Az ünnepi időszakban sokan tervezik, hogy magukat vagy szeretteiket meglepik egy új telefonnal, laptoppal, tablettel, vagy okosórával, ami a legelőnyösebbnek a mobilszolgáltatóknál tűnik. A hírközlési hatóság (NMHH) szakértői összegyűjtötték mit kell mérlegelnünk egy ilyen tranzakciónál.

Forrás: rawpixel.com

A mobilszolgáltatók vissza-visszatérő eladási stratégiája, hogy nulla forintért vagy nagyon kedvező áron kínálnak értékes távközlési eszközöket, egy új határozott időre szóló előfizetői szerződés fejében.

A konstrukció napjainkban is igen népszerű, az új mobilszolgáltatási szerződések 60 százalékát készülékvásárlással együtt kötik, amiben az ügyfél 24 hónapos elköteleződést vállal.

A szakértők megjegyzik, hogy ha a szerződéshez nem készülékvásárlás, csak tarifakedvezmény kapcsolódik, a szerződés legfeljebb 12 hónapos határozott időre jöhet létre, ennek lejárta után pedig határozatlan időtartamúvá válik. Az ügyfélre nézve ennek feltételei nem lehetnek hátrányosabbak a korábbi szerződése feltételeihez képest.

Nagyon fontos, hogy készülékvásárlás, illetve határozott idejű szerződés aláírása előtt mindig mérlegeljük az anyagi helyzetünket, mivel a szolgáltatási díjakat és – részletfizetés vagy áruhitel esetén – a készülék részleteit a vállalt időszakban folyamatosan fizetnünk kell.

Azt is vegyük figyelembe, hogy a készülékünk vételárának részletfizetési ideje meghaladhatja a 24 hónapot is: egyes szolgáltatóknál létezik 30, 36 és 48 hónapos futamidő is.

Ha nem fizetünk, letilthatják az eszközünket

Az ügyfelek szerződéskötéskor ezen gyakran átsiklanak, csak, amikor később lecserélnék az addigra már gyakran elavulttá vált készüléküket, akkor szembesülnek vele, hogy az előfizetői szerződésüket ugyan bármikor felmondhatják, de az ezzel együtt vásárolt eszközük részleteit továbbra is fizetniük kell.

Új készüléket a hűségidőnk alatt is vásárolhatunk, ez a határozott idejű szerződésünk meghosszabbításával jár. Itt sem árt tisztázni, hogy ezáltal hogyan fog változni a hűségidőnk hossza újabb készülék vásárlása esetén.

Fontos előzetesen tájékozódni, hiszen előfordulhat, hogy a szolgáltató készülékcseredíjat számít fel, vagy kifizetteti az előző készülékünk hátralékos vételárát. A szolgáltatók a készülék vételárának havi törlesztőrészleteit általában a szolgáltatás díjával együtt számlázzák ki.

Figyeljünk ennek pontos törlesztésére, mert ha elmulasztjuk időben megfizetni valamelyik számlánkat, a szolgáltató megvonhatja a részletfizetési kedvezményünket, és a teljes hátralékos vételárat egy összegben követelheti tőlünk. Ha nem fizetünk, az eszközünket letilthatják, így azt nem fogjuk tudni használni.

Hűségidő nélkül drágább lehet a szolgáltatói árajánlat

A mobilszolgáltatóknál listaáron is megvásárolhatunk bármilyen készüléket, ami nem jár hűségidős elköteleződéssel. Vásárlás előtt érdemes ellenőrizni más kereskedők kínálatát is – például ár-összehasonlító oldalak segítségével.

A legjobb ajánlatot kínáló üzletekben akár több tízezer forinttal olcsóbban is vehetjük meg a kinézett okoseszközt, mint a szolgáltatóknál. A nagyobb összegű vásárlásokhoz a legtöbb kereskedőnél is igénybe vehetünk részletfizetési vagy áruhitel-konstrukciókat.

Hűségidős szerződésünket idő előtt is felmondhatjuk, de ennek ára van. Ha készülékvásárlás fejében köteleztük el magunkat, meg kell fizetnünk a kedvezményt, amelyet a szolgáltató a készülékre adott.

Ha tarifakedvezményért cserébe vállalt szerződést mondunk fel idejekorán, a szolgáltatónk a már igénybe vett kedvezményünk összegét követelheti tőlünk – vagyis minél több ideig vettük igénybe az engedményes díjcsomagot, annál többet kell fizetnünk felmondás esetén.

Ennek alapján egy idő után így valószínűleg már nem éri meg felmondanunk a meglévő szerződésünket, mert jobban járunk, ha egyszerűen megtartjuk, és kifuttatjuk azt.

Fontos, hogy előfizetőként 14 napon belül azonnali hatállyal felmondhatjuk a szerződésünket, ha a szolgáltatás minőségét nem tartjuk megfelelőnek. Ha a megvásárolt eszközünk hibásodik meg, a szavatossági és jótállási szabályoknak megfelelően élhetünk a jogainkkal az eladónál – vagyis a szolgáltatónál vagy kereskedőnél.

Érdemes a szerződéskötést követően mielőbb kipróbálni a szolgáltatást és a terméket is, hogy szükség esetén élni tudjunk a lehetőségeinkkel.

Ezt tegyük, ha régi készülékből költözünk az újba

A szakértők arra is felhívják a figyelmet, hogy ha régi készülékből költözünk az újonnan vásárolt eszközünkbe, jó tudni, hogy a személyes adatok védelmében az NMHH ingyenes adattörlési szolgáltatást nyújt.

Ez lehetővé teszi a személyes adataink helyreállíthatatlan törlését az eszközünkről, akár ha később el is adnánk azt. Vásárláskor érdemes rákérdeznünk, a kereskedő milyen módon bocsátja a rendelkezésünkre a szolgáltatás igénybevételéhez szükséges kódot – általában a termékkel együtt, a számlán vagy nyugtán kapjuk.

A kód egy alkalommal használható, és nem kötődik a megvásárolt készülékhez, így más eszköz adattörlésére is felhasználható.