Pár éve még 120-150 ezer, idén viszont már minimum 200 ezer forint a belépőszintű ár a hazai notebook piacon, ahol jelenleg a legnépszerűbbek a gamer készülékek.

Notebook

A nyugat-európai piacokhoz képest itthon kisebb a magyar vásárlóerő, mégis elmondható, hogy a hazai notebook felhasználók már a negyedik-ötödik laptopjukat „fogyasztják” – emelte ki a hazai mobil PC piacot értékelő tájékoztatóján Farkas András a Notebook.hu ügyvezetője.

Hozzátette a Notebook.hu-nál a hazai küszöbárnál 23 ezerrel forinttal magasabb áron választanak noteszgépeket a vásárlók, ami főleg azzal magyarázható, hogy a társaság 98 százalékban Intel processzoros gépeket értékesít.

Mit tudnak az újgenerációs gépek?

A félvezetőgyártó tizedik generációs processzorainak a megjelenésével a szupervékony kivitelű, de a munkaállomás teljesítményét kínáló típusok terén is bővülésre számít a cég. „A jövő év első negyedévétől már csak tizedik generációs Intel processzoros gépek lesznek a kínálatunkban” – jegyezte meg Farkas András.

A 10 nanométeres gyártástechnológiával készülő lapkák energiahatékony tranzisztorai ugyanis lehetővé teszik, hogy a processzorba még több egységet (például wifi-6-, Bluetooth-modult, teraflopos számítási teljesítményű grafikus gyorsítót) integráljanak. A nagyfokú integráltság nem csak a teljesítményt, hanem az akkumulátoros üzemidőt is javítja.

Egyre érettebbé válik a magyar notebook-piac a GfK statisztikái szerint is. Az átlag magyar ötévente cseréli le számítógépét. Az eladott modellek közel kétharmada 15-16 colos képernyővel rendelkezik, és mára eljutottunk odáig, hogy a gépek 70 százalékát legális Windows operációs rendszerrel együtt vásárolják.

Az olcsóbb kategóriák visszaesését kompenzálják a gamer gépek

Az idei első kilenc hónap összesítése szerint, a nemzetközi trendekkel ellentétben itthon összességében zsugorodik a notebookok piaca, de ez leginkább a belépőszintű, és alsókategóriás modellek iránti kereslet csökkenése miatt alakult így.

A Notebook.hu-nál ezt ellensúlyozza, hogy az ennél magasabb árfekvésű gamer, – vagyis az alapgépeknél erősebb grafikus gyorsítóval szerelt, játékok futtatására optimalizált – noteszgépek értékesítése egy év alatt 35 százalékkal bővült. (A gamer gépek részesedése az idei első félévben 9 százalékos volt a teljes laptop piacon a GfK POS Tracking kutatása alapján.)

Notebook

A gamer gépek mellett a könnyű és vékony kivitelű, ám nagyteljesítményű hardverrel szerelt hordozható munkaállomások eladásai is emelkedni kezdtek. A jellemzően 300 ezer forintnál drágább modellek már alkalmasak komolyabb grafikus, videós vagy tervezési feladatokra.

A kreatív vagy mérnöki munkát végzők mellett már azok is vásárolják ezeket, akik hobbiszinten fotóznak, vagy videóznak. Az ultravékony modellek részesedése az első félévben elérte a 29 százalékot.

Míg négy évvel ezelőtt a notebookok többségét még üzletben vásárolták Magyarországon, addig mostanra az online megrendelés gyakoribb (60 százalék) lett az offline vásárlásnál (40 százalék). Az online igényelhető hitelkonstrukcióknak köszönhetően minden ötödik gépet hitelre vásárolják itthon.