A konzolos játékokat előbb-utóbb felváltja a cloud-gaming, egyre bővül a felhőalapú játékplatformok száma, ma már közel egy tucat van belőlük. Az online játékosok számának gyarapodása, a nagy sávszélességű és nagyon alacsony késleltetésű 5G térnyerése még nagyobb lendületet ad a piacnak.
Aki játszott már számítógépes játékkal, tapasztalhatta, amikor a készülék teljesítménye kevés volt a játék gördülékeny futtatásához. Az elmúlt években ugyanis ezek a játékok egyre összetettebbek lettek, így egyre erősebb gépekre van hozzájuk szükség.
Azok számára, akik nem szeretnének több százezer forintot költeni gaming számítógépre, vagy drága konzolokra, a cloud-gaming jelentheti a megoldást.
A felhőalapú játékokban rejlő üzleti lehetőségek vonzóak, ez a felhőszegmens a következő években évi 56 százalékkal is bővülhet, 2026-ra a globális piac mérete megközelítheti a 4,98 millió dollárt – derül ki az IndustryARC elemzéséből. A megfizethető – Android- és iOS-eszközöket, PC-ket, távoli asztali gépeket támogató – játékkonzolok megjelenése gyorsíthatja a terjedését.
Ezzel egyidejűleg a mobilhálózatok fejlődése benne a nagy sávszélességű, alacsony késleltetésű 5G technológia térnyerése, az ezeken játszható játékok nagyobb számban való megjelenése is a piac további növekedését segíti.
Az utóbbi időben a legtöbb játékszolgáltatás már streaming játékokat kínál, ilyen például a PlayStation Now néven elérhető Netflix-for-Games modell. A fejre szerelhető kijelzők megjelenése is támogatja a felhőalapú játékok felé való gyors elmozdulást.
Streaming, csak játékra
A cloud-gaming, vagyis a felhőalapú játék nem teljesen új keletű dolog, az elmúlt évtizedben több vállalat is próbálkozott már tömegpiaci igények kiszolgálására alkalmas felhőalapú játékplatform létrehozásával. Ezek a korai megoldások azonban nem hoztak látványos sikert, mivel a megfelelő infrastruktúra sem állt még rendelkezésre.
A felhőalapú játékok működése nagyon hasonlít a különböző streaming szolgáltatásokhoz. A játékmotor feldolgozása itt is egy nagy teljesítményű – a világ bármely pontján lévő – szerveren zajlik, a tartalom pedig az internet segítségével érkezik meg a képernyőnkre.
Ezért a játék szempontjából kevésbé fontos, hogy milyen teljesítményű számítógépünk van otthon, hiszen a feldolgozást nem a mi készülékünk végzi. Sőt, a technológiai megoldás további előnye, hogy okostelefonon, táblagépen, vagy televízión is egyaránt használható. Ha megfelelő tévékészülékkel rendelkezünk, csupán egy kompatibilis kontrollert kell beszereznünk.
Az okostelevízió alkalmazásletöltő központjában kereshetünk rá, hogy számunkra melyik játékstreaming-szolgáltatás érhető el. Itthon az ismertebb szolgáltatások közt található a Google Stadia és a GeForce Now.
Csak egy stabil netkapcsolatra van szükség
A cloud gaming szolgáltatás igénybevételéhez csupán egy stabil internetkapcsolatra van szükség. Nem kell drága hardver eszközökre költeni, ezek karbantartása sem ránk hárul. Meghatározott havidíj fejében számos játék közül válogathatunk, vagy egyszeri költségért további exkluzív tartalmakhoz férhetünk hozzá. A konstrukció további előnye, hogy bárhol lehetünk a világon, a felhőnek és a kompatibilis eszközöknek köszönhetően könnyen hozzáférhetünk a kedvenc játékainkhoz és a mentett adatainkhoz.
A jelenlegi kínálat alapján a felhőalapú játékok piaca infrastruktúra és játékplatform szolgáltatásokra osztható. Utóbbi fedi le a teljes piac közel 60 százalékát, köszönhetően az olyan nagyvállalatok jelentős növekedésének, mint a Sony, a Microsoft, a Blade és még sokan mások.
A szóba jöhető megoldások szempontjából a cloud gaming piac videóstreamingre és fájlstreamingre osztható, a nagyobb részesedéssel 2020-ban a videóstreaming rendelkezik. A felhőjáték-megoldások fejlődésével a játékok közvetlenül a szerverekről streamelhetők, frissítés vagy letöltés nélkül.
Felvásárlások és piaci átrendeződések
Tavaly júniusban a Sony megvásárolta a finn Housemarque stúdiót, amely kifejlesztette a PS5-exkluzív Returnal játékot. A Helsinkiben működő cég arról híres, hogy sokféle platformon, például iOS-en, PC-n és Xbox 360-on fejleszt játékokat, a felvásárlás hozzájárul a Sony platformjának megerősítéséhez.
Ami a felhőjátékok földrajzi megoszlását illeti, jelenleg az ázsiai csendes-óceáni térség ezen szolgáltatások legnagyobb piaca, részesedése 2020-ban elérte a 45%-ot, a felhasználók száma pedig a térségben már meghaladja a 3 milliót. Mindezt köszönheti az 5G infrastruktúrát célzó ottani hatalmas beruházásoknak.
A cloud-gaming piac földrajzi megoszlása
A Microsoft számításai szerint világszerte már több mint hárommilliárdan játszanak felhő alapon számítógépes játékokat, és óriási a kereslet van a nagy megbízhatóságú és magával ragadó játékok iránt.
A kis- és középvállalkozások közül sokan a szoftver mint szolgáltatás(SaaS)-alapú együttműködést preferálják, hogy erősítsék kapcsolatukat olyan nagy szereplőkkel, mint a Facebook. Mivel havonta már közel 400 millió felhasználó játszik a Facebookon, a utóbbi cég úgy döntött, hogy integrálja a Facebook Gaming alkalmazást a Facebook alkalmazásba.
A számítógépes játékok árnyoldalai
A felhőalapú játék főként a fiatalabb generáció körében növekszik tömegesen. A fiatalok a legtöbb esetben számítógépekkel és okostelefonokkal játszanak online játékokat, amelyek szakértők szerint különféle negatív hatásokat is okoznak a felhasználóknak.
Az online játékok két lehetséges hátulütője az esetleges hackelés és az internetes zaklatás. Megfigyelték, hogy a játékosok többsége kiskorú, akik gyakran válnak a kiberbűnözők célpontjává. Ezért a hosszabb ideig tartó játék különféle illegális tevékenységeket idézhet elő – figyelmeztetnek az elemzők.