A digitális oktatás és az otthoni videózás meghozta a kedvet az eddig megszokottnál is nagyobb képernyős tabletek iránt. Hat év után először mutat keresletélénkülést ez a termékkategória.

Soha nem látott mértékben és mélységben alakította át a cégek és az emberek mindennapjait a világjárvány. A háztartásokban egyszerre van jelen a távmunka, a digitális oktatás és az otthonokba visszaszoruló kultúra, illetve általában a szórakoztatás.
A gyártók kitartottak
Az ezen szükségletek kielégítésére szolgáló szolidabb árkategóriájú eszközök közül hat év óta nem látott ütemben fogytak a világpiacon a táblagépek. Azok a készülékek, amelyek létét, szükségességét már szinte a megszületésükkor megkérdőjelezte a szakma.
Voltak a belátóbb felhasználók, akik úgy vélték, hogy elfér még egy ilyen kütyü a sok másik mellett, hiszen ha tartalomgyártásra nem is, de legalább a tartalom megjelenítésére alkalmasak.
A gyártók valamiért mégis hittek benne, az eszközökkel kapcsolatos hiányosságokat pedig többféle módon igyekeztek bepótolni. A tartalomgyártáshoz megjelentek a csatlakoztatható billentyűzetek, amelyek közül egyik-másik elég jól megközelítette a hagyományos asztali, vagy laptop billentyűzetek méretét, gyorsaságát.
Volt olyan időszak, amikor a méretcsökkenéssel próbáltak újabb híveket szerezni a termékkategóriának, mondván könnyebben elfér a táskánkban, és még majdnem ugyanolyan könnyedén olvasható rajta a tartalom, mint egy kisebb méretű laptopban.
A kicsinyítés végül is elhozta az okostelefonok újabb kategóriáját, vagyis a phableteket, a noteszméretű mobilokat, amelyek sokkal népszerűbbek voltak, mint a tabletek.
Elindultak a másik irányba is, egyre több tabletet kezdtek el forgalmazni a gyártók 10 inches, vagy még azt is meghaladó képernyőmérettel, ami pedig így elérte a legkisebb laptopok alsó határát. Itt sem sikerült azonban sokáig áttörést elérni a PC-s operációs rendszerekkel működő eszközökkel szemben.
A koronavírus a hardverpiacon is mély nyomokat hagy
Úgy tűnik most jött el igazán a termékkategória ideje, a koronavírus járvány okozta munka- és egyéb életviteli változások soha nem látott keresletet teremtettek a táblagépek iránt.
Ez derül ki a Strategy Analytics egyik legfrissebb jelentéséből, ami szerint az eddig megszokott visszaesés helyett idén – 6 szűk esztendő után – újra növekedés várható a piacon. (A növekedés mértéke még meglehetősen szerény, mindössze 1 százalékos.) A piackutató szerint 2020-ban 160,8 millióra tehető a tabletek globális értékesítése. Ennek a többségét, nagyjából 56 százalékát a 10 inchesnél nagyobb képátlójú készülékek adják majd.
A home office és a digitális oktatás még jobban meghozta a kedvet a leválasztható 2in 1 eszközök iránt is, mint amilyen a Samsung Galaxy Tab S7(felső kép), a nálunk várhatóan novembertől kapható Lenovo P11 Pro(alsó kép), vagy az Apple szinte minden jelenlegi iPad modellje, kivéve az iPad minit. Ennek a kategóriának a részesedése a teljes tablet piacon 2017-ben regisztrált 17 százalékról akár 40 százalékra is nőhet.

Nyerő a leválasztható 2in1 forma
A jelentés azt sugallja, hogy bár összességében a táblagépek értékesítése valószínűleg a következő években is fennmarad, azon belül főleg a notebookok alternatívájaként megjelenő eszközök iránti kereslet kerül előtérbe. Igaz ezek ára már nem a hagyományosnál megszokott 100 ezer forint körüli, vagy az alatti, hanem modellektől függően vetekszik akár egy-egy alsó-közép kategóriás laptop árával is.
A kisméretű táblagépek iránti kereslet viszont csökkenni fog, ezeket a nagyobb méretű okostelefonok szorítják fokozatosan ki.
Ennek megfelelően a táblagép-gyártók portfóliójukat a 10 – 13 inches szegmensre összpontosítják, a noteszgépeknél viszont a 13 inchestől inkább felfelé mozdul el a kínálat.
