Egyre többen vennének e-autót, de egy részüket még visszatartja a hiányos e-töltőhálózat. Ez gondot okozhat a hosszabb távú nyári túráknál is. Mire figyeljünk?

A legtöbben a lakás-óvoda/iskola-munkahely háromszögben használják az elektromos autóikat. Ez nagyjából 70-100 kilométert jelent egy nap, ami nem okozhat gondot az akkumulátornak. Mi van, ha ennél nagyobb távolságra, netán külföldre készülnénk a villanyautónkkal?
Tippek szakértőktől
Szakértők szerint egy hosszabb úttól sem kell ma már tartani, megfelelő tervezéssel leküzdhetjük az akadályokat, és nem kell lemondani kedvenc villanyautónkról. A Jövő Mobilitása Szövetség e-autós tippjei nyaralás idejére:
1. Hatótáv és töltőpontok
Az első lépés, hogy tisztába legyünk az autónk autópályás használat melletti hatótávjával, ami a nagy sebesség miatt a városi használatban megszokottnál akár 30%-kal is kevesebb lehet, márkától és típustól függetlenül.
Fontos a csomagok többletterhével és a klímahasználattal is számolni: a hűtés ugyanis akár 20 százalékkal is csökkenheti a hatótávot, ez a fogyasztásnövekmény nagyobb, mint a hagyományos autók esetében.
Legalább ilyen fontos, hogy tájékozódjunk a töltési lehetőségekről. Magyarországon a töltőpontok legnagyobb része autópályák, főutak mentén van, a Balaton térsége kimondottan jól ellátottnak tekinthető.
A múlt év végén 2147 töltőállomás volt az országban, 14%-kal több, mint egy évvel korábban.Szükség is van rá, hiszen egy év alatt 47,4 százalékkal nőtt a hazai elektromosautó-park.
Az is fontos, hogy tudjuk, milyen töltőt akarunk használni. Útközben, ha gyorsan akarunk tölteni, a villámtöltőket kell keresnünk(ultragyors töltő, DC töltő, egyenáramú töltő), amelyek az autópályák, fontos csomópontok, benzinkutak mellett találhatóak meg.
Ezeknél percekben mérhető a töltési idő: egy ilyen töltőnél átlagosan 20-50 percre, azaz egy rövid kávézásra, mosdószünetre kell csak megállni.
Villámtöltőből viszont jóval kevesebb van, maximum az összes töltő 5-10 százaléka lehet ilyen. Emiatt inkább az a célszerű, hogy hosszabb megállókat iktassunk a programba és a töltési időt városnézésre, vagy egyéb időtöltésre fordítsuk.
A célállomáson a váltóáramú töltőoszlopokat (gyorstöltőket, AC töltőket) érdemes megkeresni, ahol 4-10 óra alatt tölthető fel a gépkocsi. A szálláson, a strandfürdőnél, egy múzeum vagy étterem előtt, ahol legalább 1-2 órát tartózkodunk, már érdemes töltési szolgáltatást igénybe venni.
2. Hasznos weboldalak és applikációk
Ha például Győrből Gyulára igyekszik a család egy 50 kWh körüli autóval, akkor a 339 km-es út megtételéhez egy alkalommal (autótípustól függően) meg kell majd állni egy villámtöltőnél.
Utóbbiak keresésére jó kiindulási pont lehet a plugshare.com oldal. „A villanyautósok információs közösségi oldala nagyon hasznos segítséget nyújt az úton lévőknek.
Ezen az oldalon ugyan töltést indítani ugyan nem lehet, de naprakész információkkal szolgálnak a villanyautósok egymásnak az oldalon, így ellenőrizni lehet, hogy üzemkész-e a töltő, használták-e azt a megelőző néhány napban” – mondja Kárpáti András, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke.
A Mobiliti applikációjában pedig jól lehet keresni, valamint több más szolgáltató berendezéseit is lehet látni, hasonlóan az drivE.ON applikációhoz.
Egy-egy szolgáltató appjában a többi szolgáltató töltőivel kapcsolatos információk viszzont nem mindig naprakészek. A foglaltságot általában lehet ellenőrizni a töltőkön, illetve bizonyos szolgáltatók, például az Optimum Way esetében előzetes helyfoglalás is lehetséges.
A töltés indításához applikációnként előzetes regisztráció és a bankkártya adatok megadása szükséges.
3. Ezeket vigyük magunkkal
A villámtöltőkön minden esetben ott a megfelelő kábel (CCS vagy CHademo csatlakozóval), ezért ezekhez nem kell külön előkészület. Nem így a váltakozó áramú töltők esetében, ahol az autótulajdonos felelőssége a kábel biztosítása. Ezek a kábelek nem feltétlenül járnak automatikusan az autóhoz, ilyen esetben a beszerzése a mi feladatunk.
A konnektoros hordozható töltőknek viszont mindig lenni kell a csomagtartóban, hiszen váratlan helyzetben ezekkel lehet konnektorról tölteni az autót.
4. Teendők utazás közben
Utazáskor érdemes folyamatosan kontrollálni, hogy a hatótáv és a megteendő távolság milyen mértékben változik. Fontos, hogy mindig ráhagyással kalkuláljunk.
Alapszabályként figyeljünk rá, hogy 20 százalék alá ne essen a töltöttség, és 80 százaléknál jobban ne töltsük fel, de nem a világ vége, ha egyszer-egyszer 100 százalékra töltjük az autónkat.
Hasznos tanács, hogy amikor megállunk valahol, és van rá lehetőségünk, töltsünk az autóba plusz energiát. Akkor sem kell megijedni, ha 15-20 százalék alá is lecsökken az akkumulátor töltöttségi szintje, ezzel semmilyen kárt nem okozunk.
Ugyanakkor, ne teljesen lemerülve érkezzen az autó a töltőponthoz, hiszen ha műszaki hiba miatt nem lehet tölteni, az nehéz helyzetbe hozhat minket.
Létezik olyan speciális mini diagnosztikai eszköz, OBD olvasó és az ehhez kapcsolódó ABRP applikáció (A Better Route Planner), ami az ezer kilométernél hosszabb útra készülőknek lehet nagyon jó.
Ez egyrészt valós időben mutatja az akkumulátor töltöttségét, így pontos lehet az előrejelzés is, másrészt előre kalkulálja a megállási időt is a töltési pontokon.
5. Bátran utazhatunk villanyautóval külföldre?
Természetesen igen, de fontos a célország villanyautós sajátosságairól is tájékozódni. Sajnos Európában (is) sok-sok elektromobilitás-szolgáltató van, sok-sok applikációval. . Ismert európai applikációk pl. Maingau, Greenway, Chargepoint, Chargemap.
A mobilhálózatokéhoz hasonlóan szerencsére itt is létezik egy roamingnak nevezett megoldás, aminek alapján a különböző szolgáltatók egymás között is el tudnak számolni, így a villanyautós ugyanazt az appot tudja használni több töltőponton is némi felár ellenében.
A roaming egyébként belföldön is elérhető több hazai szolgáltató együttműködése révén. A villanyautók gyarapodásávla párhuzamosan az erre épülő szolgáltatások is egyre inkább elérhetők, így például EVhotels nevű szálláskereső applikáció is.
Itt már létezik a töltő, mint szűrési feltétel, így ha odaértünk az úti célunkhoz, akkor már nem kell töltőt keresni a közelben. Persze nem árt előre tisztázni, hogy mit ért az adott szállás a töltési lehetőségen: egy konnektort vagy valóban egy nagyobb teljesítményű töltőállomást.
Minél északabbra utazunk, annál sűrűbb a töltőállomások hálózata: Norvégia és Hollandia jár az élen, ugyanis ezek az országok célul tűzték ki, hogy két töltőállomás között 120 km-nél nem lehet nagyobb a távolság.
A déli országokban már nem ilyen kedvező a helyzet, ott mindig érdemes figyelni a hatótávra és a következő töltési lehetőségre.
Az üzemanyagár-robbanás nyertese az e-autó lehet
A megemelkedett üzemanyagárak miatt a vásárlók 55 százaléka tervezi, hogy hibrid vagy teljesen elektromos modellt választ következő autónak – derül ki az EY több mint 15 ezer fogyasztó bevonásával készült nemzetközi felméréséből.
A döntés fő oka az üzemanyagárak drágulása, ami megelőzi még a környezetvédelmi szempontokat is. Az utcai terepjáró (SUV) a legnépszerűbb típus a leendő vevők körében (43%) míg a megkérdezettek harmada (33%) szedánt választana.
Szinte az összes válaszadó (88%) hajlandó lenne akár felárat is fizetni, hogy villanyautót vezethessen. A megkérdezettek többség 11-20 százalékkal többet adna ki egy ilyen kocsiért, miközben az elektromos és a benzines új autók ára közötti különbség átlagosan akár 30-40 százalék is lehet.
A potenciális vásárlók egy része továbbra is fenntartásokkal kezeli a technológiát. Harmadukat a töltőhálózat hiánya tántorítana el leginkább a vásárlástól.