Számos jövőbemutató autóipari fejlesztés zajlik világszerte, a leghasznosabbak között vannak a parkolást segítő rendszerek. A Bosch szakemberei már olyan járműveket fejlesztenek Budapesten, amelyek emberi beavatkozás nélkül képesek parkolni.
A parkolás az autóvezetés egyik Achilles-sarka, legyen szó kezdő vagy gyakorlott sofőrről. Az autóink egyre nagyobbak, a városi környezet egyre zsúfoltabb, egy rosszul sikerült manőver jelentős anyagi kárt vagy személyi sérülést is okozhat. A Bosch Budapesti Fejlesztési Központjában több mint 200 mérnök dolgozik a parkolási rendszerek fejlesztésén, a biztonságosabb, stresszmentesebb parkolásért.
A cég budapesti telephelyén mintegy száz autóból álló tesztjármű-flotta és egy 10 ezer négyzetméteres, járműverifikációs felület áll rendelkezésre. Mennyire távoli álom az automata parkolás, mint szériafelszerelés?
Hogyan fejlesztik a parkolási rendszereket? Mennyire alakítják át a tesztekhez az autókat? Erről beszélnek a cég szakemberei a Bosch Magyarország legutóbbi podcastjában.
„Uniós statisztikák szerint az anyagi kárral végződő balesetek közel fele parkolás vagy lassú manőverezés közben történik” – emeli ki Montvai Dániel fejlesztési csoportvezető.
A vállalat célja, hogy legújabb, önvezető megoldásaival bármilyen környezetben biztonságosan lehessen parkolni, ne maradjanak holtterek, és a közlekedés további szereplői, közte a gyalogosok is biztonságban legyenek.
Az új autókban már alapfelszereltség
Az Európai Unióban 2022. óta már minden újonnan forgalomba helyezett autóban kötelező tartozék a parkolást segítő rendszer. Ezekre már számos megoldás létezik: az alapszintet jelentő hátsó ultrahangos szenzoroktól a hátulnézeti kamerán át egészen a prémium kategóriás autókban megtalálható automata parkolási rendszerekig.
A teljesen automata megoldással a parkolás a sofőrnek egyetlen gombnyomás, az autó megkeresi a parkolóhelyet, és elvégzi a szükséges manővereket az ultrahangos szenzorok és a kamerák segítségével.
Montvai Dániel becslése szerint ez a rendszer öt éven belül már nemcsak a luxusautók jellemzője lesz. A szakember úgy véli, bár az önvezető autókra még sokat kell várni, de a folyamat első lépéseként az önvezető parkoló rendszerek már belátható távolságra vannak.
Hogyan működnek?
Egy fejlett parkolási rendszer működését három szakaszra lehet osztani. Első lépésben a környezet feltérképezésére kerül sor a szenzorok segítségével, legyen az kamerakép vagy az ultrahangos visszaverődések alapján előállított térkép.
A második szakaszban ezeket értelmezi és helyezi kontextusba a szoftver, végül a rendelkezésre álló információk alapján születik meg a végső reakció, azaz a fékezés vagy kormányzás.
A parkolási rendszerek fejlesztéséhez nagyon fontos az alapos tesztelés, hogy a jármű képes legyen a környezetét a lehető legpontosabban érzékelni. A Bosch itteni innovációs kampuszán található 10 ezer négyzetméteres járműverifikációs felület a legkülönfélébb aszfaltozott, macskaköves útburkolatokat tartalmazza, vagy kátyús, rossz utakat szimuláló területek, különféle útszegélyek, sőt vasúti sín is található rajta.
A cég mintegy 100 autót számláló hazai tesztflottájáról külön csapat gondoskodik. Feladatuk, hogy a teszteket végző szakemberek igényeinek megfelelő átalakításokat végezzék el az autókban.
Ez különböző kamerák, speciális szenzorok és akár lidarérzékelők felszerelését jelenti. Ezekkel a szenzorokkal másodpercenként nagyjából egy gigabájtnyi adatot rögzítenek és dolgoznak fel, melyhez mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat is használnak.
A tesztjárművekért felelős csapat vezetője, Tóth Márk arra is felhívja a figyelmet, hogy az autók átalakítását nagyon körültekintően kell végezni, mert a valós városi környezetben zajló tesztek során semmi nem okozhat vészhelyzetet.
Ugyanilyen fontos a tesztautósofőrök rendszeres képzése különböző speciális vezetéstechnikai tréningekkel, hiszen fel kell készülniük minden váratlan helyzet kezelésére.