Szakemberek szerint a promptolás készsége hamarosan nélkülözhetetlen lesz a munkaerőpiacon, főleg mikor a cégek már tömegesen alkalmaznak AI-asszisztenseket. Őket kell majd megfelelően utasítani, vagyis promptolni.

Ezért kell megtanulnunk „promptolni”
Forrás: rawpixel.com

Már ma is szinte mindenki AI-lázban ég, a GPT-4 már több milliárd szót ír le a felhasználói interakciók során. A próbálkozás azonban legtöbbször megáll egy ponton, főleg, amikor a hétköznapi beszélgetéseket felváltják a feladatok és utasítások.

Ekkor azzal is szembesülhetünk ma még, hogy a nagy nyelvi modell nem igazán érti, pontosan mit is várunk tőle. Sőt, sokszor kapunk hibás információkat vagy rossz következtetéseket, pusztán azért, mert valójában mégsem egy nyelvet beszélünk.

„Fontos látni, hogy bár a jelenlegi fejlesztések emberi nyelven kommunikálnak velünk és rengeteg információval rendelkeznek, valójában számos korlátjuk van. A generatív AI-ra úgy kell tekintenünk, mint aki egész életét egy szobában töltve olvasott, így sokrétű a lexikális tudása, de a kontextust nem ismeri.

A mesterséges intelligenciával való interakcióknak van egy fontos trükkje: minél konkrétabb, részletesebb és közvetlenebb parancsokat adunk, annál használhatóbb eredményt kapunk. Erről szól valójában a prompt, vagyis a nyelvi modellekre vonatkozó utasítások és irányelvek összessége” – mondja Szabó-Stubán Dávid, a Promptmaster alapító-ügyvezetője.

Hozzáteszi: fontos, hogy hatékonyan tudjunk kommunikálni a mesterséges intelligenciával, egy generatív AI-modellel és prompt engineering tudással felvértezve 30 százalékkal gyorsabban és közel 43%-kal jobb minőségben tudunk dolgozni.

A cég profilja, hogy minél több embert ismertessen meg ezzel a kulcskészséggel, több hazai egyetemen már a tananyag részévé is vált a tudásuk.

Hat lépés a „tökéletes” prompthoz

1. Kontextusba helyezés: sokan már az első lépésnél elbuknak, pedig fontos az AI-ra üres vászonként tekinteni, vagyis mindig azzal kezdjük az utasítást, hogy megadjuk, milyen szituációba, kinek a helyébe „képzelje” magát. Ebből már ki tud indulni az algoritmus, de minél részletesebbek vagyunk, annál jobb.

2. A feladat meghatározás: szintén nélkülözhetetlen eleme a jó promptnak. Kérhetjük, hogy foglaljon össze egy hosszabb szöveget egy lényegre törő bekezdésbe, esetleg fordítson le valamit vagy magyarázza el különböző paraméterek alapján egy fogalom jelentését egy bizonyos célcsoportnak. Ha megkaptuk az első választ, tovább finomíthatjuk az eredményt újabb instrukciókkal.

3. Példák: fontos támpontot adhatunk mesterséges asszisztensünknek, ha konkrét mintákat adunk neki útmutatásul. Segíthetünk neki azzal, ha a fenti példával élve bemásoljuk cégünk korábbi reklámszövegeit, így könnyebben felveszi az elvárt stílust, szóhasználatot és valószínűleg jobban használható eredményt kapunk majd.

4. Korlátok: tovább pontosíthatjuk a promptot, ha formai és tartalmi szempontból is határokat szabunk a nyelvi modell „gondolkodásának”. Megmondhatjuk neki, hogy egy konkrét közösségi platformra készül a szöveg, ezért csak bizonyos számú karaktert használhat, de utasíthatjuk, hogy mennyire legyen kidolgozott és részletes a válasz. Sőt, azt is megszabhatjuk, milyen erőforrásokkal gazdálkodhat.

5. Jó válasz: igazán személyre, cégre és feladatra szabott tartalmakat kaphatunk akkor, ha részletesen megadjuk, milyen eredményt várunk el tőle. Tulajdonképpen ezt már tekinthetjük valódi együttműködésnek ember és gép között, hiszen mindketten megosztjuk saját tudásunkat.

6. Lépések a cél felé: sok esetben nemcsak a végcél számít, hanem az oda vezető egyes lépések is. Ha többszöri próbálkozás után is úgy tűnik, hogy a mesterséges intelligencia nem érti pontosan a feladatot – különösen összetettebb esetekben, legyen az egy értékesítési stratégia vagy üzleti terv összeállítása –, végigvezethetjük őt a folyamaton azzal, hogy pontosan megmondjuk neki, milyen mérföldköveken keresztül juthat el a megoldáshoz.

 

„A nagy nyelvi modelleket egyelőre elsősorban a szöveggenerálás terén a legérdemesebb bevetni az idő- és költséghatékonyság érdekében, és ez még a technológiai területre is igaz: ha valaki megírja helyettünk az emailek, emlékeztetők és jelentések első verzióját, mi koncentrálhatunk a szakmai feladatainkra.

Ehhez viszont szemléletváltás szükséges, meg kell tanulnunk az AI „fejével” gondolkodni, nemcsak ennek a fordítottját várni tőle” – mondja Laczkó Gábor, a Stylers információtechnológiai cégcsoport egyik alapító tulajdonosa.