Milyen legyen az e-autók hazai töltési tarifarendszere? Hogyan számoltatható el az otthoni töltés költsége? Milyen alternatívák jöhetnek a közösségi közlekedést kiegészítő utolsó kilométeres megoldásokban? Néhány téma a jövő innovatív közlekedéséért alakult szakmai szervezet palettáján.
Húsz ismert magyar és nemzetközi cég részvételével jött létre a Jövő Mobilitása Szövetség. A szervezet az iparági, valamint a hazai és nemzetközi szakmai érdekképviseleten túl a szabályozó hatóságokkal és az innovátorokkal is szoros együttműködésre törekszik az alternatív hajtású közlekedési megoldások elterjesztésén, elsősorban az elektromos autók és a mikromobilitási (e-robogó, roller, kerékpár) megoldások terén.
Közös platformra hívják a szabályozót és a szakmai közösséget
Első körben három évre tervezett stratégiájukban kiemelt fontosságúnak tartják, hogy részt vegyenek a szabályozás és a gyakorlat összehangolásában, mind az elektromos járművek otthontöltési feltételrendszerének kidolgozásában, a mindenki számára elérhető töltési infrastruktúra harmonizációjában, valamint a mobilitással kapcsolatos ösztönző- és támogatórendszerek kialakításában és továbbfejlesztésében.
A Jövő Mobilitása Szövetség mindezeken túl részt kíván venni a témához kapcsolódó kutatás-fejlesztés támogatásában, a terület edukációjában, a fenntartható közlekedés-szervezésben, valamint az infrastrukturális adatmegosztásban és -szolgáltatásban is.
„Azért alapítottunk iparágakon átívelő szövetséget, hogy mind a szabályozót, mind a mobilitással, e-mobilitással foglalkozó szakmai közösséget, azaz a téma minden érintettjét összehozzuk, az Európai Unió törekvéseivel is összhangban. Célunk, hogy támogassuk a fenntarthatóbb gazdasági modellek meghonosítását, segítsük a városokat és a társadalmat a jövő mobilitási rendszereire való átállásban. Kiemelten fontos, hogy szövetségként működjünk, azaz az iparág érdekeit képviseljük és nem az egyes tagok üzleti érdekeit ” – indokolta a Jövő Mobilitása Szövetség létrejöttét Pukler Gábor elnök.
Hogyan nézzen ki a magyarországi mobilitási stratégia?
Vázolta a következő három év terveit, amiben 2021 nemcsak az igények és lehetőségek feltérképezésének az éveként szerepel, hanem jövőre a szervezet már nagy erőkkel dolgozik majd a magyarországi mobilitási stratégián és ezen belül az elektromos autóhasználati költségek elszámolhatóságán, beleértve az otthoni töltés anyagi vonzatait is.
A szövetség egyéb kulcsfontosságú fejlesztésekre is fókuszál, mint az elektromos jármű töltőhálózat országos lefedettségnek előmozdítása, a kapcsolódó töltési rendszer átjárhatóságát, vagyis a nyilvános töltési hálózatot üzemeltető szolgáltatók közötti együttműködést és elszámolást, és ami legalább ennyire fontos a töltési tarifarendszer kialakításában való aktív részvételt.
Kiemelten fontosnak tartja továbbá a közösségi közlekedést kiegészítő utolsó kilométeres megoldások elterjesztését, ehhez kapcsolódóan a mikromobilitás szolgáltatók bevonását, a járműmegosztó szolgáltatások terjedésének és szabályozásának elősegítését, de figyelemreméltó cél az is, hogy az elektromos autóvezetés a járművezetői oktatás része legyen. A szövetség 2023-ban számol az első teljesen önvezető technológiát használó autók megjelenésével.
Alapító tagok: a BÉFLEX, a Blinkee.city, a Driving Camp, az E.ON Hungária, az Elektromotive Hungaria, az Environmental Research Institute, a Gerinfo, a H1 Systems, a Hyunday, az Innoplace, a KIA Motors, a KPMG, a Mercarius Flottakezelő, a Neosoft, a Nissan, az OTP Mobil, a Pappas Auto, a Porsche Hungária, a Posta Biztosító és a Vodafone. Időközben csatlakozott a Szövetséghez az MVM Csoport, a MÁV Szolgáltató, a ShareNow és a GreenGo is.