A régióban és a világpiacon bekövetkezett visszaesés helyett nálunk nőtt az értékesítés. A máshol tapasztalható drágulás helyett Magyarországon ismét 100 ezer forint alá kerültek a belépőszintű gépek. Az okokról és a jövőbeni piaci kilátásokról az IDC piackutató szakértőjével beszélgettünk.

Az idei második negyedévben folytatódott a raktárkészletek feltöltése Magyarországon, a beszállítások(sell-in) alapján számított piacméret megközelítette a 130 ezer darabot, ami 2,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.
„Ez önmagában nem nagy szám, nem is nagy hírérték, ami az érdekes, hogy ez már a harmadik negyedév, amikor a hazai sell-in alapú PC-piac látványosan elválik mind a globális, mind a régiós trendektől. Ugyanis ugyanebben a negyedévben, a régióban 33 százalékos, globálisan 15,6 százalékos volt a visszaesés” – mutat rá Tóth László, az IDC vezető elemzője.
Hozzáteszi: a piaci fejlemények az idei első és a tavalyi utolsó negyedévben is ugyanilyen látványosan eltértek a nemzetközi trendektől. Míg a múlt év végén a magyar piac 120 százalékkal nőtt, a régióé 14 százalékkal, a globális piac 2 százalékkal nőtt. Az idei év első három hónapjában a magyar piac növekedése 45 százalékos volt, miközben a közép-kelet-európai térségben 12, a világpiacon pedig 5,6 százalékos volt a csökkenés.

A miértekre sokféle válasz adható
A szakértő szerint a nemzetközi trendekkel szembeni folyamatoknak sokféle oka lehet, ebből az egyik, hogy Magyarországon a pandémia alatt a raktárkészletek csontig lemerültek. A nagyobb szereplők sok esetben egy-két napos készlettel rendelkeztek.
Ezek töltődtek vissza az elmúlt háromnegyed évben. Utóbbi folyamatok a kiskereskedelemben(sell-out) még kevésbé látszódnak, de az országba érkező készletekben viszont már igen.
Oka lehet még az is, hogy a magyar piacon a világjárvány alatt Magyarország eléggé mostoha gyerek volt, nagyon kevés áru érkezett az országba, a márkák arra panaszkodtak, hogy nem kapnak elegendő árut.
Amin nem is nagyon lehetett csodálkozni, hiszen a covid idején más országokban nagyszabású, tízezres, százezres nagyságrendű oktatási projektek futottak, oda kellett az áru, ők élveztek prioritást. Ráadásul egy közel tízmilliós ország, ahol lokalizálni is kell a billentyűzetet, eleve hátránnyal indul egy 40 milliós lengyel, vagy egy 20 milliós román piaccal szemben.
Magyarországon végül a választások előtt született döntés egy méretesebb, 120 ezer darabos oktatási projektről, emiatt is érkeztek már a múlt év végén és az idei első félévben nagyobb tételekben a gépek.
Ami a különféle PC-kategóriákat illeti a második negyedévi 130 ezer darab meghatározó részét 105 ezer darabot a laptopok adták, ezeken kívül beérkezett még 21,5 ezer darab asztali gép és 3 ezer munkaállomás, asztali és mobil együttvéve – mondja Tóth László.
Az ASUS vette át a hazai piac vezetését
A gyártók sorrendjében meglepő változás következett be, a második negyedévben az ASUS vette át a piacvezető szerepet, a korábbi vezető triótól : Lenovo, HP, Dell, amelyek most hátrébb sorolódtak a sell-in listán – tette hozzá a szakértő.

A távol-keleti márka az idei második negyedévben több, mint 30 ezer darab PC-t hozott be Magyarországra, ezzel 23 százalékos részesedést ért el a teljes piacon, a konzumer szegmensben még nagyobb a dominanciája, hiszen közel 47 százalékot mondhat magáénak.
A szakértő szerint itt is többféle magyarázata lehet a változásnak: „egyfelől az ASUS nagyon tudatosan és régóta építkezik Magyarországon, a márka máshol nem ennyire erős, mint nálunk. Első körben egy nagyon erős lakossági (konzumer) lábat épített ki, azon belül is kimagasló a gamer kategória. Az itthon eladott gamer gépek több mint a felét az ASUS szállítja. Egy-két éve annak, hogy nagyon tudatosan elkezdték építeni az üzleti (commercial) lábat is, felhasználói körnek a kkv-kat célozták meg. Bekerültek az állami vásárlások rendszerébe is” – emeli ki az elemző.
Megjegyzi az okok közé sorolható, hogy nagyon régi összeszokott csapat van a márkánál, sokan már több mint 20 éve dolgoznak a cégnél. Elég nagy a loyalitás a hazai iroda iránt.
“Az elmúlt időszakban a PC gyártóknak komoly kihívásokkal kellett szembesülniük, mi pedig ezeket felhasználó-központú gondolkodással vettük. Folyamatosan újítottunk az elmúlt években, ennek köszönhetően jól látszik itthon az OLED kijelzős laptopjaink iránti kereslet megugrása. Fogyasztói portfóliónkat úgy alakítottuk ki, hogy minden felhasználói igényt lefedjünk. Az Expert termékcsaládunk a vállalati ügyfeleknek kínál megoldásokat “- jegyezte meg Győri Attila, az ASUS Magyarország System üzletágának vezetője.
Így hat a hazai PC-piacra a forintgyengülés
Az IDC-szakértő szerint a várt drágulással szemben épp ellenkező hatást tapasztalhatunk, a notebook árak gyenge forint mellett is két számjeggyel, 10-20 százalékkal csökkentek Magyarországon, az elmúlt fél évben. Ez idő alatt nagyjából ennyivel gyengült a forint is, ami 30-40 százalékos árcsökkenésnek felel meg, és még közel sem ez a vége.
Most kezdődött a „back to school” – vissza az iskolába kampány. A nagy márkák belépő gépei mostanában már ismét 79990 forintos áron jelennek meg, pedig a járvány alatt még 130 ezer forint környékén voltak még a legolcsóbb gépek árai.
Mi vár ránk az év második felében?
„A folyamatokat nagy valószínűséggel nem a gyártói aktivitások határozzák meg, hanem a politikai és gazdasági környezet. Az elmúlt 3 év minden negyedévére el lehetett mondani, hogy ilyet még nem tapasztaltunk, jött a covid, a home office, az ellátási láncok megakadása, ez mind továbbra is áll. Csak ehhez nálunk még hozzáadódtak az elmúlt hónap fejleményei: a rendkívül magas inflációs nyomás, amit a hivatalosnál kétszer akkorának éreznek a háztartások. Erre jön az országra sokkszerűen ráeresztett rezsinövekedés is. Óriási teher nehezedik majd az év hátralévő részében az ország nagyon jelentős részére. Ilyen környezetben nagyon nehéz jósolni” – húzza alá Tóth László.
Megjegyzi: az biztos, hogy ott ahol havi szinten 50-100 ezerrel megnövekszik csak a rezsikiadás, nem a notebookvásárlás lesz a prioritás.
A kiskereskedelmi oldalon(sell-out) biztos, hogy csökkenni fog a PC-piac egésze, ezzel együtt az árak is valószínűleg tovább csökkennek majd. Ha valaki megteheti most lesz érdemes új számítógépet venni. A konzumer kategóriában biztos visszaeséssel lehet számolni, a céges gépeknél egyelőre nem látni ennyire negatívan a helyzetet.
Az állami vásárlások, nagy projektek egyelőre jegelve vannak, nagy kérdőjel, hogy az oktatási projektet, aminek az első része az első félévben lebonyolódott, követi-e egy második fázis is? A kormány az eredeti tervek szerint több százezer géppel számolt, de mindezt uniós forrásból gondolta finanszírozni. Ugyanakkor nemcsak a kisker oldalon várható csökkenés, hanem a beszállítási oldalon is, mert már tele vannak a raktárak – tudjuk meg az elemzőtől.