Az utóbbi években egyre jobban felkeltik a hazai netes vásárlók érdeklődését a külföldi webshopok ajánlatai. Még az sem veszi el a kedvünket, hogy bizonyos távolságokról(Kína), akár két hónapba telik, mire készhez kapjuk az árut. Az alábbi összeállítás az eNET friss elemzését és a szerző saját tapasztalatait foglalja össze.
Már közel akkora értékben rendelünk külföldi webáruházakból, mint itthonról – állapítja meg felmérésében az eNET E-kereskedelmi Körkép 2018: online vásárlás külföldről jelentése. Sőt nagyobb arányban növekszik a nem magyarországi webshopokból rendelők aránya.
A magyarok zöme külföldről inkább olcsóbb cikkeket rendel
A piackutató cég elemzése szerint 2015.májusa és 2018. májusa között az online vásárló magyarok aránya közel 1 százalékponttal 4,9 százalékra javult. A külföldről vásárlóké viszont 1,2 százalékponttal 2,7 százalékra nőtt.
Ami a vásárlási értéket illeti, itt még 2017-es éves értékek állnak rendelkezésre, ezek alapján a teljes online kisker forgalom megközelítette már az 1000 milliárd forintot, ebből 545 milliárd jutott a hazai webshop üzemeltetőknek, közel 400 milliárd viszont a külföldi online áruházak bevételeit gyarapította.
A legutóbbi Black Friday idején minden ötödik online vásárló tervezett külföldről is rendelni valamilyen árucikket. Fő az óvatosság alapon azonban a magyar netes vásárlók 72 százaléka a határon túlról inkább olcsóbb cikkeket rendel.
Már nem kell határon túlról behozni a számítástechnikát
A felmérés szerint legnagyobb arányban ruházati terméket(53%), játékot és ajándékcikkeket(39%), órát és ékszert(35%), illetve számítástechnikai eszközt(34%) veszünk a külföldi webáruházakból. A felsorolt termékcsoportokból az érdeklődés a korábbi évekhez képest egyedül a számítástechnikai cuccok iránt mérséklődött, mintegy 5 százalékponttal.
A jelentés egyéb nemzetközi kitekintéssel is szolgál a hazai erőviszonyok megítéléséhez. Ezek szerint a 2018.július 16-án kezdődött 36 órás Amazon Prime Day-en majdnem 7 millió megrendelést adtak le. Ehhez az összes magyar webáruháznak közel 1500 óra lenne szükséges. Az Alibaba Singles Day-en pedig 1,5 óra alatt költöttek el akkora összeget, ami megfelel a hazai e-kiskereskedelem teljes éves forgalmának.
Ami a külföldről rendelők összetételét illeti a legnagyobb arányban(79%) a tanulók élnek a lehetőséggel, a nemek arányát tekintve pedig a férfiak vannak többségben(58%).
Rakétasebességgel növekszik a Wish magyar megrendeléseinek a száma
A népszerűbb határon túli webáruházak közül az eBay iránti érdeklődés fokozatosan csökkenő tendenciát mutat. Míg a 2016.májusi összesítés szerint a külföldről is rendelő magyarok 70 százaléka vásárolt az amerikai aukciós weboldalról, tavalyelőtt már csak a 63, tavaly pedig már csak az 59 százaléka. Az AliExpress népszerűsége viszont még növekszik, a 2016-os 38 százalék, egy évvel később már 46 százalékra bővült, tavalyra pedig elérte a 48 százalékot.
A leglátványosabb felfutás viszont a Wish-nél figyelhető meg. A Kaliforniában bejegyzett startup cég igazi nemzetközi egyveleg, egy lengyel és egy kínai alapította, ismeretségük még közös kanadai egyetemi éveikre vezethető vissza. A webáruházukat 2016-ban még a külföldről is rendelő hazai netes vásárlók 2 százaléka találta meg, egy évvel később már a 17, tavaly pedig már a 45 százalékuk kereste fel.
A puding próbája a szerző szemével
A teljesség igénye nélkül az elmúlt jó néhány évben a cikk szerzőjének is sikerült saját tapasztalatokat gyűjteni, jókat, rosszakat egyaránt. Magamat egyébként a külföldi online vásárlások iránt érdeklődő óvatosabb „duhajok”táborba sorolom, de van olyan webshop, ahol már évek óta rendszeres vevő vagyok. Nálam az árukínálaton kívül főleg a rugalmas pénzügyi feltételek, az esetleges reklamációkezelés gördülékenysége, valamint az adataim lehető legnagyobb biztonsága számít. (Már amennyire ez vevői szinten megfelelő módon ellenőrizhető.)
Általában két okból keresem a külföldi vásárlás lehetőségét, ha olyan a termék, ami nálunk nem szerezhető be, vagy ha igen, de jóval drágábban. Fontos a szállítás viszonylagos gyorsasága, hiszen rengeteget veszít a termékhez fűződő élmény, ha azt csak a rendeléstől számított több hónappal később kapja meg a vevő.
Így jártam az elemzésben is ismertetett kínai webáruházzal, ahonnan korrektül és az előre jelzett két hónap alatt érkeztek meg a megrendelt cikkek, de szinte egyesével. Mivel a postától, már a kisebb csomagok esetében is csak az értesítés érkezik a postaládánkba, meglehetős macera elmenni a – csak légvonalban legrövidebb távolságnak számító –,csomagokkal is foglalkozó postahivatalba. Azóta hatszor meggondolom, hogy rendeljek-e újra.
Jóval rövidebb, gyakran egyhetes határidővel szállít a tengerentúlról Magyarországra egy szépészeti és egészségmegőrző cikkeket áruló webshop. Vonzereje kettős, van számos itthon be nem szerezhető árufélesége, a nálunk is kaphatók meghatározó részét pedig akár 60-70 százalékkal is alacsonyabb áron kínálja. Többféle szállítási lehetőségből is választhatunk, igen gyakran szerepel köztük térítésmentes ajánlat is. Jók a tapasztalataim az ügyfélkezelésükkel kapcsolatban is, ha probléma adódik, nem mindjárt a vevőben keresik a hibát.
Már csak arra érdemes vigyáznunk, hogy tartsuk magunkat a vám- és áfamentes rendelési határra, ami webes rendelésnél a jelenlegi szabályok szerint 22 eurónak megfelelő összeg. Fontos számomra, hogy a weben megrendelt áruért webkártyával fizethessek. A virtuális kártyára mindig csak annyi pénzt töltök fel, amennyibe átszámítva nagyjából a csomagom kerül.
Jó hír, hogy eddig webáruházból kapott csomagom még nem veszett el, és nem ment át „tartalmi átalakuláson”. (Ez a külföldről érkezett magáncsomagokra már nem áll, ott az esetek többségében meg sem érkezett, vagy meglehetősen hiányos tartalommal.)