Látványosan növekszik a kereslet a világon a viselhető eszközök iránt, amit a legfrissebb piackutatói adatok is igazolnak. Éleződik a gyártók közötti verseny is, a vezető ötösfogatba bekerült egy eddig alig ismert indiai cég.

Viselhető eszközök

A zenehallgatást megkönnyítő okos fülesek(TWS), az egészségügyi és fitnesz igényeket kiszolgáló okos karkötők és okosórák gyártói eddig sem panaszkodhattak. A felhasználói kör folyamatos bővülésével a termékek piaca biztos növekedést ígért számukra a következő évekre.

A home office mellé társult tavaly az in-home fitness

A korábbi előrejelzéseket 2020-ra viszont jelentősen felülírta a koronavírus járvány hatása. Az ennek nyomán a figyelem középpontjába kerülő egészségügyi szempontok, az esetleges betegségek nyomon követhetősége, valamint a home office-szal társuló in-home fitness programok iránt növekvő igény előtérbe hozta az ezek mérését szolgáló eszközöket.

Ezek a trendek meg is látszanak az értékesítési adatokon is. A tavalyi utolsó negyedévben világszerte több mint 150 millió darabot adtak el ezekből a készülékekből, ami 27,2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi mutatót, pedig nem is ez volt a legerősebb negyedév 2020-ban – derül ki az IDC elemzéséből. Az amerikai piackutató szerint az elmúlt évben még ennél is többel 28,4 százalékkal nőtt ez a piac, ami közel 445 ezer darab ilyen eszköz eladásából adódott.

A boom azonban nem egyformán érintette a termékcsoportot a már tavaly is tapasztalt félvezetőhiány miatt. Sőt a fitneszóra szállítások a záró negyedévben 17,8 százalékkal vissza is estek, emiatt részesedésük a csoporton belül alig 11,5 százalék volt. A legtöbbet fej- és fülhallgatókból adtak el a gyártók, ilyen volt a szállítmányok 64,2 százaléka, ezt követte az okosóráké 24,1 százalékkal.

Viselhető eszközök

Az indiai versenytárs egyelőre nem gondolkodik globális terjeszkedésben

Az utolsó negyedévre átrendeződött a gyártók rangsora, a legjobb ötösbe először került be egy indiai márka. (Az éves részesedéseket külön táblában mutatjuk.)

Az Apple 36,2 százalékos részesedésével megtartotta piacvezető pozícióját, amit a különböző árkategóriákat megcélzó három új okosórájának köszönhet(Series 6, Watch SE, Series 3). Ezekből a negyedév során 45,6 százalékkal tudta növelni a szállításait. A fül- és fejhallgatókból is többet tudott eladni, bár valamivel kevesebbet, mint a korábbi két negyedévben.

A Xiaomi lett a záró negyedévben a második legtöbbet értékesítő gyártó, éves összevetésben 5 százalékos növekedéssel. A részegységek hiánya miatt viszont a Mi Band sorozatból 18 százalékkal kevesebbet tudott szállítani. Ezzel szemben éves összehasonlításban 55 százalékot meghaladóan növelte fül- és fejhallgató eladásait főként az ázsiai térségben.

Az elemzők szerint a cég jó helyzetben van ahhoz, hogy profitáljon a Huawei piacvesztéséből, valamint kihasználja az EMEA-térségben(Európa, Közel-Kelet és Afrika) az okostelefonpiacon elért növekedését a viselhető eszközökben is.

A Samsung is, amely megtartotta korábbi harmadik helyét, főként fül- és fejhallgatókat tudott nagyobb mennyiségben, 8,8 millió darabot szállítani a tavalyi utolsó negyedévben. A koreai márka olcsóbb okoskarkötői iránt is nőtt a kereslet, de összességében relatíve alacsony szinten maradt, ami 1,3 millió darabot jelent, okosórákból pedig 2,9 millióra csökkentek a szállításai.

A Huawei a zárónegyedévre a negyedik helyre esett vissza, tovább küzdve az amerikai kormány által bevezetett szankciókkal. Míg a Kínán belüli szállításai az előző év azonos időszakához képest 9,4% -kal nőhettek, addig a márka számára korábban erős piacokon, például Ázsiában és a csendes-óceáni térségben, a Közel-Keleten és Afrikában, valamint Nyugat-Európában csökkent az eladás.

A kínai márka lassan felhagy a karkötők gyártásával és inkább az okosórákra koncentrál, amit jól mutat, hogy utóbbiból 18,2 százalékkal többet, előbbiből 33,7 százalékkal kevesebbet szállított. Az okosórák átlagos eladási ára is magasabb, ami lehetővé teszi a vállalat számára, hogy a jövőben ezekre is rákerülhessen a saját fejlesztésű HarmonyOS operációs rendszere.

A vezető ötösfogat új szereplője a BoAt, amely a tavalyi záró negyedévben 5,4 millió darabot szállított, de nem a világpiacra, hanem saját belső piacára Indiába. A 2015-ben alapított cég egyelőre kizárólag Indiában működik, és zömében fej- és füllhallgatókat gyárt. Számára egyelőre a világméretű terjeszkedés kihívást jelent, mivel a viselhető eszközök globális piacát továbbra is a multinacionális márkák uralják.

Viselhető eszközök utáni kereslet