igénybe telekonferencia szoftvert és 10%-a chatet a munkavégzéshez.
A kivételek erősítik a digitalizációt
A Digiméter konzorcium 2021-ben díjat alapított a digitalizációban élenjáró kkv-knak. Idén a Digiméter díj nyertese a BonAir BG Kft. lett, amely 86 pontot ért el a 100-ból, kiegyensúlyozott teljesítményével követendő példát mutathat a többiek számára. Az első helyezett díja a dicsőségen túl féléves ingyenes szolgáltatás az OTP SimplePay online fizetési rendszerében vagy a SimpleBusiness szolgáltatásban.