Köhög, tüsszent, netán feszült? Az Amazon virtuális asszisztense Alexa tudja rá gyógymódot, persze nem csupa szívjóságból. Ez a webkereskedő cég egyik legújabb ügyfél-azonosító szabadalma.

Amazon Alexa

Újabb lépést tett előre az Amazon az ügyfelek minél mélyebb feltérképezésének az útján: új fejlesztése érzelmi intelligenciával is felruházza hangvezérelt asszisztensét. Ennek köszönhetően az Alexa képessé válik arra, hogy „megérezze” az ügyfél fizikai, érzelmi és viselkedésbeli állapotát, és arra is, hogy a jelekből, – legyen az köhögés vagy a hangszín változása leszűrjön információkat – számol be a Business Insider Intelligence.

Teret nyerhetnek a hangvezérelt vásárlások

Pozitív és negatív hatásai egyaránt lehetnek a technológia elterjedésének. Alexa az éppen vele kommunikáló ügyfél köhögésére vagy tüsszentésére meg tudja kérdezni, nem akar-e rendelni köhögéscsillapító cukorkát is. Az ügyfelekkel kapcsolatos demográfiai és viselkedésbeli információkat is hasznosítva (kor, földrajzi helyszín, előző keresések, korábbi vásárlások, stb.) a virtuális asszisztens képes lesz proaktív javaslatokat tenni az éppen vásárló ügyfélnek.

Mindez tágabban értelmezve azt eredményezheti, hogy az ilyen technológiát alkalmazók folyamatosan tudják követni az ügyfeleiket, és valós időben reagálni a még ki sem mondott igényeikre.

A webkereskedők oldaláról persze mindez más megvilágításba helyezi a fejlesztést. Szakértők szerint a szabadalom révén a cégek a jövőben még rugalmasabban tudnak majd kommunikálni a vásárlóikkal. Ez elősegítheti a márkák ismertségét, a hangvezérelt vásárlások térnyerését.

Adatvédelmi aggályok

Hogy miért? A technológia az ügyfelek számára ma még ismeretlen eszközökre, módszerekre hívhatja fel a figyelmet. Ha például Alexa az ügyfél hangszíne alapján „felismeri”, hogy éppen feszült, ideges, akkor ajánlhat neki stresszcsökkentő szereket és módszereket.

Megcélozhatja az ügyfeleket egy-egy adott márka rájuk szabott termékeivel, az azokról szóló információkkal. Alexa valós időben tud reagálni az ügyfél aktuális fizikai vagy érzelmi állapotához leginkább illő termék felajánlásával, ami növelheti a kereskedő forgalmát.

És habár az Amazon a hangalapú platformján egyelőre nem engedi a hirdetéseket, maga a fejlesztés lehetővé teszi a célzott hirdetéseket és promóciókat.

Az ügyfelekkel érzelmi alapon is kommunikálni képes virtuális asszisztensek szakértők szerint pozitív felhasználói élményt váltanak ki és további érdeklődést generálnak a vevőkben. Alexa proaktív személyre szóló javaslatai valós idejű érzelmi és fizikai szükségleteket szolgálnak ki.

Az sem mellékes, hogy ennek nyomán természetesebbé válik az ügyfél és az asszisztens közötti párbeszéd. Utóbbi ugyanis képes lesz a témához kapcsolódó újabb kérdésekkel tovább görgetni a beszélgetést.

Szakértők ugyanakkor arra is felhívják a figyelmet, hogy a fejlesztéssel tovább növekednek a technológiai cégekkel kapcsolatos adatvédelmi aggályok (lásd Facebook). Emiatt sok ügyfél kényelmetlenül érezné magát, ha az Amazon automatikusan gyűjtene róla nagyon privát jellegű információkat is. Ez pedig negatív hatással lehet a technológiára, ha egyáltalán bevezeti azt az Amazon.